Inget att säga sorry för, jag älskar såna här diskussioner
Gött!
Det är svårt att diskutera vidare då jag inte är helt säker på vad du tycker att ”objektiv ondska” innefattar, men du får gärna förklara närmare, men om det är jobbigt att göra mitt i feberyran så förstår jag det också
Jag tänker såhär; alla människor, xenos och jediriddare är hycklare. Det är omöjligt att leva upp till en ideologi till 100%. Det får man liksom acceptera. Jediriddare är först och främst kraftanvändande rättskipare. De upprätthåller lag och ordning i galaxen. Men de är ju rätt få och galaxen är rätt stor. Så de kan inte lösa alla problem. Dessutom har de precis som alla andra brister. Och dessa brister blir ju rätt tydliga när man ska vara en rättstroende asket.
Och i andra änden har vi totalt mörker. Objektiv ondska. Egoism, hat, avundsjuka, grymhet är här dygder. Inte bara det, du belönas för det och blir ännu mäktigare/ondare. Eller nått sånt.
Att vara lite hycklare medan man bekämpar objektiv ondska tycker jag är ok. Anakin blir kär, Obi-wan är rätt självgod o.s.v.
Det vi ser i Acolyte är något annat. Det är Jedi som helt saknar denna ideologi. De gör precis som de vill, när de vill det. De tycker att lite ondska nog kan vara okej ibland. Dessutom rätt inkompetenta. Deras brister är inte mänskliga. Deras brister är finns djupt rotade i organisationen. Visst att Qui-Gon tydligen gått emot rådet men för gänget i Acolyte så är det norm. Och de verkar inte drivas av att bekämpa ondska utan har något svårbegripligt vetenskapligt uppdrag.
Det är något helt annat.
Sedan har vi skurken i Acolyte. Maken till sympatisk elak tönt får man leta efter. Han mördar och är förstående i samma stund. Inte för att han är ett manipulativa as utan för att han bryr sig på riktigt. Så funkar inte ondska i SW. Ondska är objektivt. Är du ond så är du ond. Du kan enbart få någon form av förlåtelse genom fullständig avbön. Typ döda kejsare. Du kan inte mörda varannan dag och vara snyggcoolt snäll varannan dag.
Så, i den kontexten är hycklande jedi dels helt okej men ffa dels något helt annat än sith/darksiders. Det funkar inte ens som argument.
Jag tycker nog jedis måste vara imperfekta för att vara intressanta. T.o.m Yoda gör fel ibland.