Här är en grej jag tycker är intressant: Kontinuitet mellan speltillfällen som är mellan 0% och 100%. Om jag spelar ett enkvällsscenario i Gastkammaren om en familj som driver ett bageri i Kampala, och därefter spelar ett friformsäventyr om en alternativ version av Sagan om ringen där alver ser ut som orcher och tvärtom, så finns det uppenbarligen noll koppling mellan historierna. Men även om jag spelar två speltillfällen med separata berättelser som utspelar sig i vår egen värld så finns det ingen kontinuitet, även om det utspelas i samma värld. Ingenting i det första speltillfället påverkar det andra. Motsatsen är såklart kampanjer. Spelar jag en kampanj på två speltillfällen så har vi ju generellt en hundraprocentig kontinuitet. Allt som var sant i det första speltillfället är sant i det andra. Det är en och samma berättelse.
Här är tre exempel på saker som jag tänker ligger mellan dessa ytterligheter:
Det finns ju också lite sådant här i linjärmedia. Vet att det finns en tjej Rebecca och hennes katt Happy som är med i fantasyanimen Fairy Tail, och som sedan är med även i en annan anime som har rymdskepp och grejer, och därmed är en helt annan värld. Men det är samma personer som dyker upp, och utan någon sorts motivering om multiversum eller så. Detta är ju ett sätt att göra det i rollspel också. Jag har inte gjort det, men att ha en likadan person i olika berättelser, utan att det handlar om en kontinuitet, där de är samma person, så att säga. I mitt exempel 3 ovan är de olika Bleskarna helt olika personer och delar bara namnet, men det vore intressant att göra det till en person med samma utseende och personlighet, som dyker upp i helt olika spelvärldar och berättelser.
Här är tre exempel på saker som jag tänker ligger mellan dessa ytterligheter:
- I Se och göra i Aliatra skriver man i boken under spelet, vilket modifierar den inför andra speltillfällen. När vi spelade det i Gårdagruppen senast så gick vi till historiska muséet och där skrev vi in detaljer om en lång period av krig mellan Aliatra och Indien. I slutet av spelet skriver man också i gästboken. Spelar man med den boken igen och går till historiska muséet så kommer man att läsa om krigen, och man kan också när man anländer till boendet läsa i gästboken om rollpersonerna som var där tidigare. Men det är inte en hundraprocentig kontinuitet. Den här gruppen bodde på ett vandrarhem, men nästa grupp kanske bor i en hyrd lägenhet, men kommer ändå att hitta dessa kommentarer i gästboken. Och om de besöker samma platser så kommer dessa antagligen att beskrivas helt annorlunda. Så den första sessionen påverkar den andra, och det finns lite grejer som liksom blöder över, men det är inte en lika stark koppling som i en kampanj.
- I Hur man skriver en G E Trent-roman kan man återanvända rollpersoner mellan spelpassen, och de förändras av sina upplevelser. Men det har hänt att en rollperson plockas upp av en helt annan spelare, och denne spelar hen på ett annat sätt, kanske beskriver hens utseende helt annorlunda. Men det finns fortfarande en koppling. Om Professor Warren förlorar sin arm i kampen mot grevinnan van Schatt och ersätter den med en mekanisk arm, så får han gimmicken "använda sin mekaniska arm". Det är något som följer med honom, som står på rollformuläret, och som därmed påverkar senare speltillfällen.
- Ett mycket svagare exempel, som kanske inte ens är ett exempel, är hur vi i Gårdagruppen har haft en tendens att ofta ha med en biroll som heter Blesk i flera av våra kampanjer. Det har blivit lite av en stående grej, och är till viss del en sak som "följer med" mellan kampanjer.
Det finns ju också lite sådant här i linjärmedia. Vet att det finns en tjej Rebecca och hennes katt Happy som är med i fantasyanimen Fairy Tail, och som sedan är med även i en annan anime som har rymdskepp och grejer, och därmed är en helt annan värld. Men det är samma personer som dyker upp, och utan någon sorts motivering om multiversum eller så. Detta är ju ett sätt att göra det i rollspel också. Jag har inte gjort det, men att ha en likadan person i olika berättelser, utan att det handlar om en kontinuitet, där de är samma person, så att säga. I mitt exempel 3 ovan är de olika Bleskarna helt olika personer och delar bara namnet, men det vore intressant att göra det till en person med samma utseende och personlighet, som dyker upp i helt olika spelvärldar och berättelser.