Motorcyklist:
Finns i flera olika varianter:
* Biker. Stora glidare, gärna Harley. Klassiska bikern. Har man en Harley så hatar man andra hojar, och har ett hat-kärleksförhållande till sin Harley. Det finns bara tre färger, mattsvart, metallic och krom. Kan man inte få hojen att gå fortare så hjälper säkert mer krom. Låter hojen inte som första världskriget så är något trasigt. Finåker mest på mysiga vägar.
* Sporthoj. Fullt race-gear. Ser ner på glidare, speciellt Harleys. Ju mer dekaler och färger på hojen desto bättre. Det här är grabbarna som man tittar i backspegeln och bara ser en tom väg, och plötsligt bara smäller det till när de passerar ljudvallen bredvid en.
* Squids. Sporthoj, men inga skydd och inget omdöme. Det här är grabbarna (för det är unga grabbar) som fuckar upp olycksstatistiken. Hojarna massivt pimpade med dåligt lämpade kinadelar. Streetrace, köra på bakhjulet på motorvägen och sånt.
* Adventure bikes. Det här är motorcykelns variant på preppers. De kittar ut sin hoj och sin utrustning för att typ kunna köra över mount everest. Antagligen kamouflagemönster på kläderna.
Typiskt för alla:
* Har hela tiden en "nästa hoj" de suktar efter.
* Ser på bilister som betalda lönnmördare med uppdrag att döda dem. Många har kamera på hjälm/hoj för säkerhets skull.
* Det finns inget dåligt väder, vem är rädd för lite vatten.
* Ooh, "kurvig väg"-varningsskylt. Byxorna känns genast lite tightare... En tom circkulationsplats? Talking dirty, eh...
* Två fingrar ner-hälsningen. Står för "två hjul neråt" och är en tur-önskan man ger när man möter andra motorcyklister. Den är obligatorisk, och om man inte ger den och den andra hojen råkar ut för en olycka, så kan man antagligen bli dömd som vållande eller nåt.
* Om man stannar för att fika och där finns fler motorcyklister så måste man prata motorcyklar.
* Får man problem och blir stående vid vägkanten så kan man räkna med att andra motorcyklar stannar och hjälper.
Varierande:
* Vissa ser på alla på två hjul, inklusive bilar med en trasig lykta, som själsfrände och blodsbröder, andra ser ner på alla som inte har samma typ av hoj, inte har samma fabrikat, inte har samma väst osv. Men, även de som inte gillar andra typer av motorcyklister är ändå mer kompis med dem än vad de någonsin är med bilister. Det är typ som syskonrivalitet, man bråkar, men utåt är man kompisar.
Saker motorcyklister gnäller om:
* Att lane splitting/filtering (dvs att åka mellan filer när trafiken står stilla/går långsamt) inte är tillåtet.
* "Loud pipes saves lives". Att höras är att synas.
* Att bilister inte ser dem eller tror att de är mopeder.
* Bilar som ligger alldeles bakom. Seriöst, det är otäckt att ha 2 ton stål 2 meter bakom sig på motorvägen.
* Att alla måste tala om hur farligt det är, som om det var en nyhet. Det är inte ens speciellt farligt, om man inte gör uppenbart dumma saker (se "squid" ovan...) så är det ungefär 3 gånger farligare än bil. Det kan låta mycket men det är som att köra bil för 20-25 år sedan.
Maskinen:
* Om något inte funkar så är det batteriet. Alltid batteriet. Platt däck? Batteriet. Tom tank? Batteriet.
* En tung MC får vara max 2,6 m bred och 24 m lång. Japp, jag fick den frågan på teoriprovet...
* Elmotorcyklar finns, men ingen, förutom tillverkarna, tror på dem, och många av dem är scams.
* Höga styren, typiska på customhojar (cruisers på engelska) kallas aphängare. De är en stor diskussionspunkt där alla motorcyklister har starka åsikter för eller mot.
Körning
* Motorcyklar har bara nummerplåt bak. Fartkameror plåtar bara framifrån.
* Det är en mycket mer aktiv körning än bil. Hela kroppen är med, och man kan inte "zona ut och bara åka med" som man kan göra med bil.
* En MC kan utaccellerera en bil av motsvarande klass (typ, sporthoj mot sportbil osv). Bilen kan dock bromsa snabbare.
* Hollywood har fel. Du kan inte köra och skjuta samtidigt, speciellt inte om du är högerhänt.
Klubbar:
* Det mesta snacket om MC-klubbar är bara bullshit. Var trevlig mot dem och de är trevliga tillbaka. Även rivaliserande klubbar kommer överens, så länge ingen gör något dumt på fyllan. Använd bara inte deras logga, då blir de sura.
Kläder:
* Varför väst? På sommaren blir det varmt, men om man har en vindgenomsläpplig jacka så blir kroppen fort kall om det inte är tokvarmt, och då är väst bra. Dessutom, eftersom den är ett typsikt biker-plagg, ett bra ställe för klubb-emblem.
Användbara småfakta som motorcyklister kan relatera till som man kan använda i spel:
* Humlor, trollsländor, stenskott osv svider som fan.
* Grus på vägbanan kan vara otäckt.
* Bilar som tror att de kan vara i din fil när de kör om.
* Vindbruset ger tinnitus om man inte har öronpluggar.
* När det regnar så blir skrevet dyblött, för att vattner rinner ner från jackan.
* Man kan aldrig ha för många handskar.
* Man behöver alltid en hoj till.
* Folk som kommer fram och frågar om det är en Harley. Det spelar ingen roll vad det är för hoj, det kan vara en äggformad sporthoj som det står Suzuki Katana på tanken, och de frågar ändå om det är en Harley.
* Barn älskar en, och det gör verkligen deras dag om de vinkar och man vinkar tillbaka om revbombar dem. Ännu bättre om man låter dem provsitta (med förälders tillstånd, såklart).
* Motorcyklister pratar med varandra. Står man i kön på ICA och båda har MC-kläder, så pratar man.
* Alla har tappat sin hoj någon gång. Jag gjorde det när jag skulle pumpa däcket, och rullade fram den lite för att komma åt, vilket fick stödet att vika sig. 300 kg på benet, och man vill lyfta upp den utan att dra undan benet så att man inte repar den. Adrenalin är bra. Mest stoltheten som skadades.
* Man tror att det bara är en liten regnskur. Sedan tycker man det ser bättre ut på horizonten. Sedan spelar det ingen roll, man kan inte bli blötare. Och man funderar på varför man inte stannade och krängde på sig regnstället...
Om någon här kör MC och har vägarna förbi södra Dalarna och vill ta en tur, hör av dig. Har gott om spel, och kaffe också. Fast inte just nu, väntar tills det är vettigt väder.