Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Trådens titel syftar alltså på de olika pyriska versionerna av spelet. Jag har i ett par andra trådar pekat på likheterna mellan Mutant och Call of Cthulhu. Det senare spelet handlar ju ofta om kulter och kopplingar till Lovecrafts mythos. Motsvarande i Mutant blir då mer eller mindre hemliga sällskap (Järnringen, Peckwickklubben, Lejonorden, Psipo etc.) och forntiden. Det här är nog inte en sensationell upptäckt; CoC fanns ju redan när Mutant kom ut 1984. Att det finns likheter är alltså inte märkligt. Det handlar ju också om två BRP-spel.
Och för att nu förekomma eventuella invändningar mot min lite spetsiga startfråga - jag vet mycket väl Mutant inte bara handlar om hemliga sällskap. Men jag påstår att det är ett bärande drag, eventuellt konceptuellt viktigare än den postapokalyptiska komponenten. Det lyfts bara inte riktigt fram som ett koncept i spelet. Istället är det något man själv får lista ut själv genom att läsa och spela äventyren.
Har jag ens rätt i mitt antagande? Om ja, vad betyder det för hur man bäst skriver äventyr och kampanjer till spelet? Vad borde man konceptuellt renodla? Kan den här tanken ha bäring för andra rollspel (alltså inte bara CoC?
Ungefär så. Det jag postar här är alltså mest en konceptuell fundering med utgångspunkt i Mutant, det rollspel som jag har starkast band till.
Och för att nu förekomma eventuella invändningar mot min lite spetsiga startfråga - jag vet mycket väl Mutant inte bara handlar om hemliga sällskap. Men jag påstår att det är ett bärande drag, eventuellt konceptuellt viktigare än den postapokalyptiska komponenten. Det lyfts bara inte riktigt fram som ett koncept i spelet. Istället är det något man själv får lista ut själv genom att läsa och spela äventyren.
Har jag ens rätt i mitt antagande? Om ja, vad betyder det för hur man bäst skriver äventyr och kampanjer till spelet? Vad borde man konceptuellt renodla? Kan den här tanken ha bäring för andra rollspel (alltså inte bara CoC?
Ungefär så. Det jag postar här är alltså mest en konceptuell fundering med utgångspunkt i Mutant, det rollspel som jag har starkast band till.
Last edited: