The Acolyte (Star Wars)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,390
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag gillar det här. Väldigt mycket för att det är frikopplat från det vanliga jag sett med Star wars. Ingen plot armour på nån, jedis framstå som alltifrån normal (och snälla) till skitdryga paragrafryttare som låter lagboken komma före förnuft (kan nån ge Yord en örfil tack)

Dessutom lyfter man problematiken med att man bestämt att bara Jedis får fippla med ”the force” för det är ”bäst” så. Kul att se Trade Federation igen, Mother Koril är väl Dathomiri som typ Darth Maul? (Ja jag fick googla) Också kul.
Mother Koril kan inte vara Dathomiri då endast manliga Zabrak från Dathomir har horn. Kvinnliga Zabrak från Dathomir har inte horn. Zabrak från Iridonia har horn oavsett kön.


Maul är mycket riktigt från Dathomir men kvinnliga Zabrak från Dathomir ser ut som Asajj Ventres och häxorna som syns i Ahsoka på planeten Peridea

Mother Koril är från Iridonia

 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
118
Location
Karlskrona, typ.
Mother Koril kan inte vara Dathomiri då endast manliga Zabrak från Dathomir har horn. Kvinnliga Zabrak från Dathomir har inte horn. Zabrak från Iridonia har horn oavsett kön.


Maul är mycket riktigt från Dathomir men kvinnliga Zabrak från Dathomir ser ut som Asajj Ventres och häxorna som syns i Ahsoka på planeten Peridea

Mother Koril är från Iridonia

Sedär, då har jag lärt mig det (även om jag nog kommer att glömma bort det till imorgon) Hur som så funkar designen för mig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,390
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Sedär, då har jag lärt mig det (även om jag nog kommer att glömma bort det till imorgon) Hur som så funkar designen för mig.
Har personligen inga problem alls med designen(förutom den ibland lite klaustrofobiska känslan) och gillar att det är relativt mycket aliens med. Något jag saknade i den alltjämt prisade serien Andor. Det är mer handlingen och den rätt löjliga dansen i episode 3 som jag verkligen inte gillar alls. Avsnitt 1 och 2 var mer lovande än jag hade hoppats på och jag rekommenderade serien till en del vänner som givit upp Star Wars... Efter avsnitt 3 så kan man säga att de undrade om jag hade blivit galen då de trodde att jag även tyckte det avsnittet var bra.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,149
Jag är så nyfiken på avsnitt 3!! Folk har beskrivit det som så uselt, är riktigt nyfiken på om det är så fruktansvärt som alla säger 😊
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,390
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag är så nyfiken på avsnitt 3!! Folk har beskrivit det som så uselt, är riktigt nyfiken på om det är så fruktansvärt som alla säger 😊
Inget illa menat, men jag vill bara säga att jag absolut inte har något emot dem som gillar avsnittet. Jag tror du kanske kommer gilla det, kanske!? För mig är manuset och skådespelet väldigt dåligt i avsnitt 3, även för att vara Star Wars. Men skapa dig en egen uppfattning och skit i vad andra tycker!

Och jag tänker nu lägga in en brasklapp. Serien har fått massa skit av folk som sagt rena rasistiska, misogyna, homofoba och andra efterblivna saker. Jag håller inte med någon av dem, serien har en cool grund att stå på och representationen i serien är helt ok! Det är definitivt inget av de sakerna som är dåligt med serien, det är bra att Star Wars visar att en galax är stor och har varelser med alla möjliga olika karaktärsdrag och identiteter. Kanske serien blir bättre i avsnitt 4? Men i en serie på åtta avsnitt så räknas varje minut och det kan inte slösas för mycket tid på saker som inte är viktiga för handlingen. Jag hoppas att serien blir bättre för jag är ett fan av Star Wars och vill självklart ha bra Star Wars!
 
Last edited:

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
118
Location
Karlskrona, typ.
Har personligen inga problem alls med designen(förutom den ibland lite klaustrofobiska känslan) och gillar att det är relativt mycket aliens med. Något jag saknade i den alltjämt prisade serien Andor. Det är mer handlingen och den rätt löjliga dansen i episode 3 som jag verkligen inte gillar alls. Avsnitt 1 och 2 var mer lovande än jag hade hoppats på och jag rekommenderade serien till en del vänner som givit upp Star Wars... Efter avsnitt 3 så kan man säga att de undrade om jag hade blivit galen då de trodde att jag även tyckte det avsnittet var bra.
Jag menade mest karaktärsdesignen, hornen och ansiktsmönstren o sådär :)
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
118
Location
Karlskrona, typ.
Finns det inte någon liknande figur i Star Trek? Jag kan hänga upp mig på den sortens detaljer. Även om Star Wars har en lång historia av riktigt taffligt gjorda varelser.
Kanske, från att ha sett enstaka grejer av Star Trek här och där är jag nu på TNG i mitt projekt - "se varenda avsnitt av Star Trek".
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
275
Nu har även jag sett avsnitt 3.
Jag kan inte riktigt förstå missnöjet med det? Visst, det är kanske inte det mest spännande avsnittet jag sett men avsnitt med tillbakablickar är sällan det. Men jag tycker det ger ett djup åt världen. Det visar att det som jedi säger genom historien kanske inte riktigt är sant utan sägs för att passa deras världsbild.
Problemet med synen på jedi är att när man fått följa dem (i filmer och serier) så är det goda charmiga personer vi får se och de är kanske inte så representativa för orden i sig. Det är iaf min tolkning.
Sedan hoppas jag verkligen på att de 4 jedi gjort mer än man fick se då inget av det skulle berättiga till självmord.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,149
Har hunnit se avsnitt 2 nu. Tycker det hela tuffar på rätt bra. Lite spridda tankar kommer nu. Det positiva:

Gillar att de fortsätter med kung-fu/wuxia-inspirationen!

De gör något bra med en grej jag ogillat med Star Wars. Konceptet att jedis inte får känna känslor, att det är fel att vara rädd, ledsen etc. har jag alltid tyckt varit creepy och sektvarning så det skriker om det. Men Sols resonemang kring det hela är att han i och med att han gör detta vill kunna ge Mae en andra chans. Att släppa sina egna känslor handlar om att se det goda hos alla andra vilket är ett intressant filosofiskt resonemang!

Konceptet jedi-wookie är riktigt coolt!

Sol är nog min favorit-jedi någonsin efter Yoda!

Några mindre bra saker:

Eller, egentligen bara en mindre bra sak. Tycker att seriens foto är snyggt men det passar verkligen inte! Det påminner om Mandalorian och det passar för den serien: Western/Lone Wolf and cub-pastisch. Det passar inte för kung-fu/wuxia-pastisch. Här hade något betydligt mer episkt behövts! Lite samma med miljöerna, jag tycker de är snygga men passar inte riktigt den slags historia man vill berätta.

Imorgon åker jag på semester, vi får se om jag hinner se det beryktade tredje avsnittet innan dess 🙂
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,319
Nu har jag också sett avsnitt 3. Det var ju inte så bra men kanske inte så uselt som många kommentarer gjort gällande. Framför allt är det sista delen som drar ner det. Det är både hafsigt gestaltat och berättat, vare sig det är tänkt att vara hela händelseförloppet eller ett slags mysterium där vi bara ser Oshas upplevelse. (Jag gissar det senare.)

Sen håller jag med om dem som är fundersamma över tempot i serien. Det påminner mig tyvärr om Asokha som till slut kändes som den slutade mitt i. En säsong behöver ändå ha någon slags dramaturgi. The Acolyte kan så klart fortfarande landa in bra, men efter 3 av 8 avsnitt blir jag tveksam.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,452
De gör något bra med en grej jag ogillat med Star Wars. Konceptet att jedis inte får känna känslor, att det är fel att vara rädd, ledsen etc. har jag alltid tyckt varit creepy och sektvarning så det skriker om det.
Grejen med Jedi har aldrig varit att de är goda, utan att de är de med disciplin och självkontroll. Att använda Kraften verkar vara som en kombination av att ha telepati och ta heroin - minsta slip-up så kommer det att börja missbrukas, och det är inte bara så att makt korrumperar utan att minsta eftergift öppnar upp för personlig korruption genom den mörka sidan. Det är en drog, närmast bokstavligen. Att man ska kontrollera sina känslor hårt, inte ha romantiska relationer och så vidare låter kanske hårt, men tänk dig alternativet - du kan när du vill mind-controlla någon, inklusive din romantiska partner. Du är förstås teoretiskt medveten om att det är fel, men du måste ha disciplinen 100% av tiden, i varje emotionellt ögonblick. Risken att det kommer att missbrukas om man inte har en rigid självdisciplin är överhängande. Och även om inte just du gör det, räcker det med att någon Jedi, någonstans, gör det för att allt ska börja gå åt helvete.

Häxorna i avsnitt 3 tror att de kan jonglera the Dark Side, men som vi ser på Mae misstar de sig.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,149
Grejen med Jedi har aldrig varit att de är goda, utan att de är de med disciplin och självkontroll. Att använda Kraften verkar vara som en kombination av att ha telepati och ta heroin - minsta slip-up så kommer det att börja missbrukas, och det är inte bara så att makt korrumperar utan att minsta eftergift öppnar upp för personlig korruption genom den mörka sidan. Det är en drog, närmast bokstavligen. Att man ska kontrollera sina känslor hårt, inte ha romantiska relationer och så vidare låter kanske hårt, men tänk dig alternativet - du kan när du vill mind-controlla någon, inklusive din romantiska partner.
Jag förstår hur du menar. Detta låter dock som extended universe-regler som jag personligen inte räknar i ”mitt” Star Wars (med några enstaka undantag). Menar inte att det är fel att göra så, det är bara inte för mig 🙂 För jag vill minnas att det du beskriver inte finns i filmerna? Fast det var länge sen jag såg en del av dem så jag kan ha fel där?
 
Top