Så om man inte vill ha aliens i soppan, vad är det med den settningen som gör den intressant?
Alltså, settingen i sig är ju rätt cool. Rymdskeppen är coola. Vapnen är coola. Teknologin är cool. Du har ondskefulla megabolag som är helt okej med att offra hundratals människor för profit. Humanoida inflitratörsrobotar som plötsligt kan flippa ur och börja mörda folk. Tillräckligt nära "hard scifi" för att kännas rätt realitsikt, men med tillräckligt mycket fantastik (artificiell gravitation, exempelvis) för att göra det roligt (personlig smakbalans). De flesta andra rollspel tycker jag ligger alldeles för långt borta från det jag gillar (fast har inte kollat inte mothership så mycket).
Absolut hade det varit rätt märkligt att göra ett Alien-rollspel helt utan xenomorpher.
Men personligen skulle mitt "perfekta" alienäventyr inte ha en enda xenomorph i sig. Men det som skulle göra det spännande är att det _skulle_ kunna ha en xenomorph i sig.
Det är lite som att för mig personligen så är de bästa bitarna av alla alien-dataspel jag spelat introduktionen. När du går runt och du _vet_ att för eller senare kommer det dyka upp en xenomorph och allt kommer bli jobbigt, men varenda jumpscare visar sig vara något mundant och varenda märkliga skepnad uppe it taket visar sig vara ett märkligt format rör.
Och jag skulle älska både ett dataspel, en film, och ett rollspel som bara var den känslan rätt igenom. Och där alla mystiska dödsfall visade sig vara orsakade av en seriemördare, eller en utflippad synth.
Men det hade kanske varits vårt att FL att släppa en sån kampanj, i alla fall som första eller till och med andra kampanj.
Men så tycker jag ett perfekt star wars äventyr inte ska innehålla några jedis, sith eller ljussablar heller, så jag är ju lite märklig.