The Acolyte (Star Wars)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Postmodernism? Var?

Serien hittils är typ lika "postmodern" som Fort Apache ;)



Det som ringer kulturkrigsklockar är inte att det fanns folk som gav den 1/10, utan att 36,.4% gav den 1/10. Närmast efter är 7/10 med 10.2. Nano har rätt, helt enkelt. Det är på inget sätt en kritik mot _din_ 1/10. Tvärtom, jag förstår den.
Det jag menar är att många jag känner gav avsnitt 3 1/10 utan att vara kulturkrigare. En av mina vänner var extremt hyped över serien och blev mer eller mindre helt tom när han hade sett avsnitt 3. Han har sagt att Star Wars nu är dött för honom och gav mycket riktigt avsnitt 3 1/10.

Så ja, klart det finns kulturkrigare och det är töntigt. Jag tänker absolut inte försvara ett beteende jag själv inte ens tycker om.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,541
Det jag menar är att många jag känner gav avsnitt 3 1/10 utan att vara kulturkrigare. En av mina vänner var extremt hyped över serien och blev mer eller mindre helt tom när han hade sett avsnitt 3. Han har sagt att Star Wars nu är dött för honom och gav mycket riktigt avsnitt 3 1/10.

Så ja, klart det finns kulturkrigare och det är töntigt. Jag tänker absolut inte försvara ett beteende jag själv inte ens tycker om.
Ja precis - vi säger samma sak :) Och alltså 2/3 från mig är "det här är närmast ett bottennapp". Det var stundvis Holiday Special-nivå. Men ändå en del OK skådespeleri vid tillfälle. Och fina vyer. Så summa sumarum. Verkligen inte bra. Det är liksom 2-3/10, inte 2-3/5 ;)

Som tur är hade jag lite 90's tecknade X-men att titta på efteråt... mycket bättre.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vill tillägga att jag själv också verkligen sett fram mot den här serien. Jag hade definitivt helt orealistiska förväntningar... Men jag hade hoppats på att få se Star Wars universumet ut ögonen på en Sith/Dark Jedi eller något liknande. Och sedan på så sätt se hur den mörka sidan gör varje hemsk handling lite enklare att utföra varje gång den upprepas. Jag ville se hur den mörka sidan förför och får kraftanvändaren att se sina ondskefulla handlingar inte bara som acceptabla, nej nödvändiga och rättfärdigade.

Det jag fick var långt ifrån och det ligger inte helt på Disney, det ligger på mig och de förväntningar jag hade.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,368
Location
Göteborg, Lindome
Nja, knappast va. Helt klart finns det en kulturkrigsreaktion i de där siffrorna.

Det hindrar inte att man OCKSÅ kan tycka att serien så långt är ganska kass.

För mig är det en 3-4/10 och senaste avsnittet en 2a. Inte en 1a.
Det finns helt klart en överreaktion i de där rösterna. Serien är ju värd mer än en 1:a. Inte mycket mer dock (själv gav jag den en 3:a), så röster på 10 eller ens 7 är ju bara skrattretande.

Sedan kan man ju debattera vad denna överreaktion (åt båda hållen) beror på. Jag tror inte på en fascistisk konspiration.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,315
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
För att förtydliga. Bryr mig mindre om vad de berättar och mer om hur de berättar. Hur de löser klippning, kamerahantering, bildutsnitt och bildvinklar. För att inte tala om sekvens och ordning. Blir jag engagerad eller inte. Löser de konflikten mellan ”det är hittepå” och det är ”jag ser den värld som byggts”.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,978
Location
The Culture
MODERERING

Eftersom vi vill slippa kulturkrig (mer information här för den som missat det) stänger jag av @nano och @Oldtimer från vidare diskussioner. Ni övriga kan fortsätta att diskutera den faktiska serien.

Tack så mycket!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,427
Frågan är exakt vad tesen är kring ettorna. Jag är helt övertygad om att de som satte ettor också tyckte att ettor var det korrekta betyget. Det är nog mer att de också kände sig extremt motiverade att dela med sig av sin ståndpunkt.

EDIT: Hade inte sett modereringen ovan när jag postade. Återkommer om avsnitt fyra om en timme eller så. :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För att förtydliga. Bryr mig mindre om vad de berättar och mer om hur de berättar. Hur de löser klippning, kamerahantering, bildutsnitt och bildvinklar. För att inte tala om sekvens och ordning. Blir jag engagerad eller inte. Löser de konflikten mellan ”det är hittepå” och det är ”jag ser den värld som byggts”.
Vi har alla våra egna kriterier för vad som skall uppnås i en serie eller film för att vi skall uppskatta den. Jag har inga åsikter om vad du har för kriterier, utan konstaterar bara att jag väldigt gärna hade velat gilla avsnitt 3 lika mycket som du :-(
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,427
e04

Nu var det helt OK igen. Gröna miljöer utomhus, litet Jedi-snack, litet critters, en gnutta lightsaber-action, och en oväntad vändning i plotten. Sorgligt underanvändande av Kelnacca. Yord är underhållande utan att bli en självparodi. Orden fattar rimliga beslut (de är bara långsamma med det). Tempot kunde ha varit bättre - det är nog bättre att visa upp känslor och relationer än att bara prata om dem hela tiden.

Frågan är om det är meningen att Jedis ska framställas som så veka och ineffektiva, eller om de bara vill pumpa upp sin darksider jättemycket.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
e04

Nu var det helt OK igen. Gröna miljöer utomhus, litet Jedi-snack, litet critters, en gnutta lightsaber-action, och en oväntad vändning i plotten. Sorgligt underanvändande av Kelnacca. Yord är underhållande utan att bli en självparodi. Orden fattar rimliga beslut (de är bara långsamma med det). Tempot kunde ha varit bättre - det är nog bättre att visa upp känslor och relationer än att bara prata om dem hela tiden.

Frågan är om det är meningen att Jedis ska framställas som så veka och ineffektiva, eller om de bara vill pumpa upp sin darksider jättemycket.
Har inte sett avsnittet än men ser fram mot att göra det efter din beskrivning!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,427
Förresten, ni som kan sådant här, finns det utrymme för någon mer Sith i kronologin egentligen, givet The Rule of Two? Vi har Darth Tenebrous -> Darth Plagueis (the Wise) -> Darth Sidious. Möjligen kan man klämma in någon extra lärling, men en lärling borde inte i sin tur ha en, väl?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,135
Förresten, ni som kan sådant här, finns det utrymme för någon mer Sith i kronologin egentligen, givet The Rule of Two? Vi har Darth Tenebrous -> Darth Plagueis (the Wise) -> Darth Sidious. Möjligen kan man klämma in någon extra lärling, men en lärling borde inte i sin tur ha en, väl?
Det är ju så mycket som det konstant tummas på i Star Wars’ lore att detta går att ändra rätt lätt. Man skulle ju exempelvis kunna introducera en sith och säga: ”Åh nej, det är den fruktade Darth Tekoo! Han var från början en vanlig sith men tyckte att regeln om två var sjukt korkad, så han startade utbrytarsekten Sith Deluxe där de kan vara flera samtidigt utan att de kuttar ihjäl varandra!” Eller något liknande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Förresten, ni som kan sådant här, finns det utrymme för någon mer Sith i kronologin egentligen, givet The Rule of Two? Vi har Darth Tenebrous -> Darth Plagueis (the Wise) -> Darth Sidious. Möjligen kan man klämma in någon extra lärling, men en lärling borde inte i sin tur ha en, väl?
Går att klämma in hur många Sith man vill. Inte alls säkert eller ens trovärdigt att alla Sith godtog "The rule of two". Bör ha funnits sekter med Sith som överlevt fram tills nu med helt andra mål än Sidious etc. Galaxen är stor även om den tråkigt nog känns som om allt kretsar kring Tatooine.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är ju så mycket som det konstant tummas på i Star Wars’ lore att detta går att ändra rätt lätt. Man skulle ju exempelvis kunna introducera en sith och säga: ”Åh nej, det är den fruktade Darth Tekoo! Han var från början en vanlig sith men tyckte att regeln om två var sjukt korkad, så han startade utbrytarsekten Sith Deluxe där de kan vara flera samtidigt utan att de kuttar ihjäl varandra!” Eller något liknande.
Exakt detta! Sen är ju "Rule of two" urbota korkad. Inte ens Sidious levde efter den slaviskt. Han lät trots allt Darth Tyranus ha sin lärjunge Asajj Ventress(för en tid).
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
192
"Galaxen är stor..." eller är den det? Något som stör mig något så förbannat är att uppenbarligen teleporterar man runt galaxen nu.
I de senare produktionerna så finns inget hinder med sträckor och restid. Hyperspace har blivit reducerat till en teleporterings-grej. Ytterligare en canon som de skiter i och struntar i hur det påverkar andra saker.
Så förbannat trött på usla manus som inte håller för minsta granskning. Grrr. 🤬
Denna serien teleporterar friskt.

Sure, kanske en liten detalj i det stora hela men den visar på hur kass det är när man tar 40+ år av etablerad canon och ändrar saker utan någon som helst eftertanke.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
"Galaxen är stor..." eller är den det? Något som stör mig något så förbannat är att uppenbarligen teleporterar man runt galaxen nu.
I de senare produktionerna så finns inget hinder med sträckor och restid. Hyperspace har blivit reducerat till en teleporterings-grej. Ytterligare en canon som de skiter i och struntar i hur det påverkar andra saker.
Så förbannat trött på usla manus som inte håller för minsta granskning. Grrr. 🤬
Denna serien teleporterar friskt.

Sure, kanske en liten detalj i det stora hela men den visar på hur kass det är när man tar 40+ av etablerad canon och ändrar saker utan någon som helst eftertanke.
Jag gillar inte heller att nästan ingen som skapar serier/film till Star Wars bryr sig om att det faktiskt tar tid att resa mellan olika solsystem.
 
Top