Använd referenser och liknelser, utgå ifrån rollpersonernas PoV, välkomna spelarna att delta i världsbeskrivandet och formandet om de själva tycker det är spännande, var sparsmakad och specifik i detaljer.
Många "tips" på hur saker skall beskrivas är överdrivet fanfic-litterära ("den klagande vinden är isande kall, som en demons andetag mot era ansikten, där ni vandrar den mödosamma stigen upp mot berget vars topp tornar upp sig som en ett uråldrigt monument mot den svarta himlen, vars stjärnor är det enda ljus som bryter ige<sdjhnlsdölj.m,.asdowj.....), sker från ett fågelperspelktiv (exempelvis att börja beskriva alla distrikt i en stad och vad de gör så fort rollpersonerna kommer till staden, istället för att beskriva dem i samband med att de blir relevanta för rollpersonerna) eller detaljerade (ni kommer in i rummet, väggarna är täckta med mörk träpanel, det står en säng i bortre högra hörnet med ljusblå lakan, bredvid sängen står ett sängbord med två böcker travade på varandra, en sänglampa och en väckarklocka ställd på 07.00, över sängen hänger en tavla som föreställer ett skogslandskap, mitt på golvet framför sängen ligger en trasmassa, bredvid den en tröja och ett par jeans, på andra väggen finns en bokhylla vars nedre del är skåp, i den finns det flera böcker och zzzzzzzzzzzzz....).
Jag skyller detta på de förhatliga "läs detta högt"-sjoken som finns i vissa äventyr, som är skrivna på ett sätt som i princip ingen någon faktiskt pratar i spel, men som ju ofta ger intrycket av att det är så det är "tänkt" att saker skall beskrivas. Spelexempel brukar också vara riktigt bedrövliga när det gäller sånt här.
Man kommer nästan alltid längre med att vara kort och kärnfull, vill man förmedla en viss känsla så kan man säga det rakt ut eller helt enkelt jämföra med något annat som skapar en gemensam förståelse för vad det är som pågår (rummet är förskräckligt, det ger känslan av att den som bor här förmodligen riktigt störd, har ni sett filmen "Seven"? Det påminner om den lägenheten, plus att det verkligen stinker). Detaljer fyller man sedan i när de blir relevanta.