Hej fina forum!
Har en fråga specifikt gällande The One Ring men som jag tänker mig att många kan ge tips kring även om de aldrig varit i närheten av spelet.
OK, lite bakgrund. Hoppa över om ni inte orkar läsa. Vi hade vår senaste rollspelshelg för knappt två veckor sedan, och spelade då The One Ring i tre dagar. Underbart! Jag hade fått för mig att köra lite färdigskrivet i form av den där hjälte-historien i Tales from the Lone-Lands, närmare bestämt. Egentligen är det här inte mitt forte, men jag tänkte att jag verkligen ville testa eftersom folk verkar ha uppskattat kampanjen. Jag hade förberett mig som fan, preppat en massa skit och memorerat en massa jävla grejer. Kändes lite som när man pluggade till ett stort prov eller tenta, på gott och ont. Och så när vi väl satte igång sket vi helt i det, då spelarna tyckte att det var mycket mer i linje med deras karaktärer att — istället för att leta efter en spök-ö tillsammans med en gammal sjöman med dålig andedräkt — gå på något Gandalf sagt i förbifarten om en ny drottning som skapat ett litet samhälle (Lond Daer) som ganska ensamt försöker hålla Skuggan stången i södra Eriador. Helt rimligt, tycker jag med. Jag gillar verkligen landmärkes-idén i spelet, så vi körde istället hexkrälsliknande blandat med intriger och hintar av okända hot (Svarta Núménoraner), och ganska mycket fina vänskaps- eller relationsögonblick som kändes väldigt mycket Tolkien. Alla var supernöjda efter helgen, och det kändes helt som att det är det här upplägget vi vill ha framåt.
Så, nu äntligen till min fråga: hur brukar ni lägga upp era förberedelser i liknande spel? Jag älskar slumptabeller och att låta spelarna själva mejsla fram sin berättelse men älskar också att vara en ganska aktiv spelledare och att t.ex. ha andra fraktioners agendor pågående för att få lite skav och känsla av att världen inte bara är reaktiv. Älskar också den där känslan när vi tillsammans upptäcker att summan av alla saker blir större! Det är kanske inte så konstigt då att mitt eget lilla rollspel är en sida långt och använder Brian Eno-kort, slumptabeller, skav-i-världen-förslag och snart en frö-generator… Samtidigt som detta är jag mån om att det känns ”rätt”; att det ska kännas som Midgård hela tiden och inte barka iväg till något annat. Har ni några tips på hur en fångar Tolkien på ett tydligt sätt och ändå håller världen öppen för utforskande på ett sandlådeliknande sätt? Helst utan att känna sig som för lite dipp utspritt på för mycket chips. Min prepp var ju uppenbart ganska misslyckad, och med tre barn, ett hus som fyller elftiett i år och så vidare så skulle jag gärna lägga min tid på mer användbara saker nästa gång jag förbereder. Hjälp!
Har en fråga specifikt gällande The One Ring men som jag tänker mig att många kan ge tips kring även om de aldrig varit i närheten av spelet.
OK, lite bakgrund. Hoppa över om ni inte orkar läsa. Vi hade vår senaste rollspelshelg för knappt två veckor sedan, och spelade då The One Ring i tre dagar. Underbart! Jag hade fått för mig att köra lite färdigskrivet i form av den där hjälte-historien i Tales from the Lone-Lands, närmare bestämt. Egentligen är det här inte mitt forte, men jag tänkte att jag verkligen ville testa eftersom folk verkar ha uppskattat kampanjen. Jag hade förberett mig som fan, preppat en massa skit och memorerat en massa jävla grejer. Kändes lite som när man pluggade till ett stort prov eller tenta, på gott och ont. Och så när vi väl satte igång sket vi helt i det, då spelarna tyckte att det var mycket mer i linje med deras karaktärer att — istället för att leta efter en spök-ö tillsammans med en gammal sjöman med dålig andedräkt — gå på något Gandalf sagt i förbifarten om en ny drottning som skapat ett litet samhälle (Lond Daer) som ganska ensamt försöker hålla Skuggan stången i södra Eriador. Helt rimligt, tycker jag med. Jag gillar verkligen landmärkes-idén i spelet, så vi körde istället hexkrälsliknande blandat med intriger och hintar av okända hot (Svarta Núménoraner), och ganska mycket fina vänskaps- eller relationsögonblick som kändes väldigt mycket Tolkien. Alla var supernöjda efter helgen, och det kändes helt som att det är det här upplägget vi vill ha framåt.
Så, nu äntligen till min fråga: hur brukar ni lägga upp era förberedelser i liknande spel? Jag älskar slumptabeller och att låta spelarna själva mejsla fram sin berättelse men älskar också att vara en ganska aktiv spelledare och att t.ex. ha andra fraktioners agendor pågående för att få lite skav och känsla av att världen inte bara är reaktiv. Älskar också den där känslan när vi tillsammans upptäcker att summan av alla saker blir större! Det är kanske inte så konstigt då att mitt eget lilla rollspel är en sida långt och använder Brian Eno-kort, slumptabeller, skav-i-världen-förslag och snart en frö-generator… Samtidigt som detta är jag mån om att det känns ”rätt”; att det ska kännas som Midgård hela tiden och inte barka iväg till något annat. Har ni några tips på hur en fångar Tolkien på ett tydligt sätt och ändå håller världen öppen för utforskande på ett sandlådeliknande sätt? Helst utan att känna sig som för lite dipp utspritt på för mycket chips. Min prepp var ju uppenbart ganska misslyckad, och med tre barn, ett hus som fyller elftiett i år och så vidare så skulle jag gärna lägga min tid på mer användbara saker nästa gång jag förbereder. Hjälp!