Rangertheman
Myrmidon
- Joined
- 15 Dec 2015
- Messages
- 3,582
Idag har jag spellett Dimmor & Borgar på Nördhäng Norrtälje. Fyra spelare som lyckades återlämna dvärgarnas staty utan att någon såg dem.
Såg ni till den bepansrade kundvagnen någonstans?Esoteric Enterprises: Enligt ryktet hade ett gäng skummisar från Skellefteå dykt upp i stan (Umeå) och tagit kål på mumien under Östra Kyrkogården. [SL kör en öppen kampanj, och dödandet av mumien hände på ett spelpass under Norrsken.] Vi skyndade oss därför ned i kryptan för att lägga beslag på de värdesaker som eventuellt kunde finnas kvar. Gick hyffsat bra, vi stötte på några spöken som vi lyckades hålla oss på god fot med, Ragge trampade i en spikfälla, men Erika fann en handfull ädelstenar som gjorde allt värt besväret.
Den som ni byggt om till ett mobilt värn? Nej, men Karl nämnde det utanför spelet.Såg ni till den bepansrade kundvagnen någonstans?
Chariot of the Gods har nu avslutats. Och det gick väl sådär kan man tycka med tanke på att ingen överlevde.Räddningsuppdragets sammanbrott i slowmotion fortsätter. Genom blodprovsanalys har man förstått att alla som andats luften i rymdskeppet har smittats av någon form av infektion av okänt ursprung. Det finns ett vaccin men är det verkligen säkert?
Motorerna har visserligen startats och man lyckades även bege sig ut på skeppets utsida och laga de trasiga navigationsantennerna, så allt är inte elände. Men en av den kvarvarande från den ursprungliga besättningen som följde med för att hjälpa till med reparationerna fick spelet och gick till angrepp. Endast med stora svårigheter lyckades spelarna freda sig och kasta ut galningen i rymden, till priset av bland annat en punkterad rymddräkt som fick paniklagas i luftslussen.
Den luftburna smittan har man inte fått bukt med och den garanterat säkra syrereserven man hade med sig från sitt eget skepp blir bara mindre och mindre. Man har även upptäckt stora fläckar med vad som verkar vara något slags mögel som utsöndrar sporer likt röksvampar när man kommer för nära på olika platser i skeppet. Eldkastare visade sig då vara bra att ha till hands.
Den synth man träffade på visade sig ha blivit skadad under den långa tid skeppet varit på drift. Den är nog så hjälpsam men beter sig bitvis irrationellt och underligt. Kan man lite på en fullt ut?
Varelsen som kröp runt i ventilationen har även den gett sig tillkänna genom att angripa en av den ursprungliga besättningen. Och hade den inte även växt?
Och MU/TH/UR har börjat göra saker utan att ha fått order om det igen. Eller har hon fått order? Av vem i sådana fall?
Ja! Jag utgick förstås delvis från Kuf när jag började med det här, men genealogin är lite komplicerad för jag tog en omväg via något lite BitD-aktigt innan jag fastnade för ItO som motor. Och det är nästan inget kvar av downtimetänket. Men arvet finns där! (Och nämns bland influenserna.) Fokus är mycket mer på balansen mellan vardagsliv och uppvaknande än Kufs mer direkta utforskande bara.KULT och OSR verkar vara en bra kombo. :-D
Lite mindre bra: jag reflekterade och insåg att av 7 namngivna karaktärer var bara en kvinna… mordoffret!!! Man fastnar i sina hjulspår när fokuset är att ”bli klar”…Puh! Ikväll spelledde jag DETECT OR DIE för första gången. Känner mig stolt över att ha lyckats skriva och spelleda en tvättäkta pusseldeckare, med tanke på att jag haft skrivkramp i så många år. Tillräckligt många ledtrådar för att inte spelarna skulle köra fast, men inte så uppenbart att de inte behövde gnugga geniknölarna.
Riktigt prepptungt och extra utmanande i stunden, speciellt som vi samtidigt lärde oss regelsystemet, men kul med ett spel som faktiskt belönade spelarna för sin normala paranoia!
Andra passet nu under kvällen. Det blev rätt mycket kringsnack och stundtals bristande fokus, men de kom en bit på vägen. Minst ett spelpass till, förmodligen två, innan de löst mysteriet.Vi spelade första passet av "Räddaren i Nöden" idag. Nu har rollpersonerna mängder av trådar som de vill nysta vidare i.