Jag känner att spelarhemligheter egentligen mest är ytterligen en nivå av osäkerhetsmakande. Istället för att spelledaren har en massa hemligheter eller att man drar kort eller slår färdighetsslag så finns lagret av osäkerheter i rollpersonen.
Yep! "Player uncertainty" i Costikyan-lingo. Som med Diplomacy eller poker.
Det jag vill ha med mig från
Amber är ju just den här grejen att bara SL vet hela sanningen och att spelare driver konflikterna, men att det inte är i syfte att lägga fram gotchas eller dylikt utan helt och hållet för att det skapas ett samtal som blir mer "in-character" och som drivs mycket av osäkerhet kring risktagande och ansvar.
Om vår
Stellar-värld byggs upp kring Upwell-konglomeratet SkyGas, som säljer oljeprodukter som tillverkats i omloppsbana, och det plötsligt börjar gå ett rykte att de använder sina silos för att förvara missiler som är tänkt att användas i ett anfall mot Jorden... Är det här bara ett rykte? Var det Sonjas rollperson som planterade ryktet, i så fall? Är det på riktigt? Vet SLPn Bellamy om vem som ligger bakom, och kan jag använda mina påtryckningar för att ta reda på det?
Ingen "plot" är ju större än sina karaktärer, generellt. Så just det här sättet att skapa push/pull-individer som kopplas till centrala organisationer, konflikter, etc., (hoppas jag) skapar ett väldigt intressant samtal runt bordet. I den här kampanjen kanske vi är en tillsynskommité som granskar SkyGas, men i själva verket har vi alla våra egna agendor.
Om jag exempelvis får reda på att en av mina kollegor (en annan spelare), som utger sig för att vara från Sydamerika, i själva verket är född i omloppsbana och därför kan förväntas vara Upwell-person... Hur testar jag det utan att verka suspekt? Kanske bokar jag in en resa till Buenos Aires, som ju skulle verifiera om ryktena stämmer väldigt snabbt. För om personen är född i Upwell så kommer hen inte klara av gravitationen och kanske vilja avstyra resan.
etc.