AV ALTORIAS LEDNING
Den sjunde konfluxen var nära att bli världens undergång. Allt för att en man trotsade gudarna och väckte vreden hos den sovande Altor, alltets skapare. Under detta gudarnas krig slets Altors kropp i bitar och slungades ner på världen, som uppkallats efter urguden. Meteoritnedslagen hade säkerligen förintat allt liv på planeten om inte Jordmodern offrat sig till förmån för allt levande. De rester av civilisation som återstod efter Konfluxen sopades bort av istiden som följde. Till och med de gamla gudarna försvann och magin dog ut för en tid.
Nästan ett årtusende efter Konfluxen har istiden dragit sig tillbaka och de stora folkvandringarna avstannat. Världen är inte längre sig lik och kallas numera Altoria.
Världen Altoria
Altoria är främst namnet på den rollspelsvärld Projekt Altoria arbetar med. Världen bygger på
Drakar och Demoners spelvärld
Altor, men även på verkliga historiska källor och författarnas egna fantasi.
Geografi
Altoria består av fyra kontinenter som skapades under den sjunde konfluxens meteoritnedslag, häftiga kontinentalförflyttningar och höjningar av havsnivån. Världen är fortfarande gamla Altor men kraftigt förändrad. Ereb förbands med Akrogal, Samkarna och Soluna förenades till Septiromalis och österns kontinenter bildade jättekontinenten Dzungal. I norr finns isvidderna, en kvarleva från den istid som följde i Konfluxens spår.
Väster om Ereb och Septiromalis finns Västerhavet. De två kontinenterna skiljs åt av Mare Kyprion, eller Kopparhavet, liksom Septiromalis delas av Ormsjön, även om det numera är ett innanhav. Mellan Septiromalis och Dzungal finns ett stort hav som kallas Yndargraven. Öster om Dzungal ligger Österhavet som egentligen är det samma som Västerhavet. Söder om alla kontinenterna finns Magmaoceanen.
De hav som en gång skilde de östliga kontinenterna från varandra finns inte längre, då kontinenterna numera utgör jättekontinenten Dzungal. Där staden Chronopia en gång låg finns numera en stor öken. Norra Dzungal däremot består av enorma stäpper som sträcker sig ända från Österhavet till Akrogal. Även norra Akrogal består av tillsynes ändlösa stäpper, medan de västra och sydliga delarna är påfallande bergiga. Också Erebs norra och centrala delar domineras av bergsområden, men där finns även stora skogar. Septiromalis är en mångskiftande men väldigt varm kontinent, med enorma öknar, djungler, träsk och bergskedjor.
Kulturområden
Kontinenten Ereb domineras av fyra kulturområden. De norra och centrala delarna behärskas av barbarfolken nargurer och erdirer. Nargurerna i öst lever ett hårt och kort liv, och värderar sina frihetsideal och sin ära högre än allt annat. Erdirerna i väst har ett mer hierarkiskt klanväsende och är kontinentens mest expansiva folk. Delar av sydvästra Ereb behärskas fortfarande av arvtagare till de feodala kungadömena kring Aidne-halvön. Kulturområdet karaktäriseras av konflikter mellan efterblivna och väldigt traditionsbundna stadsstater, där det forna feodalväsendet helt förlorat sin betydelse. I Mare Kyprions övärld, och längst dess kuster, florerar en uppsjö stadsstater – ättlingar till forntidens joriska och feliciska riken. Ekonomierna bygger på handel och slavarbete. Såväl handeln som krigföringen bedrivs till sjöss, och den högt stående skeppsbyggarkonsten är huvudsakligen baserad på galärskepp.
Det furgiska kejsardömet i sydvästra Akrogal är det enda rike som överlevt Konfluxen. Furgia dras dock med stora problem som en tung byråkrati, en överdimensionerad krigsmakt, anarki, inre splittring och en inkompetent kejsarmakt. Kulturen är starkt influerad av sitt forna feliciska arv, och den furgisk-feliciska kultursfären sträcker sig ända bort till Dzungal i öster. Söder om Furgia finns Badr med sina nomadiserade ökenstammar. Norra Akrogal behärskas däremot av Saka, olika ryttarfolk vars liv kretsar kring hästarna och det nomadiska livet på stäppen.
Nomadiserade ryttarfolk behärskar även helt de nordliga delarna av jättekontinenten Dzungal. De flesta av dessa folk är inte besläktade med sakafolken i väst, utan har ett orientaliskt utseende. De östra delarna av kontinenten upptas av olika länder och kulturer som har sitt ursprung i det forna jätteimperiet Tsun-Kou. Trots att så gott som hela östra Dzungal styrs av olika krigsherrar och härjas av kaos, äger man här en förvånande högtstående teknologi och vetenskap. I sydvästra Dzungal har marajjerna förslavat urbefolkningarna och gjort sig onåbara med religionens hjälp.
Stora delar av sydvästra Septiromalis är bebodda av olika reptilfolk, men även andra ickemänskliga raser behärskar delar av kontinenten. Människorna är dock i majoritet men lever i ett gytter av stammar, stadsstater och små riken. Den största och namnkunnigaste kulturen på kontinenten är Amurru i nordväst, angränsande till Badr. Det styrs enväldigt av en ledare med gudastatus, som härskar med ett mandat från himlen.
Teknologisk nivå
Altorias teknologiska nivå går hand i hand med Altorias stämning och koncept. Den förmedeltida teknologin är den rådande, men ett fåtal medeltida uppfinningar existerar ändå sedan tiden innan Konfluxen. Till skillnad från
Altor har Altoria en jämn teknologisk nivå i de olika kulturerna, varför man exempelvis inte kan stöta på en blandning av antik och renässans. Skjutvapen existerar inte och detsamma gäller ett flertal uppfinningar som vi tar för givet, såsom ryggsäckar, sextanter och annan sentida teknologi. Tvåhandssvärdet existerar inte det heller då den metallurgiska kunskapsnivån är för låg för att tillverka detta renässansvapen. (Givetvis finns tvåhandsvapen, med undantag från vapen som tvåhandsyxor och annat orealistiskt.) Riddarrustningar är även de ett minne blott – i Altoria anses ringbrynjan vara en tung rustning.
Stämning
Altoria-stämningen kanske kan sammanfattas med orden realism, konsekvens och detaljrikedom. Världen är relativt fri från fantasy-inslag och ger inte heller intryck av att vara ett lapptäcke, ett hopkok av olika idéer och visioner. Istället är världen genomgående jordnära och realistisk. För att dra paralleller till vår verkliga världs historia så kommer inspirationen från förmedeltida tidsepoker, som antiken och folkvandringstiden.
Rollpersonerna i Altoria är vanliga dödliga med mänskliga egenskaper och färdigheter, fel och brister. Även om det är fullt möjligt att spela krigsherrar och andra mäktiga individer, är karaktärerna inte försedda med övermänskliga förmågor och magiska hjälpmedel, utan får överleva på den vanliga människans villkor.
Mytologiska monster och andra fantastiska varelser, magi och demoner, liksom andra fantasy-inslag förekommer givetvis även i Altoria. Sådana element får dock stå något i skymundan och ges inget större inflytande över världen och dess skeenden. Altorias stämning är med andra ord fjärran från exempelvis
Ereb Altor eller
Chronopia.
Regler
Altoria är en spelvärld till
Drakar och Demoner och den senaste versionen av spelets regler gäller även i Altoria-sammanhang. Däremot kommer vissa delar av regelsystemet att ersättas av helt nya, världsanpassade regler. Detta gäller exempelvis vapen och rustningar, magi och shamanism, samt rollpersonsgenerering. Även andra regeltillägg kan bli aktuella men nya regler prioriteras lågt i ett inledningsskede.
Slutkommentar
Slutligen kan nämnas att Altoria inte är en statisk värld, utan den ska leva och förändras. Som spelledare kan man själv påverka världen genom att få sina äventyr publicerade, och om de kan anses vara inom ramarna för Altoria kan världen få ytterligare en "officiell" historisk vändning. Även utgången av spelarnas äventyr och kampanjer kan komma att göras till en del av det gemensamma Altoria. Det viktigaste av allt är ändå att Altoria skapas ideellt av engagerade rollspelsentusiaster, för kvalitetsmedvetna rollspelare.
Altoria lanseras preliminärt på LinCon’99 [
http://www.sverok.se/lincon], där Projekt Altoria arrangerar en rollspelsturnering i
Drakar och Demoner, som givetvis utspelar sig i världen Altoria. Kom gärna till Linköping och spela med oss!
Projektet Altoria
Altoria är också namnet på det projekt som arbetar med att beskriva spelvärlden.
Målsättning
Projekt Altorias målsättning är att beskriva världen Altoria och publicera den på Internet. Allt material om världen Altoria ska präglas av en inneboende konsekvens och realism. Hård granskning av allt material som skapas inom projektet säkrar materialets kvalitet. En av grundtankarna är också att Altoria ska vara helt gratis att ladda ner från Internet och att använda. Altoria är också ett sätt för oss att visa vad man kan uppnå genom ideellt arbete och att kvalitetsrollspel inte nödvändigtvis behöver vara kommersiella produkter, skapade av spelföretag i vinstsyfte.
Ett Internet-projekt
Projekt Altoria är i mångt och mycket ett Internet-projekt, då mycket av arbetet sker via Internet och det är på Altorias hemsida världen Altoria publiceras. Medarbetarna är spridda över hela Sverige, och till och med utanför landet, och kommunicerar med varandra främst via e-post, chatt och forum.
Den som vill bli medlem i Projekt Altoria bör ha e-postadress för att kunna läsa Altorias nyhetsbrev, samt ha tillgång till Internet för att kunna ta del av informationen på Altorias hemsida och för att kunna delta i debatten på Altorias forum.
Altorias hemsida
Altorias hemsida är väldigt central för projektet. Här publiceras det färdiga materialet och här återfinns all viktig information om såväl världen som projektet Altoria.
Den nuvarande hemsidan är dock enbart en arbetshemsida för oss som engagerar oss i Projekt Altoria, och där finns heller inte ännu något färdigt material om spelvärlden. Själva världen Altoria kommer att publiceras successivt allt eftersom det växer fram på en kommande hemsida. Denna hemsida skapas dock först när det finns tillräckliga kvantiteter färdigt material om världen.
Arbetssätt
Mycket av arbetet inom projektet består av diskussioner och debatter. Diskussioner pågår ständigt mellan såväl enskilda medarbetare och projektledaren, som mellan medarbetarna. Debatterna äger antingen rum på forumet, på Altorias e-postlistor eller på IRCnet.
Själva arbetet med att beskriva Altoria inleds vanligtvis med att projektledaren ber skribenten skriva en kort sammanfattning av det denne tänkt skapa, en så kallat synopsis. Det är först efter detta som det egentliga arbetet med det färdiga materialet tar vid. Allt material bearbetas sedan mycket grundligt av projektledning, textredigerare, korrekturläsare och i förekommande fall även speltestare.
Projektledning
Projekt Altoria har en projektledare som administrerar arbetet samt delegerar arbetsuppgifter och ansvarsområden till medarbetarna. Projektledaren har en projektledningsgrupp till sin hjälp som bistår och avlastar projektledaren i dennes arbete.
Att medverka i Projekt Altoria
Vem som helst kan ansöka om medlemskap i Projekt Altoria. Detta görs enklast genom ett brev till projektledaren på
altoria@home.se. Det är en fördel om den ansökande bifogar textprover eller kan hänvisa till material som publicerats tidigare, förslagsvis på Internet. Annars kan man få utföra ett så kallat arbetsprov. Det är textproverna och/eller arbetsprovet som avgör om man blir antagen som medarbetare och medlem. Ansökande måste också godkänna
Altorias publiceringsavtal.