Lösningen är väl att spela ett spel som gör det man önskar? Jag tänker att man måste omfamna döden om man vill ha den som en risk, att lämna över det som ett fritt val är ju lite meh om det är risk man är ute efter. Det kan ju vara koolt när döden är döden, det är slutet, det är dels att inte längre spela en viss karaktär men också att döden ändå är något drastiskt, något stort har skett och kanske det förändrar saker i spelets situation på ett sätt som är extremt omvälvande.
Har skrivit tidigare någon gång om den karaktär
@Bifur spelade i ett SRR/MERP-upplägg vi körde i våras, han dog brutalt efter tre fyra spelmöten med en avhuggen arm i stid med banditer och en förädare från det samhälle han försökte försvara. Utan att tala för Bifur här, så för egen del var det en död som var extremt drabbande, kändes rätt och som om vi hade spelat på hade varit otroligt viktig, den hade nog rent av blivit en central punkt för mina förberedelser framåt och beslut som dennes släkt skulle ta rakt av. Beroende på vem Bifur hade valt att skapa och spela efter detta så skulle den tidigare karaktärens död påverkat på olika sätt. Borde nog skriva en tråd om detta i sig bara för just det skeendet hade ett par intressanta slag som skapade slump, tillfälligheter och utfallet hade varit otroligt intressant att följa.
Ett annat exemplel är en kampanj med Sorcerer som jag spelade i nyss där min karaktär hamnade i konflikt med sin egen demon, slogs och drog på sig enorma skador, han var rakt av ute och nere för räkning, hans fru ringde akuten... I Sorcerer är det svårt eller nästan rent av omöjligt att dö, men vad som sker är att du drabbas av extrema skador, eller bara slås ut rakta av. Resultatet av misslyckandet är att du misslyckas med vad det är du försöker dig på just då, att du inte som nu lyckas övertala demonen att hålla sig i skinnet utan istället gör den revolt och sättet det sker på får stora konsekvenser framåt. Karaktären tas inte ur spel utan placeras i en radikalt ny situation. För min del i sjukhussäng med svåra nervskador.
Så kanske, vad vill man att misslyckanden som är rent dödliga ska innebära? Istället för att fuska när det väl är där för att rädda något så välj ett spel som kan spelas och hela spektrat av utfall är välkommet i meningen vi omfamnar det och lever med det. Och med välj, så menar jag såklart inte bara att spela ett annat spel, utan modda det man spelar om man så önskar, men däremot var medvetet om vad man vill åt med misslyckade slag som kan ha dödlig utgång och modda/välj något där vi istället för att fuska bort det faktiskt räds det utfallet men när det kommer så är vi lika taggade på vad det kommer innebära som något annat resultat.