Alltså, det blir lite underligt att föra en diskussion kring detta som om det vore så att det inte finns dokumenterad historik och tillgång till förstahandskällor, för det finns det ju.
Det finns flera böcker skrivna om svensk rollspelshistoria. Det finns personer som är högst aktiva inom hobbyn som har varit med under hela dess existens i Sverige och upplevt det från första parkett som vuxna (en handfull av dessa skriver regelbundet på det här forumet, exempelvis). Det finns relativt många som har ett direkt intresse av (bland annat för att man driver företag) att försöka hålla koll på ungefär hur stor hobbyn är, och som har haft utgivning eller arbetat inom hobbyn under dess olika eror och skeenden, etc etc. Därtill finns det siffror att titta på, både aktuella och historiskt, och utifrån en mängd variabler (försäljningssiffror, antal försäljningsställen, förstahandskällor, ekonomiska villkor för aktörer med mycket mera) kan man dra olika slutsatser.
Den generella bilden som mer eller mindre bekräftas gång på gång, oavsett hur man vrider och vänder på det, var att det var en enorm boom på 80-talet, en kraftig nedgång under 90-talet som ändå tog ungefär ett decennium (det var inte ett skarpt avbrott, så som det ibland framställs, men det fanns definitivt ett innan och efter Target Games), en lågpunkt under 00-talet, ett kraftigt uppsving under 10-talet som har fortsatt och accelererat under 20-talet, och en nuvarande läge där rollspel är större än det varit på nästan 30 år (i Sverige, internationellt är det större än någonsin), men trots det totalt sett mindre än när det var som störst.
Det är viktigt att komma ihåg vilken inbyggd partiskhet det finns i att föra en diskussion på ett sådant här forum. Inom varje intressesfär finns det alltid en minoritet av de som utövar intresset som är hobbyister. Bland hobbyister är det alltid en minoritet som interagerar med gemenskapen kring hobbyn, och av de som interagerar med gemenskapen är det alltid en minoritet som gör det aktivt, och för dessa är det i sin tur väldigt vanligt att den interaktionen är en viktig del av hobbyutövandet i sig, ibland mer än själva huvudaktiviteten.
År 2024 är ju den typen av personer som sitter och skriver på forum ju inte direkt den generella intressehavaren, utan en minoritet av en minoritet av en minoritet, och från den positionen (som man ju skulle kunna beskriva som någon sorts bubbla, eller kanske mer som ett filter) blir det av extremt naturliga skäl väldigt svårt att avgöra hur situationen ser ut flera steg bort ifrån hur man själv förhåller sig till den.
Min gissning, som baserar sig på lite allt möjligt (inkl magkänsla) är att det idag finns något/några tiotusental aktiva rollspelare (definition: rollspelare är någon som ibland spelar rollspel), dessa spelar i huvudsak Dungeons & Dragons 5e, efter det en salig blandning av främst engelskspråkiga spel (Pathfinder, Call of Cthulhu, Vampire 5, Warhammer etc), efter det något från Fria Ligan (Väsen eller Drakar och Demoner) och efter det kommer alla nischer (all indie, all OSR, all övrig svensk utgivning, allt digitalt spelande, alla gratisspel, allt som finns på DTRPG). För varje steg nedåt på skalan en person tar, ju större rollspelssamling har denne, ju mer identifierar den sig som "rollspelare", ju synligare är dennes intresse på sociala medier, ju mer interagerar den med andra inom hobbyn osv. I botten av hålet, här nere i rollspelshelvetets nioende cirkel, finns vi med konto på wrnu.