I striderna jag tänker på har det bränts ordentliga mängder Fokus, ska sägas. Utan större effekt, annat än att när fokusen tar slut blir det ännu segare.Trist att ni får den upplevelsen. Jag är ju som sagt författare till E5 och därmed uppenbart partisk. Jag har inte samma upplevelse, men mina kampanjer innehåller sällan fullt med helrustade krigare. Det som jag upplevt de gånger sådana strider händer är att kombattanterna börjar göra specialattacker(snabbt/kraftfullt/kontring osv) vilket ger utmattning tills en av dem kollapsar av en enkel träff. Eller att en av de stridande får in en ordentligt träff och avgör striden. Sen är ju Fokus en resurs som att spelarkaraktärer har chansen att avgöra en strid
Ja det är skillnad mellan "optade" karaktärer med bra rustning och en tjuv med en kniv. Det är nog inte en direkt bug utan mer en feature.
Sen är vi i min grupp snabba på matte, har spelat flera kampanjer vilket såklart kan påverka.
I min erfarenhet använder folk redan anfallstekniker från början, men man hittar oftast någon som är bäst för karaktären oavsett situation. (Snabbt anfall, för det mesta).
Jag håller med om att det varit mycket intressantare i äldre kampanjer, när vi spelade med och mot karaktärer där ingen hade rustning. Strider hade effekt, kändes riskabla och intressanta.