Ja, megasuccén med Avatar RPG visar detta med all önskvärd tydlighet, om nu någon tvivlat.
Avatar Legends är nog snarare undantaget som bekräftar regeln, då det spelets framgång är en helt unik situation som inget rollspel varken innan eller efter lyckats replikera. Av de 80 000 backare det hade på kickstarter var dessutom hela 20 000 förstagångsbackare, en helt enorm siffra.
Vad gäller stora datorspels-IPn som blir rollspel och dess eventuella framgångar så har det ju kommit en hel del under åren, få av dessa verkar ha gjort några betydande avtryck, även fast de såklart oftast gått helt ok. Några exempel är Dishonored, The Witcher, Dragon Age, Fallout och Dark Souls, så även med stora fandoms översätts det inte till några enorma framgångar. Samtliga dessa produkter går såklart bra, men ingen av dem kommer i närheten av Avatar Legends. Och stora IPn till trots är de långt ifrån att utmana de stora varumärkena inom rollspelshobbyn, som ju alla kommer
inifrån hobbyn. Detsamma gäller för brädspel, den kategori brädspel som dominerar både den allmänna marknaden och entusiastmarknaden är alltid IPn som utvecklats just som brädspel, inte främst adaptioner från annan media.
Så nog spelar mediet absolut roll. För att folk skall vara intresserade av en produkt behöver de ha intresse för både produkttypen
och varumärket. Att Avatar blev så enormt beror sannolikt på en lång rad faktorer, och det går egentligen bara spekulera i dessa. Men att Avatar har en
extremt dedikerad fandom som få andra varumärken har är sannolikt en avgörande faktor. Denna fandom är dessutom väldigt multimedial och aktiv inom många olika hobbys, bland annat inom cosplay, fanart, konvent mm.
Något som sticker ut bland communitys/fandoms som Avatar är att Dungeons & Dragons 5e är väldigt populärt. Det finns alltså redan en medvetenhet kring och ett stort antal aktiva rollspelare inom den gruppen, så det stora överlappet mellan 5e-fans och Avatar-fans är sannolikt en helt avgörande orsak till att just detta varumärke exploderade där andra stora varumärken inte gjort det. För att replikera framgångarna med Avatar Legends behövs det sannolikt göras rollspel av ett varumärke med samma typ av förutsättningar, alltså ett IP med en väldigt aktiv och passionerad multimedial fandom som redan i viss utsträckning är bekant med rollspelsmediet. Relativt få datorspels-IPn har detta, men däremot IPn som One Piece, Dragonball, Naruto, Pokemon eller kanske Harry Potter skulle kunna lyckas.
Det är alltid dumt att kolla på enskilda fall, då det per definition alltid är körsbärsplockning och inte faktiskt
data, men ett intressant kontraexempel är hur
Old gods of Appalachia drog in fem gånger pengarna och nästan tre gånger så många backare som
The Walking Dead gjorde, trots att The Walking Dead är ett
enormt mycket större IP (en gigantisk multi-media franschise som omsätter hundratals miljoner vs en podcast). Kampanjerna är intressanta att jämföra just för att både Monte Cook och Fria Ligan förmodligen är några av de mest kompetenta crowdfunding-bolagen i världen, så förklaringen ligger i vart fall
möjligtvis i hur många med rollspelsintresse som finns inom respektive fandom.
Stort IP är ingen magic bullet för framgång, för tittar man på hur marknaden
faktiskt ser ut så är det många faktorer som spelar in, men det verkar
framförallt vara mediet som avgör hur framgångsrikt något kan bli,
inte varumärket.