Preppa öppen värld och samtidigt fånga Tolkien utan att bli utbränd eller galen?

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
47
Location
Uppsala
Hej fina forum!

Har en fråga specifikt gällande The One Ring men som jag tänker mig att många kan ge tips kring även om de aldrig varit i närheten av spelet.

OK, lite bakgrund. Hoppa över om ni inte orkar läsa. Vi hade vår senaste rollspelshelg för knappt två veckor sedan, och spelade då The One Ring i tre dagar. Underbart! Jag hade fått för mig att köra lite färdigskrivet i form av den där hjälte-historien i Tales from the Lone-Lands, närmare bestämt. Egentligen är det här inte mitt forte, men jag tänkte att jag verkligen ville testa eftersom folk verkar ha uppskattat kampanjen. Jag hade förberett mig som fan, preppat en massa skit och memorerat en massa jävla grejer. Kändes lite som när man pluggade till ett stort prov eller tenta, på gott och ont. Och så när vi väl satte igång sket vi helt i det, då spelarna tyckte att det var mycket mer i linje med deras karaktärer att — istället för att leta efter en spök-ö tillsammans med en gammal sjöman med dålig andedräkt — gå på något Gandalf sagt i förbifarten om en ny drottning som skapat ett litet samhälle (Lond Daer) som ganska ensamt försöker hålla Skuggan stången i södra Eriador. Helt rimligt, tycker jag med. Jag gillar verkligen landmärkes-idén i spelet, så vi körde istället hexkrälsliknande blandat med intriger och hintar av okända hot (Svarta Núménoraner), och ganska mycket fina vänskaps- eller relationsögonblick som kändes väldigt mycket Tolkien. Alla var supernöjda efter helgen, och det kändes helt som att det är det här upplägget vi vill ha framåt.

Så, nu äntligen till min fråga: hur brukar ni lägga upp era förberedelser i liknande spel? Jag älskar slumptabeller och att låta spelarna själva mejsla fram sin berättelse men älskar också att vara en ganska aktiv spelledare och att t.ex. ha andra fraktioners agendor pågående för att få lite skav och känsla av att världen inte bara är reaktiv. Älskar också den där känslan när vi tillsammans upptäcker att summan av alla saker blir större! Det är kanske inte så konstigt då att mitt eget lilla rollspel är en sida långt och använder Brian Eno-kort, slumptabeller, skav-i-världen-förslag och snart en frö-generator… Samtidigt som detta är jag mån om att det känns ”rätt”; att det ska kännas som Midgård hela tiden och inte barka iväg till något annat. Har ni några tips på hur en fångar Tolkien på ett tydligt sätt och ändå håller världen öppen för utforskande på ett sandlådeliknande sätt? Helst utan att känna sig som för lite dipp utspritt på för mycket chips. Min prepp var ju uppenbart ganska misslyckad, och med tre barn, ett hus som fyller elftiett i år och så vidare så skulle jag gärna lägga min tid på mer användbara saker nästa gång jag förbereder. Hjälp!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,342
Location
Umeå
Så, nu äntligen till min fråga: hur brukar ni lägga upp era förberedelser i liknande spel?
Vi körde ju gamla Sagan om Ringen i våras, det blev lite kort och tre sessioners prepp som kanske inte direkt drog in allt som skulle kunna hänt. Men kan ta lite avstampet hur jag förberedde och vilka delar som kom med osv.

Så först skapade jag en sitution, funderade lite kring den och gjorde lite söknignar kring midgård och läste på lite wikis på lunchrasten på jobbet osv. Lite lagom slöa efterforsknignar. Punktade upp det till ungefär: Samhälle i vägen för Saurons trupper / Banditer nyttjar situationen / Personer i samhället allierade med banditerna / Spioner för sauron i samhället

Sen skrev jag ihop detta och skickade till de som spelade:

Vi kommer ta avstamp från ett litet samhälle i norra Ithilien, Nûr Athrad, vi börjar spel under tredje ålder i slutet av den vaksamma freden (eller vad den nu kan heta på svenska, watchful peace), ca 2475, samhället ligger utmed en en gammal bro över Anduin och vi kommer inleda spel ungefär när när spejare upptäckt flera orchtrupper som rör sig i stort antal västerut, både söder och norr om er position. Det är alltså bara en tidsfråga innan någon av dessa, mindre eller större trupper, når Nûr Athrad.

Detta är alltså innan Osgiliath anfalls och förstörs, rykten och bevis för svarta uruks/uruks av mordor för första gången dyker upp. Ca 500 år före händelserna i Sagan om Ringen med andra ord. (men som jag sagt till er alla innan så, jag är ingen som helst midgårdkännare och ser detta mest som en situation som känns intressant (ett brofäste och samhället runt om det under stundande anfall).

Vårt Midgård kommer garanterat skilja sig från Tolkiens. På ett eller fler sätt.

Ingången att se hur systemet klickar med en öppen situation, drivande karaktärer och utan en storyline att följa.
- Dock, även om ingången är att se hur det fungerar, så kommer antagligen saker justeras eller ändras under spelets gång eller små husregler kastas in när vi inser att det behövs.
- Situationen i sig är inte helt fast utan formas av att karaktärerna skapas, så det finns gott om utrymme att som forma vad som kommer att vara områden av fokus i spel. Ex. nu är tre karaktärer inblandad i Nûr Athrads milis, men inledningsvis talades det också om ex. tre karaktärer som alla hade ekonomiska intressen i en viss verksamhet.
Ur detta kom sen tre karaktärer som jag fritt minns lite såhär:

@Bifur spelade Othardin, en dúnedain som levt här med sin familj under hela sitt liv, en bakgrund om en konflikt i familjen och systern har i vredesmod lämnat Nûr Athrad. Konflikten rör hierarki i familjen, ett svärd som ärvts ner i generationer. I Nûr Athrad har han fru, barn och sin mor.
@Nässe spelade Ori, en dvärg i exil från Grå bergen, lever här med sin son och skott sig gott på sitt smide. Han försöker samla ihop tillräckligt med pengar för att kunna betala för sin son så han ska kunna återvända till Grå bergen, själv ser han det som omöjligt att kunna återvända någonsin.
@JonasM spelade Randir, människa och soldat/spejare, återvänder hit efter en lång tid iväg som hyrsvärd. Minns inte om släkten var helt överens med Randirs val av yrke då de drev någon form av jordbruk i närhten av Nûr Athrad så var lite dennes återvänande hit och försök att hitta en plats som var bakgrunden, om jag minns rätt.

Så från detta lyfter jag följande rakt in i min prepp:

Randirs släkts vingård har anfallits av en förtrupp av orcher och sen ett gäng banditer som drar nytta av den övergivna vingården. Jag plockade vingården från ett av äventyren i Mordors portar för detta, men inte mer än kartan och just att det var en vingård.

Banditerna är här för Oris pengar, ryktena om den rike dvärgen i norra Ithilien. Inte som att Ori var en rik knös, utan mer slet hårt och var framgångsrik men var tog hans betalnignar vägen? Folk pratar, undrar, är avundsjuka, tisslar och tasslar, och detta hade Othar, ett underbefäl i Milisen avslöjat för Gárulf, ledaren för det gäng av banditer som när spel startar håller på att länsa vingården.

Othardin hade jag svårare att skriva in rakt av inledningsvis tills jag funderade på var banditerna kom från, norrut betstäma jag mig och då klickade det i med Othardins syster, jag såg henne, berusad, pratandes illa om Othardin och nämnde Laegrist för främlingar hon träffat, såklart det vad Gárulf och kompanjoner.

Alla tre av dessa karaktärer var också del av det lilla försvar Nûr Athrad hade, tanken var nog aldrig att kunna hålla emot ett anfall utan mer köpa tid för att kunna fly över Anduin och förstöra den lilla bro som är konstruerad där samhället är beläget. Detta klickade väl i med tidigare tankar om konflikter i samhället, vissa vill stanna, andra vill lämna, vissa vill fly norrut, andra österut, osv osv. Olika grupperingar växte fram, de styrande i samhället, deras barn som alla var betydande individer i försvaret av samhället, osv.

Min prepp sen var i princip att tänka på vilka var dessa personer, tänka lite djupare på dem (vilka är de, vad vill de, vad värderar de i samhället och annars + lite speldata) och hitta någon bra bild på dem samt fundera var alla befann sig när spel startade. Sen följde vi spelarnas karaktärer och jag agerade och reagerade med SLPs både on screen och off screen. Dvs ingen plot eller så planerad, bara följa karaktärerna i vad de gör och hur slag lyckas eller misslyckas och utfallen av dessa.

I spel hade jag i princip en lista av SLPs samt den här relationskartan (skriven helt för mig själv som hjälp under spel, så inget som kanske förklarar så mkt):

SRR - Nûr Athrad.png

Tror det blev tre fyra spelmöten där spelarnas karaktärer jagade efter Oris försvunna son till vingården, sen hittade banditernas tillhåll och en strid mot dem som slutade med att Othardin föll i strid med Othar (om jag minns rätt), med sin svärdsarm avhuggen och svärdet landandes framför Othars fötter, ett reaktionsslag från min sida för att se hur de kvarvarande banditerna reagerar blir extremt lågt och de flyr iväg... lämnande Ori med en Othardin döende och Randir medvetslös. Parallellt med detta (off screen) har konflikternas i Nûr Athrad intensifierats och hade vi inte slutat här, för spelet var nog mer ett test av hur SRR skulle fungera än starten på någon lång lång kampanj, så hade alla kommit åter till ett splittrat samhälle, allt annat än redo att försvaras mot ett anfall österifrån.

Lite långt babbligt om hur jag hanterade det. Brukar ha som "ett tecken på fungerande prepp" att jag efteråt tänker på spelet och ser hur vad spelarna valde att sina karaktärer skulle göra, hur tärningsslag landade, vad de valde att sina karaktärer inte skulle göra, osv är vad som formade det vi spelade. Hade spel fortsatt hade konflikterna I Nûr Athrad kommit i förgrunden hade än tydligare vad som skett under dessa första spelmöten påverkat framåt var saker tog vägen. Helt enkelt ingen skapad plot, bara att vad vi spelade och vår interaktion var det som skapade storyn i stunden undertiden vi spelade.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
PCP
Pitch, Characters, Prep

Ställ upp lite saker om världen och hur du tänkt dig att du ska spela och presentera detta för spelarna.

Gör karaktärer och var noga med att få med äventyrsfrön. Ställ frågor till spelarna kring sådant kring rollpersonen du känner att du skulle vilja göra något med.

Använd detta för att förbereda ett äventyr. Om du får äventyrsfrön från rollpersonerna kommer spelarna vara mer benägna att vilja haka på.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,759
I Midgård tror jag att det är viktigt att man i öppet spel ändå har ett mål som matchar. Det kan knappast vara en sandlåda på det viset att man bestämmer sig var man ska leta skatter nästa gång. Settingen antar att man bekämpar ondska och korruption, så öppet spelande borde mer handla om att man har olika sätt att göra det på. Jämför med hur Utbygdsjägarna försvarar Bri och Fylke - det övergripande hotet och jobbet är givna, men sätten att uppnå det på och vad för del av det man prioriterar kan vara friare för spelarna.
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Jag älskar slumptabeller och att låta spelarna själva mejsla fram sin berättelse men älskar också att vara en ganska aktiv spelledare och att t.ex. ha andra fraktioners agendor pågående för att få lite skav och känsla av att världen inte bara är reaktiv. Älskar också den där känslan när vi tillsammans upptäcker att summan av alla saker blir större!
Förutom slumptabellerna så är jag likadan. Min prep tar 45 minuter för 1-3 spelmöten, eftersom jag använder fisktanksmodellen för att skapa intriger. Jag drar in saker som är världstypiska och på så sätt får med världen på ett hörn. Brukar också försöka tänka ut några mantran/teman i hur jag ska beskriva. Typ att allting är så bombastiskt att det ser ner på spelarna; hur allting verkar följa rollpersonerna eller vrida sig mot dem; att alla saker känns som om de precis varit uppgrävda ur marken. De enda listor jag förbereder är namnlistor och så har jag min karaktärsdragsgenerator.

Helst gör jag rollpersoner innan jag gör fisktanken, så att jag kan väva in saker från rollpersonerna in i tankekarta, annars får jag skapa ett par rollpersonskoncept ... eller äventyrskrokar som spelarna får basera sina karaktärer kring. För spelarna måste vilja spela det jag förbereder, annars kan vi lika gärna skippa mig som spelledare och köra samberättande istället.
 
Last edited:

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
47
Location
Uppsala
Vi körde ju gamla Sagan om Ringen i våras, det blev lite kort och tre sessioners prepp som kanske inte direkt drog in allt som skulle kunna hänt. Men kan ta lite avstampet hur jag förberedde och vilka delar som kom med osv.
----
Stort tack för allt du delade med dig, verkligen! Supermånga bra tips, och jag känner spontant att det här med att rita upp en bättre relationskarta är något jag tar med mig direkt :) Och stackars Randir!
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
262
En sak jag tycker fångar Tolkienkänslan är att naturen i Midgård är otämjd på ett lite halvmagiskt vis. Jag tänker på exempelvis en sådan sak som att när de fyra hobbitarna vandrar iväg genom skogen (mot Bri om jag minns rätt) försöker de hålla en riktning men skogen liksom driver dem ur kurs så att deras riktning blir en annan. Inte på ett "en druid har kastat en besvärjelse"-vis utan på ett "vildmarken är konstig"-vis.
Det kan vara svårt att improvisera detta på ett bra sätt så en del av förberedelserna kan vara att skriva en lista över märkliga vildmarkseffekter som sedan kan användas efter behov.

Tolkiens Midgård är ju väldigt mycket en points of light-setting även om ingen använde det uttrycket förr. Centraliserade samhällen som verkar funka som vi kan tänka oss att ett medeltidsaktigt samhälle skulle fungera med hantverkare, adel och rubbet. När man lämnar staden går man förbi en eller två bondgårdar som förser alla med mat. Sen är resenärerna ute i den orörda vildmarken...
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,759
En sak jag tycker fångar Tolkienkänslan är att naturen i Midgård är otämjd på ett lite halvmagiskt vis.
När Brödraskapet är i Eregion lyssnar Legolas på stenarna där: "Only I hear the stones lament them: deep they delved us, fair they wrought us, high they builded us; but they are gone."

Sen är resenärerna ute i den orörda vildmarken...
En grej jag älskar i LOTRO är när man är uppe i North Downs, och så kommer man till en bondgård som heter "The Last Farm". Det är bokstavligen den sista utposten för civilisationen i Eregion, och inget bra kommer att hända med den om inte rollpersoner hjälper till.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
En sak jag tycker fångar Tolkienkänslan är att naturen i Midgård är otämjd på ett lite halvmagiskt vis. /.../
Det kan vara svårt att improvisera detta på ett bra sätt så en del av förberedelserna kan vara att skriva en lista över märkliga vildmarkseffekter som sedan kan användas efter behov.
Jag hade mest skapat mantrat "Vildmarken hatar oss" och sneglat på den för inspiration i hur jag ska tänka när rollpersonerna reser.
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,342
Location
Umeå
Stort tack för allt du delade med dig, verkligen! Supermånga bra tips, och jag känner spontant att det här med att rita upp en bättre relationskarta är något jag tar med mig direkt :) Och stackars Randir!
Np! Vi "avslöjar" vår prepp alldeles för sällan. Vi pratade om det senast innan vi började vår nya grej med Mutant att just kanske öppna upp efter spelomgångar och skriva ut vad förbereddes, hur användes det, osv.

Ja en relationskarta kan vara bra, men skulle stryka under att känna sina SLPs och veta vad de vill, utan det är det omöjligt att spela dem i stunden, ta beslut hur de hanterar saker eller vad de kommer göra när de är fria att handla eller satta under påtryckningar. Brukar ju upprepa mig här om att man som SL idealiskt bara ska "spela sina SLPs precis som spelarna spelar sina rollpersoner". Jag kan ju titta tillbaka på detta och tycka att ex. Durin kidnappades av banditerna var en lite hård sak att öppna med, men eftersom de var där utifrån tissel och tassel om skatterna Ori samlat ihop var det inte en orimligt agerande, och som sagt, spela SLPs utifrån vilka de är, inte utifrån hur man vill att en story ska utveckla sig, släppa kontrollen, bara spela och se vad som händer är vad jag strävar efter. :)
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
47
Location
Uppsala
I Midgård tror jag att det är viktigt att man i öppet spel ändå har ett mål som matchar. Det kan knappast vara en sandlåda på det viset att man bestämmer sig var man ska leta skatter nästa gång. Settingen antar att man bekämpar ondska och korruption, så öppet spelande borde mer handla om att man har olika sätt att göra det på. Jämför med hur Utbygdsjägarna försvar Bri och Fylke - det övergripande hotet och jobbet är givna, men sätten att uppnå det på och vad för del av det man prioriterar kan vara friare för spelarna.
Håller med! Och nu har ju alla gemensamt kommit fram till att hjälpa Lond Daer, av olika anledningar men som ändå går väl ihop med deras karaktärers mål och "världsåskådning", så jag tycker att vi har en väldigt bra grund för fortsättning nu. Att bekämpa Skuggan är ju som du skriver givet här. Dock blev det för oss tydligt att detta kan göras på så sjukt många sätt att det blir väldigt mycket öppen värld ändå.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
47
Location
Uppsala
---
Vi pratade om det senast innan vi började vår nya grej med Mutant att just kanske öppna upp efter spelomgångar och skriva ut vad förbereddes, hur användes det, osv.
---
Nej men precis, det där är ju en bra grej. Lite ur tråd-spår kanske, men på något sätt kan väl det här kan leda till bättre prepp i slutändan, om jag får med mig feedback på densamma från spelarna. Och bra att det inte blir hemligt också. Vi alternerar ju dessutom spelledare, så det här skulle troligtvis göra oss alla bättre :)
 

arheru

Hemma-SL
Joined
22 Feb 2024
Messages
15
Nej men precis, det där är ju en bra grej. Lite ur tråd-spår kanske, men på något sätt kan väl det här kan leda till bättre prepp i slutändan, om jag får med mig feedback på densamma från spelarna. Och bra att det inte blir hemligt också. Vi alternerar ju dessutom spelledare, så det här skulle troligtvis göra oss alla bättre :)
Vissa spelare blir nästan besvikna om de ser att förberedelserna inte överensstämmer med spelmötets innehåll - att det de varit med om trollades fram ur luften, så att säga. Jag får ofta väldigt mycket prepp som inte används, men om något positivt kommer ur det, så är det ändå att SLs världsbild skärps, även om det inte direkt kommer till spelarnas omedelbara bruk.
Jag tänker därför att man får prova sig fram och låta spelarna få en inblick i förberedelserna, men kanske återvända till "svarta lådan" om man märker att det inte faller i god jord.
Det är säkert ingen större risk att fantasin "tar slut", men det kan ju också vara bra att låta förberedelser som inte direkt kom till användning förblir osagda, så kan man plocka fram en modifierad variant vid senare tillfälle. Det om något kan ju spara tid!
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
47
Location
Uppsala
Vissa spelare blir nästan besvikna om de ser att förberedelserna inte överensstämmer med spelmötets innehåll - att det de varit med om trollades fram ur luften, så att säga. Jag får ofta väldigt mycket prepp som inte används, men om något positivt kommer ur det, så är det ändå att SLs världsbild skärps, även om det inte direkt kommer till spelarnas omedelbara bruk.
Jag tänker därför att man får prova sig fram och låta spelarna få en inblick i förberedelserna, men kanske återvända till "svarta lådan" om man märker att det inte faller i god jord.
Det är säkert ingen större risk att fantasin "tar slut", men det kan ju också vara bra att låta förberedelser som inte direkt kom till användning förblir osagda, så kan man plocka fram en modifierad variant vid senare tillfälle. Det om något kan ju spara tid!
Tack för input, och välkommen till forumet ska jag väl också säga :D Kul med en till Uppsalabo!
Jag tänker nog att det här med att dela prepp med varandra är något vi får börja göra efter enskott eller efter avslutade längre kampanjer, så att man inte spoilar något i förtid :)

Jag tar med mig en hel del grejer för att ”effektivisera” preppen från er alla än så länge, bland annat:
- Använda fraktioner, bakomliggande agendor och sätt världen i rörelse runtomkring hjältarna
- Relationskartona! Måste bli bättre på dessa
- Den otämjda och besjälade naturen
- Beakta karaktärernas individuella anledningar och sätt att bekämpa Skuggan i preppen, men utifrån att det finns ett tydligt och specifikt, övergripande mål i spelet
- Undvik planlöst skattletare et al. men spela för att ta reda på hur allt utvecklas på ett nyfiket sätt
- Kanske ladda upp med lite möjliga märkliga/sagolika effekter och stämningar som kan vävas in när det är lämpligt
- PCP-upplägget som Richard smidigt skissade upp känns som att det passar fint

Kikade precis på Beneath på din itch.io-sida, @arheru. Ser riktigt kul ut!
 

arheru

Hemma-SL
Joined
22 Feb 2024
Messages
15
- Relationskartona! Måste bli bättre på dessa

Kikade precis på Beneath på din itch.io-sida, @arheru. Ser riktigt kul ut!
Tack för snälla orden! :D Skoj med en del Uppsalabor som jag snubblar över här!

Relationskartor är också något som jag måste prova mer. Jag kör med "-Vill ha; -Vill inte ha"-punkter och visualiserar de olika personerna och vilka de kan tänkas ha konflikter med, men kartor blir en bra visualisering. Detta är ju inte unikt på något sätt för Tolkien-spel, men är nog allmängiltigt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,730
Apropå öppet spel och att bekämpa skuggan. De kan fortfarande passa bra att presentera "uppdrag" om de följer av spelvärlden utveckling utan att de för den skulle är tvingande. Det finns ju som temtik i böckerna också. Avstår RPna utvecklas den situationen och återkommer i nya form etc. (Exempelvis tycker jag de svarta numenoranerna är en bra sådan premiss i Ruins, även om den behöver lite bearbetning).
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,342
Location
Umeå
Nej men precis, det där är ju en bra grej. Lite ur tråd-spår kanske, men på något sätt kan väl det här kan leda till bättre prepp i slutändan, om jag får med mig feedback på densamma från spelarna. Och bra att det inte blir hemligt också. Vi alternerar ju dessutom spelledare, så det här skulle troligtvis göra oss alla bättre :)
Percis. Sen kan det ju vara hemligt undertiden man spelar, det är ju inget problem. Menar mer att tala lite högt efteråt om vilket material man går in med, hur och varför. Vad som fungerade, vad som inte fungerade, etc. Om vi inte gör det så är det enda som finns av "förbredelser" att ta del av sådant som publicerats och det har i regel rätt stora problem med att det inte kan ta hänsyn till karaktärerna som spelas, kan inte skrivas för dem, och därför oftast någon form av räls eller färdig plot.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,397
Location
Helsingborg
Ett annat sätt att rota spelarna mer i kampanjen är att dra in spelarna mer i förberedelserna. Du pitchar det du vill spela och lite grundläggande om settingen - typ området, saker du verkligen vill få med och spelstil - ni spånar fram koncept på rollpersoner och sedan skapar ni mer av settingen tillsammans innan ni gör rollpersonerna. Då får spelarna chansen att väva in koncept som passar rollpersonerna bättre eller ta koncept från settingen till sina rollpersoner. Jag har skrivit om en process jag använde när vi körde Hypertellurians. Så spelarna (och i stort sett rollpersonerna) kommer att veta om de stora spelarna i settingen, men du kan ensam i kammaren sitta och komma på fler hemligheter eller relationer mellan dessa och hur de kommer att te sig i spel. Antingen innan ni sätter igång och spelar eller mellan spelmöten.
 
Last edited:

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
47
Location
Uppsala
Apropå öppet spel och att bekämpa skuggan. De kan fortfarande passa bra att presentera "uppdrag" om de följer av spelvärlden utveckling utan att de för den skulle är tvingande. Det finns ju som temtik i böckerna också. Avstår RPna utvecklas den situationen och återkommer i nya form etc. (Exempelvis tycker jag de svarta numenoranerna är en bra sådan premiss i Ruins, även om den behöver lite bearbetning).
Exakt, det här tror jag också på. Och i the One Ring är det ju ganska inbyggt i spelet i och med att systerskapet/brödraskapet/whatever samlar in rykten och information från bland annat sin gynnare. Just Svarta Núménoranerna är något jag också gillade från Ruins-boken och kommer att fortsätta att använda delar av och utveckla. Känns snyggt att eskalera allvaret och hotet med hjälp av dem!
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,635
Jag läste nyligen return of the lazy dungeon master och kan varmt rekommendera den. Boken innehåller en metodik för att preppa lagom, vilket mest går ut på att bara preppa det som behövs inför nästa session och inte mer. Samt att preppa på ett sätt som gör det enkelt att freestyla under spel, samtidigt som du har kött på benen. Man gör ny prepp mellan varje session och kan då låta spelarnas infall från förra sessionen påverka vart preppen tar vägen.

Edit: man kan läsa det mesta helt gratis här.
 
Top