The Acolyte (Star Wars)

Status
Not open for further replies.

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Det faktum att all eventuell sympati för slavar från jedis sida sker off screen är vad som gör det likgiltigt. Det finns ingenting i själva filmen, inte en enda replik eller gest från någon jedis sida som skulle kunna tolkas som avsmak emot slaveri. Sen är det ju såklart fullt möjligt för dig och alla andra tittare att tolka in vad som sker off screen, men det sker inte i filmen och det antyds inte i filmen. Då är det per definition likgiltighet.

Jag menar alltså inte att filmen borde ha en scen där jedis försöker befria slavarna, det hade ju tagit fokus från filmens egentliga handling. Jag talar om några sekunder där Qui Gon kanske säger till Anakins mamma att han önskar att han kunde göra mer för dem och ska försöka längre fram. Eller när jediorden när Qui Gon berättar sin story säger att de önskar att slaveriet hade upphört för länge sen. Eller något i den stilen.

För det sker diskussioner i filmen angående att slaveri är fel, både från Padmé och Anakin. Men dessa åsikter plockas aldrig upp av några jedis även när de finns på plats. Detta berättar något för tittaren, oavsett om det var med avsikt från George Lucas eller inte.

Så jo, i filmen är faktiskt jedisarna per definition likgiltiga inför slaveriet. Sen behöver man inte tycka att det är dåligt eller stör filmupplevelsen men det är faktiskt så det är.
Ja, alltså, jag håller ju med om vad som sägs i filmerna. Men SW är mer än filmerna. Innan Disney tog över så var ju Clone Wars officiell kanon, och där framgår det tydligt att de inte alls är för slaveri, och tvärtom fritar slavar (Nu skiter nog Disney i det, men de skiter ju i allt så...) Så att dra det till att Jediordern är likgiltig inför slaveri är ju inte sant. Det är de inte. Den slutsats du kan dra, om du nu vill ha en bokstavstrogen tolkningen av utvalt källmaterial är att Yoda och vilka det nu är inte under de tillfällen där de pratar om det i Ep I-III öppet uttrycker förakt mot slaveri. Och det kan det ju finnas många orsaker till. Men jediorderns uppdrag är att upprätthålla lag och ordning och slaveri är under republiken förbjudet.

Jag tycker f.ö att det är sjukt coolt att rollspelsprodukterna till SWd6 officiellt påverkat SW-universat! Men det är ju OT. Min poäng är att SW är mycket mer än filmerna. Mycket, mycket mer.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Jag är fortfarande intresserad av att få svar på min tidigare fråga till dig angående att du sa att Disney klagar på publiken angående att serien läggs ner? Vart har du läst det? Tar gärna del av källan.
Jag har ju svarat på det tidigare i tråden. Googla på Kathleen Kennedy och toxic fanbase om du inte orkar leta. Hon har flera gånger gett sig in i bråk med fansen. Det tror jag även gäller Amandla Stenberg.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Ja, alltså, jag håller ju med om vad som sägs i filmerna. Men SW är mer än filmerna. Innan Disney tog över så var ju Clone Wars officiell kanon, och där framgår det tydligt att de inte alls är för slaveri, och tvärtom fritar slavar (Nu skiter nog Disney i det, men de skiter ju i allt så...) Så att dra det till att Jediordern är likgiltig inför slaveri är ju inte sant. Det är de inte.
Men vad jag sa från början var ”Personligen tycker jag att jediorden framstod som hycklare redan i prequelsen” och det är vad mina argument handlat om. Jag har aldrig pratat om något annat än filmerna och då främst den första filmen, så vad har Clone Wars med det hela att göra?
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Isf är de ju dumma i huvudet. Vad de borde ta med sig är att SKRIVA BRA MANUS. Och casta bra skådisar, och vara ärlig mot källmaterialet och skapa bra skit.

DET är vad majoriteten av fansen vill ha.
Men källmaterialet är ju traditionell matiné-film. Är det dåligt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Men vad jag sa från början var ”Personligen tycker jag att jediorden framstod som hycklare redan i prequelsen” och det är vad mina argument handlat om. Jag har aldrig pratat om något annat än filmerna och då främst den första filmen, så vad har Clone Wars med det hela att göra?
"Redan i prequelsen..." antyder att de även fortsatt är det :) Hela vägen till The Acolyte för att vara specifik. Vilket var ju orsaken till att vi pratar om det.

Och det är ju kärnan här. Jag menar att det sätt som Jedi porträtteras på i Acolyte är ett brott mot källmaterialet medan du menar att eftersom Jedi varit hycklare hela tiden (eller iaf "redan i prequelsen...") så kanske det inte alls är det.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Jag har ju svarat på det tidigare i tråden. Googla på Kathleen Kennedy och toxic fanbase om du inte orkar leta. Hon har flera gånger gett sig in i bråk med fansen. Det tror jag även gäller Amandla Stenberg.
Jag har nu googlat och allt jag hittar är artiklar där Kathleen Kennedy talar om att många kvinnliga skådespelare i de nya Star Wars-produktionerna får utstå mycket mobbing och trakasserier, något som jag håller med henne om. Alla artiklar var dock från innan sommaren, hittar inte en enda där hon eller någon annan på Disney klagar på fansen angående att The Acolyte läggs ner. Så du får hjälpa mig här och ge mig artikeln du läste.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
"Redan i prequelsen..." antyder att de även fortsatt är det :) Hela vägen till The Acolyte för att vara specifik. Vilket var ju orsaken till att vi pratar om det.
Nejnej, det var ju ett svar på någon som skrevs att jedisarna inte har hyvens i The Acolyte. Jag svarade att jag tyckte att det var så redan i prequelsen. Det vill säga, det har hänt tidigare i de här filmerna. Annars hade jag skrivit något i stil med ”Så har det ju varit från och med prequelsen” 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Nejnej, det var ju ett svar på någon som skrevs att jedisarna inte har hyvens i The Acolyte. Jag svarade att jag tyckte att det var så redan i prequelsen. Det vill säga, det har hänt tidigare i de här filmerna. Annars hade jag skrivit något i stil med ”Så har det ju varit från och med prequelsen” 🙂
Ok, i mitt vokabulär är det synonymer, men då förstår jag. Då och då framstår individuella jedis som likgiltiga inför världsliga problem alltså? Ja, det håller jag helt med om. Och personligen hade jag gärna sett dem ännu mer så. Vilket ju är problemet med Acolyte där de reagerar på impulser. Värst är ju lille Padawan-Tommen som "har tråkigt" och därmed äventyrar hela uppdraget. Det är så dumt att jag faktiskt blir lite arg! :)
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Ok, i mitt vokabulär är det synonymer, men då förstår jag. Då och då framstår individuella jedis som likgiltiga inför världsliga problem alltså? Ja, det håller jag helt med om. Och personligen hade jag gärna sett dem ännu mer så. Vilket ju är problemet med Acolyte där de reagerar på impulser. Värst är ju lille Padawan-Tommen som "har tråkigt" och därmed äventyrar hela uppdraget. Det är så dumt att jag faktiskt blir lite arg! :)
Min kommentar om att jedisarna var hycklare i prequelsen var inte tänkt som något slags argument för att försvara jedisarna i The Acolyte utan var mer som en flyktig kommentar.

Sen gillade jag att jedisarna i The Acolyte var lite korrupta och inkompetenta, tycker det är coolt att jediorden är såpass gammal att den gått igenom så många faser. Men knatten som har tråkigt och sabbar allt var ingen höjdare, det håller jag med om.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Sen gillade jag att jedisarna i The Acolyte var lite korrupta och inkompetenta, tycker det är coolt att jediorden är såpass gammal att den gått igenom så många faser. Men knatten som har tråkigt och sabbar allt var ingen höjdare, det håller jag med om.
Det är också något tvivelaktigt med att, som serien gör, driva tesen att Jedi är dåliga, och underbygga det genom att hitta på saker där Jedi är dåliga och ta det som intäkt för tesen. Vill man visa att Jedi är dåliga, är det mycket bättre att referera till redan etablerade saker (som du med slaveriet, även om jag tycker att växlarna är för stora där).

(Sedan känns det väl som en lågoddsare att fans inte skulle reagera så bra på ”Jedis är dåliga, mina egna inklusiva darksiderrymdhäxor är bra”? Ingen ser på Star Wars för att få det berättat för sig att Jedis är dåliga och den Mörka sidan är bra. Någon brand manager hos Disney borde ha ryckt in här.)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Min kommentar om att jedisarna var hycklare i prequelsen var inte tänkt som något slags argument för att försvara jedisarna i The Acolyte utan var mer som en flyktig kommentar.
Thats not how this works! ;)

Sen gillade jag att jedisarna i The Acolyte var lite korrupta och inkompetenta, tycker det är coolt att jediorden är såpass gammal att den gått igenom så många faser. Men knatten som har tråkigt och sabbar allt var ingen höjdare, det håller jag med om.
Ja, jag har absolut inget emot enskilda jedis som är lite irrationella eller åtminstone inte dogmatiska. Problemet här är att alla jedis verkar ha helt egna agendor, där inga överensstämmer med vad vi vet om deras organisation och ideologi. Här är jag som dig ovan. Det finns inget tecken på att det är en fas jediorden går igenom utan det tycks som att jediriddare är inkompetenta och korrupta, och det känns inte som ett vettigt SW-tema. Speciellt inte när vi har en "sympatisk" skurk, en ond häxring som är "god" och märkliga vergens-tvillingar som tycks omfamna just denna gränszon mellan mörker och ljus. Det är lika dåligt som schyssta Sauron. Det är inte smart eller ifrågasättande. Det är bara dumt. Som en tonåring som just vill prova på att vara lite rebell, helt ovetande om att tonåringar i tusentals år redan provat det. "Se på mig! Jag gör något coolt!"
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Jag insåg också ett annat problem (inte bara för The Acolyte, Kenobi är ännu värre i det avseendet):

Vi har en fix framtida historia. Det innebär att de storskaliga händelserna redan är kända. Är man smart, som Rogue One och Andor, spelar man in mot det, så att filmens konsekvenser blir viktiga saker som vi redan kände till (ritningar till Dödsstjärnan, Rebellion grundas). Är man inte det, måste man böja sig baklänges för att se till att det inte blir några synliga konsekvenser. I Kenobi är seriens stakes att inget får hända, så att status quo upprätthålls, och det är mesiga stakes. I The Acolyte har man Sith som dock aldrig får bli upptäckta av Jedi-orden. Man bakbinder sig på förhand till att det aldrig får uppstå konsekvenser som någon får reda på, och det tvingar fram saker som att alla måste dö, att Jedi precis missar att upptäcka Qimir gång på gång, att ingen får skicka in en rapport fast det vore en absolut no-brainer, och så vidare. Man dömer sig själv till Idiot Plotting på förhand.

Ytterligare en av många anledningar till att jag vill se Old Republic.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, alltså, jag håller ju med om vad som sägs i filmerna. Men SW är mer än filmerna. Innan Disney tog över så var ju Clone Wars officiell kanon, och där framgår det tydligt att de inte alls är för slaveri, och tvärtom fritar slavar (Nu skiter nog Disney i det, men de skiter ju i allt så...) Så att dra det till att Jediordern är likgiltig inför slaveri är ju inte sant. Det är de inte. Den slutsats du kan dra, om du nu vill ha en bokstavstrogen tolkningen av utvalt källmaterial är att Yoda och vilka det nu är inte under de tillfällen där de pratar om det i Ep I-III öppet uttrycker förakt mot slaveri. Och det kan det ju finnas många orsaker till. Men jediorderns uppdrag är att upprätthålla lag och ordning och slaveri är under republiken förbjudet.

Jag tycker f.ö att det är sjukt coolt att rollspelsprodukterna till SWd6 officiellt påverkat SW-universat! Men det är ju OT. Min poäng är att SW är mycket mer än filmerna. Mycket, mycket mer.
Clone Wars är fortfarande canon, även för Disney.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Ja, jag har absolut inget emot enskilda jedis som är lite irrationella eller åtminstone inte dogmatiska. Problemet här är att alla jedis verkar ha helt egna agendor, där inga överensstämmer med vad vi vet om deras organisation och ideologi. Här är jag som dig ovan. Det finns inget tecken på att det är en fas jediorden går igenom utan det tycks som att jediriddare är inkompetenta och korrupta, och det känns inte som ett vettigt SW-tema. Speciellt inte när vi har en "sympatisk" skurk, en ond häxring som är "god" och märkliga vergens-tvillingar som tycks omfamna just denna gränszon mellan mörker och ljus. Det är lika dåligt som schyssta Sauron. Det är inte smart eller ifrågasättande. Det är bara dumt. Som en tonåring som just vill prova på att vara lite rebell, helt ovetande om att tonåringar i tusentals år redan provat det. "Se på mig! Jag gör något coolt!"
Jag förstår. Du själv skrev tidigare: "Jag tycker som sagt inte att det är superintressant att klassificera en film och sedan bedöma den utifrån hur den lever upp till de krav som ställs" och så känner jag lite med Star Wars. Jag är inte så jättebrydd om vad som är ett vettigt Star Wars-tema om jag tycker att temat i sig är intressant. Men det är nog också för att jag uppskattar Star Wars som rätt spretigt och rörigt och tycker det är som sämst när man försöker få saker att hänga ihop.

Angående skurken så var han nog kanske sympatisk, men jag tycker att Vader var sympatisk också, åtminstone ibland. Och att ett av prequelsens problem (för att tjata om dem igen) var att han inte var sympatisk nog.

Sen angående jedisarna så tycker jag otroligt mycket om karaktären Sol. Det var nog han som fick mig att vara investerad i den annars rätt bristfälliga serien. Gillar hans filosofiska resonemang kring hur avsaknad av känslor för jedis leder till en bättre värld men hur han sedan måste brottas med detta. Det känns verkligen som ett intressant ämne för Star Wars tycker jag och något nytt som inte utforskats. Jag tycker att skurkens motiv knyts an till det på ett rätt bra sätt också, att dikotomin mellan den ljusa och den mörka sidan blir en moralfilosofisk debatt kring hur man hanterar sina känslor där alla inblandade kommer till olika slutsatser. Sen är själva utförandet väldigt bristfälligt av en rad olika anledningar, men det är ju en annan sak.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Eller varför inte gå framåt? Efter Rise of Skywalker. (Eller både och för den delen 🙂)
För att det är en mycket mindre intressant setting? Vi har som mest embryot till en Jedi-orden, inte drösvis med Sith, och framtiden lider av att den behöver följa på tre riktigt dåliga filmer.

Visst, ett antal hunddra år in i framtiden kan vara annorlunda, men då kan man lika gärna göra The Old Republic i stället. Som dessutom grundats av kompetenta manusförfattare i spelen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Jag förstår. Du själv skrev tidigare: "Jag tycker som sagt inte att det är superintressant att klassificera en film och sedan bedöma den utifrån hur den lever upp till de krav som ställs" och så känner jag lite med Star Wars. Jag är inte så jättebrydd om vad som är ett vettigt Star Wars-tema om jag tycker att temat i sig är intressant. Men det är nog också för att jag uppskattar Star Wars som rätt spretigt och rörigt och tycker det är som sämst när man försöker få saker att hänga ihop.

Angående skurken så var han nog kanske sympatisk, men jag tycker att Vader var sympatisk också, åtminstone ibland. Och att ett av prequelsens problem (för att tjata om dem igen) var att han inte var sympatisk nog.

Sen angående jedisarna så tycker jag otroligt mycket om karaktären Sol. Det var nog han som fick mig att vara investerad i den annars rätt bristfälliga serien. Gillar hans filosofiska resonemang kring hur avsaknad av känslor för jedis leder till en bättre värld men hur han sedan måste brottas med detta. Det känns verkligen som ett intressant ämne för Star Wars tycker jag och något nytt som inte utforskats. Jag tycker att skurkens motiv knyts an till det på ett rätt bra sätt också, att dikotomin mellan den ljusa och den mörka sidan blir en moralfilosofisk debatt kring hur man hanterar sina känslor där alla inblandade kommer till olika slutsatser. Sen är själva utförandet väldigt bristfälligt av en rad olika anledningar, men det är ju en annan sak.
Jag håller till viss del med om detta. Jag uppskattade exempelvis ep...vad blir det nu...8! rätt mycket. Inte perfekt men som en isolerad Star Wars-story är den inte dålig. Delar av 7 och 9 har också sina poänger.

Men jag vill ändå ha ett embryo av SW i berättelserna. Kampen mellan gott och ont är central. Jedi och sith är inte lika goda kålsupare, då försvinner hela poängen med berättelserna. Samma sak gäller det estetiska. MC-gänget i Boba Fett är sjukt lite SW och dessutom bara fåniga. 50s tavernan som Obi Wan hänger på är inte rätt.

SW behöver en röd tråd. Det är själva poängen. En SW-berättelse behöver förhålla sig troget till viss tematik.

Tycker jag.

När Boba Fett blir en frihetshjälte är det bara fel. När jedis blir egoistiska är det bara fel. När ondskan blir god är det bara fel.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
För att det är en mycket mindre intressant setting? Vi har som mest embryot till en Jedi-orden, inte drösvis med Sith, och framtiden lider av att den behöver följa på tre riktigt dåliga filmer.

Visst, ett antal hunddra år in i framtiden kan vara annorlunda, men då kan man lika gärna göra The Old Republic i stället. Som dessutom grundats av kompetenta manusförfattare i spelen.
En halvbra film, en fantastisk film och en bottelöst dålig film menar du väl? 😉 Hursomhelst, Episod 4 till 6 följer ju faktiskt tre riktigt dåliga filmer men är ändå rätt trevliga så nog tror jag att man skulle kunna göra balla grejer efter Episod 7 till 9 oavsett vad man tycker om de filmerna
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Men jag vill ändå ha ett embryo av SW i berättelserna. Kampen mellan gott och ont är central. Jedi och sith är inte lika goda kålsupare, då försvinner hela poängen med berättelserna. Samma sak gäller det estetiska. MC-gänget i Boba Fett är sjukt lite SW och dessutom bara fåniga. 50s tavernan som Obi Wan hänger på är inte rätt.
Precis som du skriver till mig, jag håller med till viss del. Jag tycker inte att jedi och sith framstår som lika goda kålsupare i The Acolyte, men de ser samma problematik och försöker sig på olika lösningar. Eller, inte sith som helhet utan Qimir gör det, och vem vet hur hans mästare förvrängt sanningen för honom?

Håller dock med om det estetiska, det är en av The Acolytes absolut största tabbar och något som var viktigt att få rätt med tanke på genren den inspirerats av.
 
Status
Not open for further replies.
Top