Inspirerat av diskussionen som började bli lite OT i tråden om skada i strider tänkte jag fortsätta här istället.Det var inte min poäng. Vad jag menar är att alla moment kan se ut om en tråkig att-göra-lista. Det tycker jag är krystat. Vad som gör en strid tråkig bör inte ligga i skillnaden mellan 5 eller 6 tärningsslag (alltså plocka bort skadeslaget). Eller ens mellan 1 eller 2 tärningsslag. Men jag kan såklart ha fel. Men jag tror att ett betydligt större problem är hur mycket bokföring och regelkonsultation som krävs i samband med slagen. Det är min erfarenhet. System som hanterar höga summor och flerstegsuträkningar är för betydligt krpngligare än att rulla tärningar och summera. Men krävs det flera uträkningar, bläddrande och annat så tappar jag fokus. En annan grej är helt meningslösa strider som inte ger något- De tycker jag är tråkiga. Slentrianstrider, och fiender som aldrig ger sig eller beter sig suicidalt.
Eon IV har en sjuk massa steg och tärningsslag på en stridsrunda, men de är ganska spännande!
Det är kul att få Övertag, att spendera på specialeffekter och förmågor! Däremot upplever jag att spelare ofta säger vad de vill göra till spelledaren, som sedan lite skamset säger att ”du måste rulla ett anfall först och få tillräckligt många övertag för att kunna göra det”.
Övertag är en kul ”belöning” / ”jackpott” av att rulla överraskande högt på ett färdighetsslag, och det är trevligt. Men funderar på om man inte kunde hitta ett sätt att få bestämma effekterna i förväg? Eftersom det finns så många övertagseffekter är det svårt att minnas alla, men som spelare är det vettigt att läsa listan först efter att man gjort sin rull… så det blir ett hackigt avbrott i spelpasset.
Att rulla på skadetabellerna är spännande för alla runt bordet, och man håller andan medan spelledaren läser det gruvliga resultatet. Såpass att det är ganska trist när det inte blir ett tabellslag… jag hade gärna sett ett vid varje träff!