Det har ju pratats en del om "spelledaren som underhållare" på sistone, men jag har insett att en del spel jag spelat, som har en spelledare, fungerar precis tvärtom. @GnomviDs Den yttersta domen tycker jag är ett bra exempel. Det som tar fokus där är rollpersonernas relationer, hur de interagerar med varandra, hamnar i konflikter, älskar och sviker varandra, och så vidare. Det hela är väldigt underhållande, och det är spelarna som står för det. Spelledarens roll är på många sätt att vara publiken som blir underhållen, och styra sin blick mot det som är intressant. "Nu skulle jag vilja se vad som händer härborta!" En del jobb skörs ju såklart också, genom beskrivningar och att driva på lite olika händelser som sätter press på eller förändrar dramat, men de är mer som justerknappar, nästan som leksaker. "Vi slänger in den här grejen, vad händer då?" Som naturkatastrofknappen i Sim City.
Utpost har en liknande rollfördelning, där Utsidan ofta kan luta sig tillbaka helt och bara titta på, för att sedan ibland skruva upp trycket och se vad som händer, genom att introducera lite yttre hot. Men dramat, spelet, drivet, kommer från spelarna, och deras interaktioner med varandra. En del Apocalypse World jag spelat har också varit åt det här hållet, där interaktioner mellan rollpersoner varit viktigare än de olika fronterna och vad det nu heter.
Jag förstår såklart att det här inte är applicerbart på traditionella upplägg med preppade äventyr som en grupp ska lösa tillsammans, men jag ville ändå skriva något om det. Har ni haft några sådana erfareheter?
Utpost har en liknande rollfördelning, där Utsidan ofta kan luta sig tillbaka helt och bara titta på, för att sedan ibland skruva upp trycket och se vad som händer, genom att introducera lite yttre hot. Men dramat, spelet, drivet, kommer från spelarna, och deras interaktioner med varandra. En del Apocalypse World jag spelat har också varit åt det här hållet, där interaktioner mellan rollpersoner varit viktigare än de olika fronterna och vad det nu heter.
Jag förstår såklart att det här inte är applicerbart på traditionella upplägg med preppade äventyr som en grupp ska lösa tillsammans, men jag ville ändå skriva något om det. Har ni haft några sådana erfareheter?