Nu verkar ju den här diskussionen ha gått vidare från konfliktsystem till den gamla vanliga "Samhällsutvecklingen i fantasyspel", men om man gör ett litet hopp tillbaka till vad trådstarten handlade om så vill jag nämna systemet jag har i Anatman. Inte för att det nödvändigtvis är realistiskt, men för att det använder en metod som gör att man kan få med mycket detaljer utan komplicerat regelpill. Istället för att först räkna upp alla faktorer som har betydelse och sedan slumpa baserat på detta, så slumpar man vilken faktor som är den viktigaste, och avgör baserat på det. Så i en konflikt i Anatman kanske man drar ett kort som säger "Erfarenhet, skicklighet, träning" eller så (minns inte exakta ordalyselsen). Det betyder att i den här konflikten är det det som fäller avgörandet, och då bestämmer den som fick kortet vilken av sidorna som har överläget i den här faktorn. Är det inte tydligt så drar man ett nytt, och då står det kanske "Förberedelser, utrustning" eller så. Och man säger "Ah, Fnorgas har ju den bättre utrustningen här, så det är han som vinner". På det här sättet kan man ha en massa olika faktorer som påverkar utfallet, men man behöver inte gå igenom allihop innan slaget.
Traditionella system gör ju att om du vill ta hänsyn till X så måste du kolla på X varenda gång. Med det här systemet behöver du bara få reda på X om du slumpat fram att det är en viktig faktor. Sedan använder man den faktorn för beskrivningen.
Sedan hur överförbart detta är till ett traddigt stridssystem vet jag inte, men det är en metod som kan ge detaljer utan att bli så tungrott. På rak arm kan jag föreställa mig att ditt vapen har en fördel att det är väldigt snabbt, och det är träffsäkert, men det har inte så stor penetreringsförmåga, och det har ett litet magasin. Din motståndare har en okej rustning, men inte full täckning, försöker slänga sig i skydd, sikten är lite halvtaskig, och du är skadad. Du drar ett kort som säger "Snabbhet" och okej, ditt vapen är ju snabbdraget, så i det här fallet är det viktiga att du lyckas få iväg ditt skott innan motståndaren hinner reagera. Eller så drar du ett kort som säger "sikt" och sikten är ju dålig, så då får du minus för det. Eller så drar du ett kort där det står "Numerärt överläge" och det är ju bara en mot en, så du får ingen modifikation här. Typ så, fast det går säkert att göra bättre. Istället för att räkna alla bonusar i förväg slumpar man vilken som är den viktiga i just den här situationen.