"Korta" versionen: En rollperson har just haft en scen där de verkligen gjort skitbra ifrån sig för att försöka övertyga en tjurig SLP om något, men NPCn ändrade sig inte för SL har en planerad dramatisk grej planerad där SLPn ändrar sig precis vid rätt tillfälle. SL bestämde sig för att väva in rollpersonens goda argument etc och göra så att SLP:n bara tog lite tid på sig att ändra sig, men lät inte SLPn ändra sig direkt på stört.Länken är låst för mig. Utgick från att det var någon dumt
Sedan eftersom SL ville vara snäll och spelaren inte skulle känna att scenen var förgäves så spoilade SL att det skulle komma en förändring. Spelaren var OK med spoilern men föreslog att SL kunnat använda en annan SLP för att göra samma sak – typ "ja, jag vet att hon tär tjurig, men jag såg att dina bra argument slog an något, ge henne några dagar bara". Och det tyckte jag verkade vara ett ganska bra råd. Sedan tycker artikelförfattaren/SL att hens sätt, dvs att bara meta-spoila rakt av, var typ lika bra. Det vet jag inte om jag helt håller med om, men jag håller med om att det kan vara bättre än att inte säga något alls – beroende på vilka spelare man har, situationen överlag etc.
Jag antar att det som var "fel" här är att SL givit SLPn "plot armor" vad gäller att ändra uppfattning, för att det skulle ske vid dramatiskt rätt tillfälle. Men vafan, så funkar ju folk ibland IRL också – det spelar ingen roll hur bra argument man ger, det krävs att de hamnar i rätt situation och kanske får grubbla på saken ett tag innan de ändrar sig. Så jag tyckte inte att rådet var fel alls.