Vilken IP borde Fria Ligan göra rollspel på härnäst?

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Å andra sidan så är det väll rätt vanligt att folk som spelar rollspel också spelar TV/Datorspel? Så även om det inte skulle konvertera så mycket folk som bara spelara datorspel så skulle det väll mycket väl kunna dra till sig en och annan rollspelare som även är förtjust i GTA-serien? Sedan så kan jag inte komma på något annat rollspel som fyller den nichen. Det närmsta är nog Justice Velocity
Ja, jag tänker att man kan dra en parallell till brädspel. Där finns det ju ett rätt stort Överlappande och många brädspel som kickstartas på film och tvspelslicenser drar in en del kosing.

Mediet är egentligen lite sekundärt, folk fokuserar mer på varumärket.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
Ja, megasuccén med Avatar RPG visar detta med all önskvärd tydlighet, om nu någon tvivlat.
Avatar Legends är nog snarare undantaget som bekräftar regeln, då det spelets framgång är en helt unik situation som inget rollspel varken innan eller efter lyckats replikera. Av de 80 000 backare det hade på kickstarter var dessutom hela 20 000 förstagångsbackare, en helt enorm siffra.

Vad gäller stora datorspels-IPn som blir rollspel och dess eventuella framgångar så har det ju kommit en hel del under åren, få av dessa verkar ha gjort några betydande avtryck, även fast de såklart oftast gått helt ok. Några exempel är Dishonored, The Witcher, Dragon Age, Fallout och Dark Souls, så även med stora fandoms översätts det inte till några enorma framgångar. Samtliga dessa produkter går såklart bra, men ingen av dem kommer i närheten av Avatar Legends. Och stora IPn till trots är de långt ifrån att utmana de stora varumärkena inom rollspelshobbyn, som ju alla kommer inifrån hobbyn. Detsamma gäller för brädspel, den kategori brädspel som dominerar både den allmänna marknaden och entusiastmarknaden är alltid IPn som utvecklats just som brädspel, inte främst adaptioner från annan media.

Så nog spelar mediet absolut roll. För att folk skall vara intresserade av en produkt behöver de ha intresse för både produkttypen och varumärket. Att Avatar blev så enormt beror sannolikt på en lång rad faktorer, och det går egentligen bara spekulera i dessa. Men att Avatar har en extremt dedikerad fandom som få andra varumärken har är sannolikt en avgörande faktor. Denna fandom är dessutom väldigt multimedial och aktiv inom många olika hobbys, bland annat inom cosplay, fanart, konvent mm.

Något som sticker ut bland communitys/fandoms som Avatar är att Dungeons & Dragons 5e är väldigt populärt. Det finns alltså redan en medvetenhet kring och ett stort antal aktiva rollspelare inom den gruppen, så det stora överlappet mellan 5e-fans och Avatar-fans är sannolikt en helt avgörande orsak till att just detta varumärke exploderade där andra stora varumärken inte gjort det. För att replikera framgångarna med Avatar Legends behövs det sannolikt göras rollspel av ett varumärke med samma typ av förutsättningar, alltså ett IP med en väldigt aktiv och passionerad multimedial fandom som redan i viss utsträckning är bekant med rollspelsmediet. Relativt få datorspels-IPn har detta, men däremot IPn som One Piece, Dragonball, Naruto, Pokemon eller kanske Harry Potter skulle kunna lyckas.

Det är alltid dumt att kolla på enskilda fall, då det per definition alltid är körsbärsplockning och inte faktiskt data, men ett intressant kontraexempel är hur Old gods of Appalachia drog in fem gånger pengarna och nästan tre gånger så många backare som The Walking Dead gjorde, trots att The Walking Dead är ett enormt mycket större IP (en gigantisk multi-media franschise som omsätter hundratals miljoner vs en podcast). Kampanjerna är intressanta att jämföra just för att både Monte Cook och Fria Ligan förmodligen är några av de mest kompetenta crowdfunding-bolagen i världen, så förklaringen ligger i vart fall möjligtvis i hur många med rollspelsintresse som finns inom respektive fandom.

Stort IP är ingen magic bullet för framgång, för tittar man på hur marknaden faktiskt ser ut så är det många faktorer som spelar in, men det verkar framförallt vara mediet som avgör hur framgångsrikt något kan bli, inte varumärket.
 
Last edited:

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,827
Location
Eskilstuna
Ja, megasuccén med Avatar RPG visar detta med all önskvärd tydlighet, om nu någon tvivlat.
Hade varit väldigt intressant att veta om Avatar-rollspelet spelats i motsvarande omfattning som det backades. Jag har knappt sett eller hört något alls om det sen Kickstartern.

Och egentligen samma med andra stora IP-rollspel.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Hade varit väldigt intressant att veta om Avatar-rollspelet spelats i motsvarande omfattning som det backades. Jag har knappt sett eller hört något alls om det sen Kickstartern.

Och egentligen samma med andra stora IP-rollspel.
Jag tror tyvärr man bör se spelad tid och köpta ex som två relativt åtskilda siffror när det gäller alla licensprodukter på IPn.
Sen har jag ju en spaning att IP-baserade spel ofta är kortare eller har mindre förutsättningar för långa kampanjer än de som utvecklats "sjävständigt".
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,666
Och egentligen samma med andra stora IP-rollspel.
Det går ju inte att föra i bevis eller generalisera, men för att ta två svenska exempel verkar ju Alien respektive The One Ring spelas i relativt hög grad. Det ena gräsrotsfinansierat, det andra inte. Men jag vet inte om vi lät oss något på det 🤷‍♂️.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
Hade varit väldigt intressant att veta om Avatar-rollspelet spelats i motsvarande omfattning som det backades. Jag har knappt sett eller hört något alls om det sen Kickstartern.
Beror nog väldigt mycket på vilka demografier det handlar om och vilka plattformar dessa använder.

Tyvärr kan man ju inte läsa av hur mycket som helst som utomstående från Kickstarter, men det hör ju inte till ovanligheterna att Sverige är med bland top 10 när det kommer till antal backare på rollspelskickstarters (alltså även om man räknar bort FL). Det är vi inte på Avatar Legends. Dock går det inte att dra några fler slutsatser av det än att färre än 596 svenskar backade spelet, men ger i vart fall en hum om att svenska rollspelare inte drogs med i hypen. Jämför det med exempelvis Mothership med 229 backare från Sverige av totalt 15 700, hade vi backat Avatar Legends i samma utsträckning skulle det vart nästan 1200 backare från Sverige och placerat oss på en sjundeplats.

Annat som är intressant är att Magpie games bara har runt 6k följare på FB och att den största FB gruppen för spelet bara har drygt 500 medlemmar, medans r/AvatarLegendsTTRPG och Magpies Games på discord (två plattformar som används av en betydligt yngre publik) båda har över 8000 medlemmar styck.

Min helt ogrundade gissning är med andra ord att Avatar Legends nog spelas helt ok mycket, men att stora delar av den aktiva spelarbasen inte överlappar sådär jättemycket med resten av hobbyn med eventuellt undantag av DnD 5e, att spelet inte är särskilt populärt i Sverige, och att det är ganska stora demografiska skillnader mellan de som utgör den synligare delen av rollspelskulturen i Sverige och de som spelar Avatar Legends.

Men som sagt, allt om både Avatar Legends och spekulationer om hur mycket rollspel som faktiskt spelas ute i världen, och av vem, är ju rena gissningar från allas sida.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
880
Trudvang!
Med tanke på att Fria Ligan valde att inte köpa Trudvang som IP när de köpte DoD av Riotminds så känns det här tyvärr rätt orimligt.

Tror tyvärr heller inte vi kommer se mer av Trudvang då CMON som äger IP:et nu verkar vara rätt taffliga med det.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Tvek på Trudvang. CMON säljer väl i regel inte sina licenser och har svårt se Ligan behöver ytterligare ett fantasysystem.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Jag byter fokus; Har någon föreslagit Arcanum? Tro det skulle bli intressant som rollspel. https://videogamegeek.com/videogame/70446/arcanum-of-steamworks-and-magick-obscura
Bygga rollspel på ett 25 år gammalt datorspel kräver nog något alldeles extra för att IP:n skall ge draghjälp. Ja, Arcanum är coolt, jag spelade det när det begav sig, och soundtrack är redan klart. Men jag tror inte det ger tillräckligt med stöd. Det känns som att steampunk har tappat i popularitet det senaste årtiondet, men jag kanske följer fel kanaler?
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Bygga rollspel på ett 25 år gammalt datorspel kräver nog något alldeles extra för att IP:n skall ge draghjälp. Ja, Arcanum är coolt, jag spelade det när det begav sig, och soundtrack är redan klart. Men jag tror inte det ger tillräckligt med stöd. Det känns som att steampunk har tappat i popularitet det senaste årtiondet, men jag kanske följer fel kanaler?
Det är Microsoft som äger IP't numera - och det är skapat av upphovsmännen till originalfallout, så det är ändå en kultklassiker som ej ska underskattas. Men jag tror mer på att det kommer ett nytt dataspel än ett rollspel direkt isf. SEDAN kanske nyttja IP för annat.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,077
Location
Nordnordost
Det är Microsoft som äger IP't numera - och det är skapat av upphovsmännen till originalfallout, så det är ändå en kultklassiker som ej ska underskattas. Men jag tror mer på att det kommer ett nytt dataspel än ett rollspel direkt isf. SEDAN kanske nyttja IP för annat.
Ja! Då hade det varit ett HELT annat läge. Just nu är det väl bara (förvisso stundtals kapitalstarka) gamla uvar som vet vad det är för spel.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,536
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Bilderna är förvisso väldigt fina, men många fantasyspel har stämningsfulla bilder. Vad är speciellt med Trudvangs värdsbygge?
Att det är mer folkvandringstid än mer traditionell medeltid, samt balansen mellan episk saga och lerig grisodling. Sen är nog mycket av det jag gillar Trudvang för, saker som min egen hjärna skapat eller byggt vidare på efter att läst de olika världsböckerna. Reglerna till de olika versionerna kan jag inte alls och har ingen åsikt om.
 
Top