DND Beyond/DM's Guild – vad hände sedan?

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
713
Location
Göborg
För ganska precis ett år sedan blev det stort rabalder för att Wizards ändrade licensen för tredjepartsprodukter (jag försökte hitta forumtråden för det men misslyckades, någon med bättre FV i Finna Dolda Trådar?) och det kom flera spekulationer om vad effekten skulle bli. Min fråga är – hur gick det sedan? Lämnade folk D&D och upptäckte andra spel eller blev som det brukar på nätet, folk klagar högljutt ett tag men sedan fortsätter allt som förut?
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
Det som framförallt verkar ha hänt är att skapandet av "nästan-D&D fast bättre" har påskyndats; DC20, MCDM, ToV, m.fl. Bland de breda massorna tror jag det är få som ens uppmärksammat debaclet kring licensmodellen.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,498
Location
Ludvika
_Försökte_ ändra. Det blev aldrig någon ändring utan WOTC backade tillbaka. Så gamla licensen finns fortfarande, och dessutom släpptes SRD:n under en Creative Commons licens. Men exakt vad för påverkan det haft är svårt att säga. I synnerhet som det har hänt fler saker.

På den negativa sidan har WOTC sparkat massa folk och börjat pilla lite med AI, och det är en del "löften" från deras räddningsaktion som ännu inte uppfyllts. På den postiva sidan var ju både DnD-filmen och (Vad jag förstått) dataspelet BG3 väldigt bra. Även om filmen gick ganska dåligt på bio. Kanske på grund av OGL-debaclet, kanske på grund av de tidigare tre filmerna. Eller av nån helt annan anledning.

Det hela gav säkerligen både Critical Roles och MCDMs repseketive rollspel en rejällt medvind i deras kickstarters. Och jag tror nog att det hjälpte till att göra hela DnD-communitin lite mindre slutet. Jag vet inte hur många som faktiskt började spela andra rollspel (oavsett om de forsatta med DnD också), men jag tror det gjort många mer medvetna om andra rollspel.

Och det här är så klart väldigt subjektivt, men jag upplever att "du borde spela Pathfinder istället"-kören tonats ner rejält. Fast istället är det ju nu en hel massa andra röster som höjts för att rekomendera andra, mer eller mindre DnD-relaterade allternativ.

På det stora hela tror jag dock att effekterna från OGL-grejen i princip är överspelade. De som lämnade DnD på grund av det har ersatts av ännu fler nya. Nu tror jag snarare att det mesta hänger på hur kommande versionen blir.
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
233
För ganska precis ett år sedan blev det stort rabalder för att Wizards ändrade licensen för tredjepartsprodukter (jag försökte hitta forumtråden för det men misslyckades, någon med bättre FV i Finna Dolda Trådar?) och det kom flera spekulationer om vad effekten skulle bli.
Den här?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,536
Jag tycker att det finns mycket anti-WotC-stämning lite överallt på interweb. Men det verkar inte finnas så mycket bra alternativ som inte har en väldigt olik spelstil och som har lika bra support för spel online. Det blir antingen för mycket crunch, eller för lite crunch, eller för narrativt, eller för OSR osv. Och sämre online support.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,461
DC20-kickstartern har passerat $1M. Hade inte WotC föreslagit förändringar i OGL:en är jag tveksam till att DnD-alternativen gått så starkt fram. MCDM drog också in en faslig massa pengar.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
349
Det som hände sedan var väl ganska mycket det som folk antog skulle hända.
Det har ju trots allt bara gått ett år, tror inte det egentligen finns någon (eller det är såklart någon gjorde det) som förväntade sig att det skulle ske några enorma förändringar på så kort tid, men med tanke på hur mycket som faktiskt hänt under året så är framtiden väldigt spännande.

Några utdrag av händelser:

- Hasbros börsvärde är visserligen högre än bottennoteringen det fick i samband med OGL-skandalen, men är fortfarande betydligt lägre än det var strax innan.

- Hasbro har sagt upp nästan 2000 personer, bland många på WoTC och särskilt anmärkningsvärt var hur just Dungeons & Dragons teamet drabbades. Väldigt många av nyckelpersonerna i DnD jobbar inte längre på Hasbro, och det lär ju ha en påverkan på framtiden.

- Ett stort skifte har skett på sociala medier och bland influencers. Under många år har hela youtube/streaming-sfären totalt dominerats av folk som enbart pratar om DnD. Både sk "commentary"-kanaler samt actual play-kanaler har börjat prata om och spela väldigt mycket fler spel än bara DnD 5e. Från att ha varit en situation på sociala medier där man i princip är dömd till evig obskyritet om ens material handlar om någonting annat än DnD 5e är det idag mer eller mindre norm även för stora kanaler att frekvent prata om andra spel. De absolut främsta exemplen är såklart Matt Colville och Critical Role, som bägge dessutom lanserat egna konkurrerande spel, men även kanaler som Bob The Woldbuilder, Ginny D mfl uppmärksammar numera rätt ofta andra spel. Det tyder på att det finns en mycket större publik idag som söker efter alternativ till DnD 5e än vad det gjorde tidigare.

-Flera spelutgivare har haft ett oerhört framgångsrikt åt. Paizo sålde slut på flera månaders inventarier på enbart några veckor efter OGL-skandalen och hade under lång tid svårt att möta efterfrågan på deras produkter, även Chaosium fick en stor skjuts i försäljningen, särskilt i samband med ORC-initiativet. Flera andra utgivare har också kraftigt ökat sin försäljning under perioden, helt klart finns det en hel konsumentgrupp som söker efter andra spel att spela, som inte gjorde det innan OGL-debaclet.

- Det har skett en enorm boost i utgivning för spel som positionerar sig som direkta konkurrenter till DnD 5e, och flera av dessa verkar (iaf hittills) vara riktigt framgångsrika. Förutom Pathfinder 2e Remaster, som ju är kanske den största direkta konkurrenten till 5e, så har en lång radda spel antingen släppts, utannonserats eller crowdfundats som ämnar ta en bit av den kakan. Några exempel är: Daggerheart, MCDM rpg, Tales of the Valiant, Shadow of the Weird Wizard, 13th Age 2e, DC20 och säkert något mer jag glömt bort. Det var länge sedan det var så tjockt på "heroic fantasy"-marknaden som det är nu.

- Crowdfunding för produkter till DnD 5e har minskat något. Eftersom varje kickstarter som lanseras oftast föregås av inte sällan flera års arbete och planerande, så är antalet kickstarter/crowdfundingkampanjer inte en superbra mätsticka för vilket håll marknaden är påväg. Jag tror väldigt få projekt som folk jobbade med innan OGL-skandalen har ställts in, därför ser vi fortfarande mycket 5e material på kickstarter. Men det har helt klart gått ifrån den tidigare situationen då 5e material dominerade crowdfundingmarknaden totalt, till att de idag behöver dela rampljuset med andra typer av spel och system. Det skall bli spännande att se hur det ser ut på kickstarter (eller andra plattformar, MCDM körde sin kampanj på Backerkit) om ungefär 2-3 år.

Så även fast det gått väldigt kort tid sedan OGL-skandalen har det varit ett enormt händelserikt och oerhört omtumlande år på rollspelsmarknaden, och enligt mig är det den kanske mest spännande tiden på fruktansvärt länge. Det känns verkligen som att vad som helst kan hända och att det är omöjligt att förutse vad som kommer ske i morgon.

Jag tror absolut att Dungeons & Dragons kommer vara det dominerande varumärket på rollspelsmarknaden i många år framöver, men den spännande frågan är ju inte om det kommer vara dominant utan hur dominant det kommer vara. Och även om det såklart är alldeles för tidigt att säga, så tror jag att nuvarande utveckling kommer fortsätta och spel och varumärken som inte är Dungeons & Dragons kommer fortsätta växa och vinna mark på DnDs bekostnad, och att vi kommer få en sundare marknad med fler och starkare aktörer som inte domineras av en enda drake.
 
Last edited:

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
149
Vad jag har sett har DnD 80 procent av marknaden. Roll For Combat gick igenom detta förra året. Tror inte det har ändrats så mycket eftersom merparten av de som spelar DnD framförallt i USA inte har koll på något som har med OGL att göra. Sly Flourish pratade i sin senaste podcast att han hade pratat med någon på Baldman games som sa att 80-90 procent av deras onlinespel var DnD. Man skall ta siffrorna med en nypa salt för det är bara en hemsida men kontentan är att man kan nog räkna med att DnD kommer fortsätta vara stora världen över för ett bra tag framåt.

De som hänger här och på crowfunding är inte de som utgör den stora massan av spelare. De siffror jag har sett har Players Handbook sålt 1,5 miljoner exemplar, inte inräknat hobbybutiker och Amazon. Så den verkliga siffran är nog närmare 3 miljoner. Även om jag ser många som flockas till andra spel ser jag många av kanalerna som kör 5E som provade andra spel snabbt gå tillbaka. D4 som gör builds för 5E sa rent ut när någon frågade honom att han hade väldigt mycket mindre tittare på videos som inte handlade om 5E.

Jag tror att för oss insatta i hobbyn var det en katalysator som startade mycket bra. För den breda massan som bara spelar med sina vänner på torsdagskvällar i en källare i USA var det en krusning på vattnet som mest.

Frågan är om och hur man får dessa spelare att komma över till andra spel? Vad jag har sett och de jag har pratat med så är många inte så intresserade. De trivs bra i sin DnD bubbla och är nöjda med spelet. De har aldrig upplevt något annat och kan inte referera till något annat. Många yngre spelare jag kommer i kontakt med har bara spelat 5E och vet knappt om att det finns andra spel.

- Hasbros börsvärde är visserligen högre än bottennoteringen det fick i samband med OGL-skandalen, men är fortfarande betydligt lägre än det var strax innan.

- Hasbro har sagt upp nästan 2000 personer, bland många på WoTC och särskilt anmärkningsvärt var hur just Dungeons & Dragons teamet drabbades. Väldigt många av nyckelpersonerna i DnD jobbar inte längre på Hasbro, och det lär ju ha en påverkan på framtiden.
Bra kommentarer, jag vill tillägga att Hasbro precis som många andra bolag är intresserad av en sak, shareholder value. Det som räknas är senaste kvartalet. Så jag skulle inte läsa in för mycket i siffrorna för mycket är en reaktion på ett dåligt kvartal och intresse av att nästa kvartal skall se bättre ut. Google som är en kassako med massor av cash flow sparkade också folk inför kvartalsrapporten som kom nyligen. Men ja Hasbros problem är att de inte växer lika snabbt längre och det påverkar alla beslut som tas. Plus att det spekuleras i att många fick gå för att man skall gå över till mer digitala produkter.
 
Top