Det här tycker jag är en väldigt märklig inställning. Vad den säger är ju i princip: Du kan inte ha som huvudverksamhet i ett rollspel något som inte styrs av komplexa regler som tar en massa plats.När jag ser ett rollspel första gången brukar jag bläddra igenom det för att se vad som får mest plats. Är det mest vapen och stridsregler, så ligger det nära till hands att anta att det är centralt i spelet. Om det inte är det, så tycker jag att det blir märkligt. Vad man fokuserar på (ger mest plats) är också en form av världsbyggande. Och avgränsning.
Jag tycker alltså att det inte är det minsta märkligt att ha ett spel som har centrala aktiviteter som inte är det som tar flest regelmekanik-sidor. Kanske behöver det man vill fokusera på inte speciellt många sidor? Medan det man vill ha som en liten sidoverksamhet inte låter sig beskrivas kort eller enkelt?
Alltså, jag fattar ju att folk tror att det förhåller sig sådär. Jag håller med om att det "ligger nära till hands att anta". Men det understryker för mig mest att det är dumt att göra antaganden utan att sedan också få dem bekräftade.