Rymdhamster
ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag har inte riktigt hängt med i nomenklaturen. Är det RMs eller Fria Ligans D&D?De försökte sig ju på att tulla på nya Drakar och Demoner.
Meh! Vi nyfikna utbölingar då!? =DAnnars får du storyn nästa gång vi ses!
Jag har inte riktigt hängt med i nomenklaturen. Är det RMs eller Fria Ligans D&D?De försökte sig ju på att tulla på nya Drakar och Demoner.
Meh! Vi nyfikna utbölingar då!? =DAnnars får du storyn nästa gång vi ses!
Ligans.Jag har inte riktigt hängt med i nomenklaturen. Är det RMs eller Fria Ligans D&D?
Ni måste flytta till Stockholm!Meh! Vi nyfikna utbölingar då!? =D
Har det måhända att göra med att Drakar och Demoner från början var en licensierad översättning av Magic World, som ju är ett IP Chaosium fortfarande äger och säljer produkter till?Eller så skriver jag ner storyn som inte är superdramatisk och postar här.
Att läsa Stealing Cthulhu bör vara obligatorisk hemläxa för alla som är intresserade av rollspel baserat på Cthulhumyten, den handlar om just det.Sagt det förr och kan säga det igen: att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.
Call of Cthulhus största problem är att det är ett spel som handlar om att lösa mysterier där det är livsfarligt att slåss… skapat i ett crunchigt system under en tid då andra spel ofta var dungeons crawls som handlade om att slåss. Det gör att det finns massvis med regler om sådant som man ogärna ska göra, en enorm skill bloat, men eftersom många av dem handlar om kunskap saknar de stakes när de används, en design som gärna lett till död, för man har typ designat dungeons fast mysterium. Plus ett Sanity-system som i grunden bygger på att förlora SAN betyder att förlora agens som spelare och få spela mindre och mindre.Det mest spännande med den här tråden tror jag ändå är att om någon säger Cthulhu mythos så tror alla att det på något sätt skulle referera till en sammanhängande värld och mytologi som någon slags större enhet och inte att det refererar till ett gäng gubbar som skrev skrönor på 30-talet. Saker som öht inte hängde samman och som var helt up for grabs för vem som helst att inspireras av och mejsla ut sitt egna lilla hörn i och referera lite slappt till andras verk. Sagt det förr och kan säga det igen: att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.
Så nej det är inte svårt att bortse från Chaosium, det är bara att inte bry sig och hitta på. Utifrån HP, REH, CAS, osv…. Kör!
Licensen har uppenbarligen blivit öppnare med tiden. När jag skrev mitt första inlägg i denna tråd visste jag inte att det var ny info för dig och flera andra här (jag trodde att Chaosium hade ändrat policy igen). Därför blev det ett par missförstånd. Bra att det nu har klarnat en del kring vad som faktiskt gäller. Det lär komma mycket nytt BRP-material framöver.Men ja alltså, lika bra att säga det här i tråden. Jag har en extremt stor lust att göra mitt egna regelverk för Lovecraftianska rollspel, där diskussionen om BRP ORC faktiskt har varit bra för det har visat att det skulle jag få!
Har inte hittat min originalinfo, men det handlar kort och gott om att Chaosium hörde att Drakar och Demoner skulle ges ut igen, och ville då ha sina licenspengar för det från Ligan, och då letade Fredrik Malmberg fram skriftlig dokumentation på att Target Games köpte loss rättigheterna för länge sen och då sa Chaosium "oj, jaha".Eller så skriver jag ner storyn som inte är superdramatisk och postar här.
Vilken nagelbitare!Har inte hittat min originalinfo, men det handlar kort och gott om att Chaosium hörde att Drakar och Demoner skulle ges ut igen, och ville då ha sina licenspengar för det från Ligan, och då letade Fredrik Malmberg fram skriftlig dokumentation på att Target Games köpte loss rättigheterna för länge sen och då sa Chaosium "oj, jaha".
ToC är däremot väldigt noga med att man kan göra sina egna väldigt annorlunda tolkningar och modifiera innehållet, just för att man som spelare inte ska veta allt redan. Gudarna och monstren får ofta en hel uppsättning möjliga och motstridiga tolkningar, till exempel så här:att CoC inte kommer med en guide för just hur man tar spjärn och skapar just denna egna lilla del, så som andra gjort och gör, där lösryckta referenser och inte stor sammanhängande mytologi är grejen, är det största felet med hela det spelet från dag ett till nu.
Azathoth is an emergent intellect – a titan – created in the immense pressure at the event horizon of the supermassive black hole at the center of the Galaxy (in Sagittarius). The “hellish piping” is the howl of high-frequency radiation emitted from its “prison,” the black hole’s Schwarzchild radius. Its sentience exists in hyperspace and maintains instantaneous dipole communication with other black hole entities, its “attendants.” The Tunguska blast of 1908 was an attempt to summon Azathoth to Earth.
Azathoth is an Outer God, a consciousness created by the sheer weight of conceptual mathematics at the center of the universe. With mathematics comes dimensionality and value; the equations that produce Azathoth are simultaneously so clear as to force a solution and so complex as to become rudimentarily sentient. Its howl is its birth pangs, its cry of rage against a universe that crushed it into being. It wishes only to die and to kill the cosmos that formed it, and its wishes become the relentless end of all things.
Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken i sin senaste version. Det har hänt ganska mycket på rollspelsfronten sedan dess.7th Edition löste en del av det, men samtidigt sitter det liksom fast med bagaget av att vara kompatibelt med allt det gamla, så nu är det någon slags weird hybrid mellan ett storyfokuserat halvtärningslöst narrativt rollspel med extremt mycket regler.
Och då är det ända väldigt mycket modernare än senaste RuneQuest.Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken i sin senaste version. Det har hänt ganska mycket på rollspelsfronten sedan dess.
Verkligen! Det är också spännande att läsa den här genomgången från 2012, där det märks att det fanns en hel del idéer som ändrade mer men sedan rök – jag hittade trådar där folk ogillade dem, men idag känns de mycket mer som de stämmer med modern designfilosofi.Det märks extremt väl på CoC 7th ed att regelsystemet är över ett decennium gammalt. Enligt rykten (typ, gamla avsnitt av GFOJE-podden), lades grunderna för den nya upplagan runt 2008, och till 2012 var reglerna i princip klara. Så spelet har i mångt och mycket nånstans mellan 12-16 år på nacken i sin senaste version. Det har hänt ganska mycket på rollspelsfronten sedan dess.
Inte för att göra detta till en tråd om Call of Cthulhu, men ja det är en väldigt intressant artikel.Verkligen! Det är också spännande att läsa den här genomgången från 2012, där det märks att det fanns en hel del idéer som ändrade mer men sedan rök – jag hittade trådar där folk ogillade dem, men idag känns de mycket mer som de stämmer med modern designfilosofi.
Det kommer jag däremot absolut inte få, för Call of Cthulhu är ett registrerat varumärke och att göra ett eget rollspel med samma namn är utan tvekan något som skulle leda till förvirring som man blir stämd för. Upphovsrätt och varumärke är två olika saker och bara för att upphovsrätten är allmängods är inte varumärket det.Vill du göra ett eget Cthulhu-rollspel antar jag att ”The Call of Cthulhu” är fritt tillgängligt. Lovecrafts novell heter ju så. Jo, jag fattar ju att Chaosium-gänget förmodligen skulle bli skitarga på ett sånt tilltag, men de har ju faktiskt snott (köpt?) titeln själva… Och nä, det är inget jag själv skulle göra. Tycker mest är tankeväckande och lustigt att det är antagligen är möjligt.
Och om de hade varit mycket mer pessimistiska vad gäller tryck och fraktkostnader!och nu i efterhand hade nog spelet tjänat ordentligt på om dåvarande ledning för Chaosium (som inte ens är kvar i bolaget) hade varit betydligt modigare och oroat sig mindre över vad de äldre fansen skulle tycka.
Utan kickstarterhaveri, inget uppköp och omstrukturering. Utan uppköp och omstrukturering, inget modernt Chaosium!Och om de hade varit mycket mer pessimistiska vad gäller tryck och fraktkostnader!
Ja, Call of Cthulhu är säkert ett registrerat varumärke. Men novellen jag nämnde heter, som jag skrev, The Call of Cthulhu. Inte samma sak! Det var därför jag gjorde en poäng av det. Chaosium har väl inte varumärkesskyddat titeln på Lovecrafts novell, eller? Jag tror inte att det är en slump att rollspelet heter Call of Cthulhu utan ett The först i titeln.Det kommer jag däremot absolut inte få, för Call of Cthulhu är ett registrerat varumärke och att göra ett eget rollspel med samma namn är utan tvekan något som skulle leda till förvirring som man blir stämd för. Upphovsrätt och varumärke är två olika saker och bara för att upphovsrätten är allmängods är inte varumärket det.
Det tåget verkar ha gått för länge sedan!Inte för att göra detta till en tråd om Call of Cthulhu
Inte tillräckligt. En superviktig grej med varumärken är att det inte får finnas risk för förväxling (engelskans likelihood of confusion), speciellt om det är inom samma område. Det är ju t ex det som Chaosium lite utnyttjat kring andra spel som använder "XX of Cthulhu" i titeln, t ex, där de gärna tagit i lite för vad som anses rimligt… men att medvetet kalla ett Lovecraftianskt rollspel för The Call of Cthulhu gör det ju rätt tydligt att man medvetet vill rida på varumärket.Ja, Call of Cthulhu är säkert ett registrerat varumärke. Men novellen jag nämnde heter, som jag skrev, The Call of Cthulhu. Inte samma sak! Det var därför jag gjorde en poäng av det. Chaosium har väl inte varumärkesskyddat titeln på Lovecrafts novell, eller? Jag tror inte att det är en slump att rollspelet heter Call of Cthulhu utan The först i titeln.
För den som nu eventuellt är moralistiskt lagd - jag tycker alltså inte att detta namnval (med eller utan The i titeln) är något att rekommendera som ”ny” speltitel. Funderade mest på vad den innebär rent juridiskt.