Mogger
Hipsteranka
Ja, alltså, jag håller ju med om vad som sägs i filmerna. Men SW är mer än filmerna. Innan Disney tog över så var ju Clone Wars officiell kanon, och där framgår det tydligt att de inte alls är för slaveri, och tvärtom fritar slavar (Nu skiter nog Disney i det, men de skiter ju i allt så...) Så att dra det till att Jediordern är likgiltig inför slaveri är ju inte sant. Det är de inte. Den slutsats du kan dra, om du nu vill ha en bokstavstrogen tolkningen av utvalt källmaterial är att Yoda och vilka det nu är inte under de tillfällen där de pratar om det i Ep I-III öppet uttrycker förakt mot slaveri. Och det kan det ju finnas många orsaker till. Men jediorderns uppdrag är att upprätthålla lag och ordning och slaveri är under republiken förbjudet.Det faktum att all eventuell sympati för slavar från jedis sida sker off screen är vad som gör det likgiltigt. Det finns ingenting i själva filmen, inte en enda replik eller gest från någon jedis sida som skulle kunna tolkas som avsmak emot slaveri. Sen är det ju såklart fullt möjligt för dig och alla andra tittare att tolka in vad som sker off screen, men det sker inte i filmen och det antyds inte i filmen. Då är det per definition likgiltighet.
Jag menar alltså inte att filmen borde ha en scen där jedis försöker befria slavarna, det hade ju tagit fokus från filmens egentliga handling. Jag talar om några sekunder där Qui Gon kanske säger till Anakins mamma att han önskar att han kunde göra mer för dem och ska försöka längre fram. Eller när jediorden när Qui Gon berättar sin story säger att de önskar att slaveriet hade upphört för länge sen. Eller något i den stilen.
För det sker diskussioner i filmen angående att slaveri är fel, både från Padmé och Anakin. Men dessa åsikter plockas aldrig upp av några jedis även när de finns på plats. Detta berättar något för tittaren, oavsett om det var med avsikt från George Lucas eller inte.
Så jo, i filmen är faktiskt jedisarna per definition likgiltiga inför slaveriet. Sen behöver man inte tycka att det är dåligt eller stör filmupplevelsen men det är faktiskt så det är.
Jag tycker f.ö att det är sjukt coolt att rollspelsprodukterna till SWd6 officiellt påverkat SW-universat! Men det är ju OT. Min poäng är att SW är mycket mer än filmerna. Mycket, mycket mer.