Har ni som kört/kollat in Cairn/Mausritter/Into the Odd/Tunnel Goons och hackvarianter där etc hittat någon bra mekanism för att hantera yrken/klasser/skills lite mer detaljerat än de tre grundstatsen? EDIT En tydligare tradregelkoppling till ett yrke är nog vad jag är ute efter. Vill inte att karaktärerna defineras av vad de håller i handen.
Primärt är det till ett Tunnel Goons-hack jag behöver ett enkelt tillägg för lite mer differentiering, men helst inte i form av skills eller +1 Thief etc. Grundsystemet med tärningslaget + attributet + föremål mot svårighetsgrad får räcka, dvs det behövs inte ett + till. Ett enkelt system för att kunna ha med olika yrken, t ex jägare, tjuv, barbar etc för fantasy, utan att krångla till det allt för mycket. Tänker mig typ ett valbart tillägg som advantage (slå 3d6 och behåll högsta (2D20 för de systemen)) eller kanske en mer detaljerad yrkesförmåga i relevanta situationer, kanske med någon begränsning i användandet t ex 3 ggr/session. Går det att klämma in någon form av nackdel utifrån samma system så vore det grejt.
Finns det något kreativt tips att kika på?
PS TG:s smarta system för skada inbakat i stridsslaget är jag särskilt förtjust i.
Primärt är det till ett Tunnel Goons-hack jag behöver ett enkelt tillägg för lite mer differentiering, men helst inte i form av skills eller +1 Thief etc. Grundsystemet med tärningslaget + attributet + föremål mot svårighetsgrad får räcka, dvs det behövs inte ett + till. Ett enkelt system för att kunna ha med olika yrken, t ex jägare, tjuv, barbar etc för fantasy, utan att krångla till det allt för mycket. Tänker mig typ ett valbart tillägg som advantage (slå 3d6 och behåll högsta (2D20 för de systemen)) eller kanske en mer detaljerad yrkesförmåga i relevanta situationer, kanske med någon begränsning i användandet t ex 3 ggr/session. Går det att klämma in någon form av nackdel utifrån samma system så vore det grejt.
Finns det något kreativt tips att kika på?
PS TG:s smarta system för skada inbakat i stridsslaget är jag särskilt förtjust i.
Last edited: