Det som hände sedan var väl ganska mycket det som folk antog skulle hända.
Det har ju trots allt bara gått ett år, tror inte det egentligen finns någon (eller det är såklart någon gjorde det) som förväntade sig att det skulle ske några enorma förändringar på så kort tid, men med tanke på hur mycket som faktiskt hänt under året så är framtiden väldigt spännande.
Några utdrag av händelser:
- Hasbros börsvärde är visserligen högre än bottennoteringen det fick i samband med OGL-skandalen, men är fortfarande betydligt lägre än det var strax innan.
- Hasbro har sagt upp nästan 2000 personer, bland många på WoTC och särskilt anmärkningsvärt var hur just Dungeons & Dragons teamet drabbades. Väldigt många av nyckelpersonerna i DnD jobbar inte längre på Hasbro, och det lär ju ha en påverkan på framtiden.
- Ett stort skifte har skett på sociala medier och bland influencers. Under många år har hela youtube/streaming-sfären totalt dominerats av folk som enbart pratar om DnD. Både sk "commentary"-kanaler samt actual play-kanaler har börjat prata om och spela väldigt mycket fler spel än bara DnD 5e. Från att ha varit en situation på sociala medier där man i princip är dömd till evig obskyritet om ens material handlar om någonting annat än DnD 5e är det idag mer eller mindre norm även för stora kanaler att frekvent prata om andra spel. De absolut främsta exemplen är såklart Matt Colville och Critical Role, som bägge dessutom lanserat egna konkurrerande spel, men även kanaler som Bob The Woldbuilder, Ginny D mfl uppmärksammar numera rätt ofta andra spel. Det tyder på att det finns en mycket större publik idag som söker efter alternativ till DnD 5e än vad det gjorde tidigare.
-Flera spelutgivare har haft ett oerhört framgångsrikt åt. Paizo sålde slut på flera månaders inventarier på enbart några veckor efter OGL-skandalen och hade under lång tid svårt att möta efterfrågan på deras produkter, även Chaosium fick en stor skjuts i försäljningen, särskilt i samband med ORC-initiativet. Flera andra utgivare har också kraftigt ökat sin försäljning under perioden, helt klart finns det en hel konsumentgrupp som söker efter andra spel att spela, som inte gjorde det innan OGL-debaclet.
- Det har skett en enorm boost i utgivning för spel som positionerar sig som direkta konkurrenter till DnD 5e, och flera av dessa verkar (iaf hittills) vara riktigt framgångsrika. Förutom Pathfinder 2e Remaster, som ju är kanske den största direkta konkurrenten till 5e, så har en lång radda spel antingen släppts, utannonserats eller crowdfundats som ämnar ta en bit av den kakan. Några exempel är: Daggerheart, MCDM rpg, Tales of the Valiant, Shadow of the Weird Wizard, 13th Age 2e, DC20 och säkert något mer jag glömt bort. Det var länge sedan det var så tjockt på "heroic fantasy"-marknaden som det är nu.
- Crowdfunding för produkter till DnD 5e har minskat något. Eftersom varje kickstarter som lanseras oftast föregås av inte sällan flera års arbete och planerande, så är antalet kickstarter/crowdfundingkampanjer inte en superbra mätsticka för vilket håll marknaden är påväg. Jag tror väldigt få projekt som folk jobbade med innan OGL-skandalen har ställts in, därför ser vi fortfarande mycket 5e material på kickstarter. Men det har helt klart gått ifrån den tidigare situationen då 5e material dominerade crowdfundingmarknaden totalt, till att de idag behöver dela rampljuset med andra typer av spel och system. Det skall bli spännande att se hur det ser ut på kickstarter (eller andra plattformar, MCDM körde sin kampanj på Backerkit) om ungefär 2-3 år.
Så även fast det gått väldigt kort tid sedan OGL-skandalen har det varit ett enormt händelserikt och oerhört omtumlande år på rollspelsmarknaden, och enligt mig är det den kanske mest spännande tiden på fruktansvärt länge. Det känns verkligen som att vad som helst kan hända och att det är omöjligt att förutse vad som kommer ske i morgon.
Jag tror absolut att Dungeons & Dragons kommer vara det dominerande varumärket på rollspelsmarknaden i många år framöver, men den spännande frågan är ju inte om det kommer vara dominant utan hur dominant det kommer vara. Och även om det såklart är alldeles för tidigt att säga, så tror jag att nuvarande utveckling kommer fortsätta och spel och varumärken som inte är Dungeons & Dragons kommer fortsätta växa och vinna mark på DnDs bekostnad, och att vi kommer få en sundare marknad med fler och starkare aktörer som inte domineras av en enda drake.