The Acolyte (Star Wars)

Status
Not open for further replies.

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Det har inget med häxor i Clone Wars att göra. Det har med goda utövare av den mörka kraften och korrupta klåpare som jedis.

Mörkt vs ljust är en naturlag i SW-galaxen. Det är som om James Bond plötsligt kan levitera och alla låtsas om som att han alltid har kunnat det.

Det är @krank Värmedöd-spel :)
Men som jag sa innan, handlar det inte snarare om att en av häxorna är en schysst förälder än att alla är goda?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Nej. Det är bara en av delarna. Och den är förvisso dålig.
Okej, jag kan säkert minnas fel, men jag kunde svurit på att det fanns en ledarhäxa som var rätt rövig och som hade majoriteten av anhängarna med sig?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,832
Location
Ereb Altor
Okej, jag kan säkert minnas fel, men jag kunde svurit på att det fanns en ledarhäxa som var rätt rövig och som hade majoriteten av anhängarna med sig?
Ja, det stämmer. Men hela situationen är som om Luke förhandlar med Darth Vader och försöker hitta en lösning. "Låt oss lösa detta på fredlig väg. Det finns säkert saker vi båda vill".

Det är liksom inte en möjlig väg framåt. Anakin måste gå över till den Mörka sidan för att kunna bli partner med Darth Sidious. Han kan liksom inte representera Jediordern i förhandlingar för att uppnå schyssta villkor för båda parter.

Det är ONT VS GOTT vi talar om. Det finns ingen gråskala. Det är fullständig hängivenhet eller fullständig avbön som gäller.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Ja, det stämmer. Men hela situationen är som om Luke förhandlar med Darth Vader och försöker hitta en lösning. "Låt oss lösa detta på fredlig väg. Det finns säkert saker vi båda vill".

Det är liksom inte en möjlig väg framåt. Anakin måste gå över till den Mörka sidan för att kunna bli partner med Darth Sidious. Han kan liksom inte representera Jediordern i förhandlingar för att uppnå schyssta villkor för båda parter.

Det är ONT VS GOTT vi talar om. Det finns ingen gråskala. Det är fullständig hängivenhet eller fullständig avbön som gäller.
Jo, men det kanske hade kunnat lösas på ett sätt där alla inte hade behövt dö. Fångenskap, rehabilitering, vad vet jag. Och jag tror att du själv sa tidigare (eller så var det någon annan, diskuterar med så många samtidigt att allt är ihopblandat) att jedisarna inte agerar på eget bevåg utan måste gå via senaten, eller åtminstone de jedisar som styr. Så de har här gjort ett stort övertramp som lett till att en massa personer dött, och det har dessutom gjorts på grund av att åtminstone en Jedi agerat utifrån känslor som anses farliga för jedisar. Så även om häxorna är onda går det att göra ett case för att jedisarnas agerande inte är i linje med vad som förväntas av dem.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Jag har nu googlat och allt jag hittar är artiklar där Kathleen Kennedy talar om att många kvinnliga skådespelare i de nya Star Wars-produktionerna får utstå mycket mobbing och trakasserier, något som jag håller med henne om. Alla artiklar var dock från innan sommaren, hittar inte en enda där hon eller någon annan på Disney klagar på fansen angående att The Acolyte läggs ner. Så du får hjälpa mig här och ge mig artikeln du läste.
Vänta lite här nu. Det jag påstår är att Disney - i det här fallet genom Kathleen Kennedy - har klagat på publiken. Än så länge har hon inte, vad jag vet, hunnit anklaga andra offentligen för fiaskot med The Acolyte. Nyheten har ju precis släppts.

Du har ju redan hittat artiklarna, så dem länkar jag inte till. Jag konstaterar bara att det är anmärkningsvärt att hon öppet angriper fansen när det går dåligt för de serier som hon ligger bakom. Naturligtvis är det enkelt för henne att bara avfärda kritiken med ordet ”toxic”, en av vår tids enklaste och tristaste retoriska genvägar. Visst, av alla miljontals människor som har åsikter om Star Wars finns säkert en del som uttrycker sig bisarrt och olämpligt, men att folk blir förbannade på dålig och dyr underhållning tycker jag är helt rimligt.

Att döma av alla ilskna videos på Youtube - de är många! - så är det framför allt de ständiga pekpinnarna (”the message”) som folk stör sig på. Jag kunde inte heller undgå att lägga märke till att Kathleen Kennedy och andra tidigt poserade med t-shirts med texten ”The Force is Female”. Det var åtminstone uppriktigt och markerade ett byte av målgrupp. Själv tycker jag att ”The Force is Equal” hade varit ett mycket bättre motto - och en intressantare utgångspunkt för en i verklig mening inkluderande franchise. För att nu använda ytterligare ett bedrägligt modeord - inkluderande. För vem och vilka?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jo, men det kanske hade kunnat lösas på ett sätt där alla inte hade behövt dö.
Fast de dör ju för att de ovist nog ger sig in på en potentiell självmordsattack mot Jedis - det är ett medvetet val, och det var inte så att det pågick någon massaker mot obeväpnade. Det var ett dåligt taktiskt beslut, och det går väl ändå inte att lasta Jedis för det? 95% av kulten hade överlevt annars, och det hade antagligen inte ens blivit några rättsliga åtgärder.

Det är som att skylla kamikazepiloters död på USA. Eller Waco på ATF och FBI.

(Att Torbin är en idiot är alla överens om - i den här serien är det också oundvikligt eftersom han är en vit man - men kom ihåg att han utsatts för häxornas Mind Control och knappast är i normalt skick efter det.)
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Vänta lite här nu. Det jag påstår är att Disney - i det här fallet genom Kathleen Kennedy - har klagat på publiken. Än så länge har hon inte, vad jag vet, hunnit anklaga andra offentligen för fiaskot med The Acolyte. Nyheten har ju precis släppts.
Du skrev tidigare: ”Serien blev ett dyrt fiasko. Jag hoppas att Disney lär sig något av det. Att klaga på publiken - alltså de betalande kunderna - måste vara sämsta möjliga strategi.” Jag tolkade det som att du hade någon info på att detta hade hänt, men så var det alltså inte.

Du har ju redan hittat artiklarna, så dem länkar jag inte till.
Nej, jag har inte hittat några artiklar där hon har klagat på publiken. Jag har hittat artiklar där hon sagt att många av de kvinnliga skådespelarna fått utstå hat och mobbing från en liten arg grupp människor, och att en av orsakerna bakom detta är att Star Wars-publiken till majoriteten är män och att den lilla gruppen som hatar och mobbas är arga på att det trots detta förekommer väldigt många kvinnor i stora roller. Jag förstår inte hur detta kan likställas med att klaga på publiken.

Jag kunde inte heller undgå att lägga märke till att Kathleen Kennedy och andra tidigt poserade med t-shirts med texten ”The Force is Female”. Det var åtminstone uppriktigt och markerade ett byte av målgrupp.
Känner du till kontexten bakom dessa t-shirts? Kontext är viktigt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Jag har nu googlat och allt jag hittar är artiklar där Kathleen Kennedy talar om att många kvinnliga skådespelare i de nya Star Wars-produktionerna får utstå mycket mobbing och trakasserier, något som jag håller med henne om. Alla artiklar var dock från innan sommaren, hittar inte en enda där hon eller någon annan på Disney klagar på fansen angående att The Acolyte läggs ner. Så du får hjälpa mig här och ge mig artikeln du läste.
I min ödmjuka mening: Kathleen Kennedy är något av ett hjärnspöke för många kulturkrigare på Youtube i allmänhet och av Star Wars fans i synnerhet.

Hon är, i deras världsbild, inkompetent, elak, angriper oskyldiga fans och om något är dåligt med Star wars är det alltid hennes fel (The Acolyte, Willow)... Om något är bra med Star wars så är det för att de projekten skyddades från henne på ett eller annat vis och hon fick inget inflytande alls (The Mandalorian, Andor), trots att hon har precis samma roll i alla dessa projekt.

För att halvcitera Umberto Eco från minnet: Fienden är både svag och stark samtidigt.

Youtube är mer eller mindre proppfyllt med videos, somliga korta, somliga flera timmar långa där folk sitter i utdragna rants om Kathleen Kennedy.

Screenshoots från vårt kulturkrig. Nej, jag har inte valt ut och rensat eller någonting. Det enda jag skrev var "Kathleen Kennedy youtube" under google images.

Untitled1.jpg

Använd röd/gul text, och många pilar, är mitt tips om du också vill delta i kulturkriget.

Kulturkampf är en kul grej att läsa om, om man tycker om att trilla ned i historiehålen av wikipedia.

Eller bara skriv "Star wars culture war" i sökrutan i google och se vad du hittar själv.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Du skrev tidigare: ”Serien blev ett dyrt fiasko. Jag hoppas att Disney lär sig något av det. Att klaga på publiken - alltså de betalande kunderna - måste vara sämsta möjliga strategi.” Jag tolkade det som att du hade någon info på att detta hade hänt, men så var det alltså inte.



Nej, jag har inte hittat några artiklar där hon har klagat på publiken. Jag har hittat artiklar där hon sagt att många av de kvinnliga skådespelarna fått utstå hat och mobbing från en liten arg grupp människor, och att en av orsakerna bakom detta är att Star Wars-publiken till majoriteten är män och att den lilla gruppen som hatar och mobbas är arga på att det trots detta förekommer väldigt många kvinnor i stora roller. Jag förstår inte hur detta kan likställas med att klaga på publiken.


Känner du till kontexten bakom dessa t-shirts? Kontext är viktigt.
Jag tycker att du förenklar för mycket. Att många retar sig på Star Wars handlar inte bara om hat och mobbing, även om det säkert finns personer som beter sig illa. Det stora flertalet är rimligen besvikna. Och det är fullt begripligt. Star Wars-franchisen har inte hanterats väl under Kathleen Kennedys ledning.

Kontexten? Jo, den finns. Sedan George Lucas sålde rättigheterna har Kennedy och andra möblerat om franchisen fullständigt. Det har gjorts med tilltagande respektlöshet och det har retat många.


I min ödmjuka mening: Kathleen Kennedy är något av ett hjärnspöke för många kulturkrigare på Youtube i allmänhet och av Star Wars fans i synnerhet.

Hon är, i deras världsbild, inkompetent, elak, angriper oskyldiga fans och om något är dåligt med Star wars är det alltid hennes fel (The Acolyte, Willow)... Om något är bra med Star wars så är det för att de projekten skyddades från henne på ett eller annat vis och hon fick inget inflytande alls (The Mandalorian, Andor), trots att hon har precis samma roll i alla dessa projekt.

För att halvcitera Umberto Eco från minnet: Fienden är både svag och stark samtidigt.

Youtube är mer eller mindre proppfyllt med videos, somliga korta, somliga flera timmar långa där folk sitter i utdragna rants om Kathleen Kennedy.

Screenshoots från vårt kulturkrig. Nej, jag har inte valt ut och rensat eller någonting. Det enda jag skrev var "Kathleen Kennedy youtube" under google images.

View attachment 19481

Använd röd/gul text, och många pilar, är mitt tips om du också vill delta i kulturkriget.

Kulturkampf är en kul grej att läsa om, om man tycker om att trilla ned i historiehålen av wikipedia.

Eller bara skriv "Star wars culture war" i sökrutan i google och se vad du hittar själv.
Har du prövat tanken att det är Kennedy och hennes likasinnade som ägnar sig åt kulturkrig och att en del av måltavlan är publiken? Att folk använder sig av fula typsnitt på Youtube är ju egentligen helt oväsentligt (rimligen har det med något billigt eller åtminstone vanligt redigeringsprogram att göra). En rimlig och trolig kulturfred tror jag i det här fallet blir att Kennedy får avgå och att franchisen får en ny inriktning. Helt enkelt för att det är kommersiellt rimligt.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Kontexten? Jo, den finns. Sedan George Lucas sålde rättigheterna har Kennedy och andra möblerat om franchisen fullständigt. Det har gjorts med tilltagande respektlöshet och det har retat många.
Ett av få sätt att få folk att uppskatta prequel-filmerna mer - få dem att se bättre ut i jämförelse. :)
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Jag tycker att du förenklar för mycket. Att många retar sig på Star Wars handlar inte bara om hat och mobbing, även om det säkert finns personer som beter sig illa. Det stora flertalet är rimligen besvikna. Och det är fullt begripligt. Star Wars-franchisen har inte hanterats väl under Kathleen Kennedys ledning.
Nej, jag förenklar inte, det är du som missuppfattar. Klart att all kritik om Star Wars inte handlar om mobbning (jag har ju själv kritiserat nya Star Wars). Det har ingen påstått, inte Kennedy heller. Hon har påstått att många kvinnor som arbetar med Star Wars har fått utstå hat och mobbing från en liten grupp arga personer. Det är inte samma sak som att säga att all kritik mot Star Wars handlar om mobbing.

Kontexten? Jo, den finns. Sedan George Lucas sålde rättigheterna har Kennedy och andra möblerat om franchisen fullständigt. Det har gjorts med tilltagande respektlöshet och det har retat många.
Du skrev: ”Jag kunde inte heller undgå att lägga märke till att Kathleen Kennedy och andra tidigt poserade med t-shirts med texten ”The Force is Female”. Det var åtminstone uppriktigt och markerade ett byte av målgrupp.” Jag frågade dig, och frågar igen då du inte svarade, om du känner till kontexten kring dessa t-shirts? Om du inte vet berättar jag gärna.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Nej, jag förenklar inte, det är du som missuppfattar. Klart att all kritik om Star Wars inte handlar om mobbning (jag har ju själv kritiserat nya Star Wars). Det har ingen påstått, inte Kennedy heller. Hon har påstått att många kvinnor som arbetar med Star Wars har fått utstå hat och mobbing från en liten grupp arga personer. Det är inte samma sak som att säga att all kritik mot Star Wars handlar om mobbing.


Du skrev: ”Jag kunde inte heller undgå att lägga märke till att Kathleen Kennedy och andra tidigt poserade med t-shirts med texten ”The Force is Female”. Det var åtminstone uppriktigt och markerade ett byte av målgrupp.” Jag frågade dig, och frågar igen då du inte svarade, om du känner till kontexten kring dessa t-shirts? Om du inte vet berättar jag gärna.
Har du några tankar om hur kulturfred kan uppstå när det gäller Star Wars? Är lösningen bara att alla ska tycka som du eller har du något mer konstruktivt att komma med?

När det gäller den detaljspecifika kontexten kring nämnda t-shirts är jag helt ointresserad. Det väsentliga är det könspolitiska budskapet. De ville ändra på allt i en populär franchise - och nu är det gjort. Det gick sådär. Jag tror inte att gänget på Disneys marknadsavdelning är särskilt nöjda. Rimligen går hela plattformen in i en turbulent tid.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,065
Location
The Culture
MODERERING

Vi vill inte ha något kulturkrig här, och inte heller några metadiskussioner om kulturkrig. Jag låser tråden medan vi funderar på om vi ska vidta några åtgärder.
 
Status
Not open for further replies.
Top