"Realism", simulering och detaljer?

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,555
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Känsla av realism = effekten av ens karaktärs handlingar skall kännas trovärdiga - med eller utan regler
Ja typ så :) Vill lägga till att även konsekvenserna av karaktärernas handlingar skall upplevas som logiska(realistiska?) utifrån spelvärldens övriga premisser. När jag är SL för en kampanj som utspelar sig i folkvandringstids inspirerad Trudvang med mycket grisodling etc, så vet mina spelare att deras karaktärer kan dö snöpligt. En kampanj som fortfarande utspelar sig i Trudvang men där rp är av gudar utvalda hjältar så tillkommer andra sätt att förhindra de snöpliga dödsfallen som jag nämnde. Jag löser det delvis genom att rp har ödespoäng som kan ändra utfallet av en handling eller förändra förutsättningar i en situation till fördel för karaktärerna.
 
Top