The Acolyte (Star Wars)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,135
Jag gillar inte heller att nästan ingen som skapar serier/film till Star Wars bryr sig om att det faktiskt tar tid att resa mellan olika solsystem.
Ja, jag vill inte tänka på hur många gånger stackars Luke fick kissa i sin rymddräkt när han åkte från Hoth till Dagobah i episod V 😁
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Ja, jag vill inte tänka på hur många gånger stackars Luke fick kissa i sin rymddräkt när han åkte från Hoth till Dagobah i episod V 😁
Luke och en del andra kan man dock ha överseende med. The force och allt det där. Det finns flera "force powers" som sätter utövaren i dvala, vilket går att använda om man skall göra hyperhopp i flera dagar sittandes inklämd i en X-vinge.

Det är värre för stackars Mando som hade ett skepp som också fungerade som hus och sen tvingades in i en liten Naboo-fighter... Han har inte kraften så hans resor går inte att vifta bort eller förklara på något sätt. Ja kanske att han just kissar och skiter i sin dräkt samt att dräkten också fungerar som en enorm stödstrumpa så han inte får en blodpropp av att sitta still för länge.

Jag flyger till Japan ofta, det är hemskt nog att sitta 10 timmar i en stol på ett plan. Vill inte tänka på hur det är att resa flera dygn i en fighter i Star Wars.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,315
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tänker du rymdresor? 12h vid kortare resor om du har en riktigt bra hypermotor... Dagar om den är sämre. Flera veckor i hyperrymden vid långa komplicerade resor mellan olika system som inte ligger vid någon av de kända "hyper lanes".
Då känns det som något jag skulle lösa med ett tidsförkortande klipp mellan scener på olika platser. Lite som spelledaren som säger ”… och tolv timmar senare anländer ni vid …”
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Då känns det som något jag skulle lösa med ett tidsförkortande klipp mellan scener på olika platser. Lite som spelledaren som säger ”… och tolv timmar senare anländer ni vid …”
Absolut! Att alltid visa stora delar av resan är onödigt rent allmänt. Men det finns anledning till att vi i episode IV får se Luke träna ombord på Millenium Falcon och vi ser att tid passerar. Detta visas även i några andra sammanhang som i Ahsoka tex. Men oftare så känns det som om det vore en fem minuters resa till och från olika system.

Disney är inte de första eller ens största syndarna här, även om de fortsätter trenden. Se tex episode III, min personliga favorit av filmerna. Där får vi se hur Anakin blixtsnabbt åker till Mustahfar, som är en svår planet att ta sig till då den är långt bort från de centrala systemen samt inte nära någon trafikerad handelslinje. Lika blixtsnabbt åker Amidala efter och anländer i exakt samma kläder hon hade när hon gav sig av och inget förändrat alls. Sen blir Anakin styckad av Kenobi och Kejsaren sticker dit precis lika snabbt som alla andra...

Detta återupprepas i nästan allt Star Wars som gjorts, trots att det finns officiellt material som beskriver restider etc... Så för mig är det lika slarvigt gjort som när Littlefinger och många andra teleporterar sig genom Westeros som om det vore ett land med ytan av Vatikanen.

Och trenden tycks fortsätta i The Acolyte. Detta är för mig tråkigt och förstör mycket av stämningen.
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
192
Gissar att detta officiella material inte är filmerna.
Tja, första filmen är officiell och den lägger grunden på ett bra sätt.
Sedan när jag säger 40+ år av material så innefattar det Extended Universe, vilket enligt Lucas var officiellt så länge det inte gick emot redan existerande grejer eller tills han ändrade något.
Själva expanderandet av resor sattes av rollspelet, vilket blev totalt etablerad canon då blivande författare fick ljust rollspelet som referensbok då de skulle sätta sig in i settingen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,135
Luke och en del andra kan man dock ha överseende med. The force och allt det där. Det finns flera "force powers" som sätter utövaren i dvala, vilket går att använda om man skall göra hyperhopp i flera dagar sittandes inklämd i en X-vinge.
En mycket roligare force-power (insåg just att detta blir kraft-kraft översatt till svenska 😄) skulle ju vara ”force-bladder”, du håller dig från att kasta vatten i flera veckor genom att använda kraften. Sen när du möter en fiende, då jävlar! 😁 Det var det som Yoda och Obi-Wan menade när de sa att han inte tränat tillräckligt mycket för att vara i skick att resa till molnstaden, det är längre däremellan och Dagobsh än vad det är mellan Hoth och Dagobah och Yoda menade att Luke hade så dålig tränad force-bladder att han garanterat skulle göra i byxorna under färden 😄
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
För Disney gissar jag att allt utanför filmerna är en ” vink till fansen” men inget de egentligen behöver förhålla sig till under manusprocessen.
Förmodligen, vilket är sorgligt då mycket av det utanför filmerna höll Star Wars vid liv under en lång tid. Star Wars hade inte varit lika stort utan just allt material som inte utgör filmerna, även om Star Wars förmodligen skulle vara en stor franchise ändå.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,384
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har nu sett avsnitt 4! Nu är det underhållande igen och en intressant oväntad händelse i senare delen av avsnittet. Är avsnitt 4 ett mästerverk? Nej, då, men det är det inte mycket Star Wars som är trots allt. Jag gillade händelseförloppet, avsnittet var snyggt och jag tror fortfarande att Qimir är en Sith. Jag tycker Amandla gör sina roller väldigt bra och även han som spelar Yord är kul. Det här avsnittet var som ett ok äventyr från vilken version av Star Wars rollspel man än vill. Ett gäng med Jedi som skall rädda en annan Jedi från stundande fara och saker händer på vägen som inte var väntat.

Om jag skall klaga på något i just detta avsnitt så är det att alla Jedi tycks vara så extremt dåliga på det de borde vara bra på. Det eller så är ”Sith” figuren så oerhört mäktig att hen kan gömma sig från kraften( helt enligt kanon då Palpatine gjorde detsamma), eller så är alla Jedi inblandade riktigt dåliga. Eller alternativt så fumlade alla Jedi i äventyret på sitt ”upptäcka fara” slag samt att de förlorade initiativet trots att Sith figuren svävade in i deras synfält. Nåja, underhållande och snyggt samt att jag gillar Amandla. 6/10 kanske!?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
"Galaxen är stor..." eller är den det? Något som stör mig något så förbannat är att uppenbarligen teleporterar man runt galaxen nu.
Jag stör mig mer på att alla planeter har en markyta motsvarande en liten svensk kommun. I alla serier kan man säga "han finns på planeten Plutte", landa på ett slumpmässigt ställe, och vara inom några kilometer.

Det är tydligt i nyare produktion att man lätt kan pendla mellan planeter även med bara ett normalt jobb.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,313
Också sett 4e. Tyckte nog mer det kändes som utfyllnad även om det hade sina ögonblick. Tempot var svagt och berättelsen avancerade knappt. Lite karaktärsfördjupning dock.

För att ta upp den allmänna tråden är ju slarvigt världsbygge ett sänke för nästan all fantastik, vare sig den försöker vara realistisk eller tar ut svängarna. Det får en att tappa inlevelsen, vilket ofta förtar i alla fall mitt intresse. Tycker i och för sig inte Acolyte syndar så farligt. Men att sådana inslag återkommer så ofta i olika SW-produkter tyder väl tyvärr på att det är lite av en policy-fråga på Disney.
 
Last edited:

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
192
Slutscenen där, vad jag hoppas är en dark jedi/force user och inte en Sith, dyker upp är i mitt tycke rätt usel. Förutom att han posar som ett redigt miffo, för att lightsabern ska synas så är responsen från de övriga ett enda stort wtf.
De bara tjurrusar som inkompetenta idioter, efter att ha sett att snubben uppenbarligen har en kraftig forcepush och gör inget för att försvara sig.
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
137
Location
Stockholm
Ho ho, det här med hur force push fungerar, alltså... tror det är själva definitionen av "det kan vara så olika"
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,428
Slutscenen där, vad jag hoppas är en dark jedi/force user och inte en Sith, dyker upp är i mitt tycke rätt usel. Förutom att han posar som ett redigt miffo, för att lightsabern ska synas så är responsen från de övriga ett enda stort wtf.
De bara tjurrusar som inkompetenta idioter, efter att ha sett att snubben uppenbarligen har en kraftig forcepush och gör inget för att försvara sig.
Jag tror att en av seriens teser är att Jedi-orden inte varit i en seriös Kraft-konflikt på väldigt länge och därför tappat en del skärpa. Jämför hur den första hypotesen om Maes mästare är någon från en Jedi-fraktion. Liksom, till och med Kejsaren tog sig bara an fyra Jedis på en gång - det här borde inte vara en utmanande strid om de var rimligt skickliga. Indara borde inte heller ha strukit med om hon varit litet bättre.

Jag tänker mig att en av konsekvenserna av händelserna i serien blir ett nytt fokus i Jedi-akademin på praktisk strid. Eventuellt kan man till och med tolka Kata-träningen med stavar i e4 som ett tecken på en stelnad stridsteknik.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,135
Har sett det fruktade tredje avsnittet! Sägas bör att jag såg det på en mobiltelefon med hörlurar där bara ena luren funkade. Sägas bör även att jag generellt har väldigt svårt när det kommer ett tillbakablick-avsnitt mitt i en serie. Med det sagt så ställer jag mig väldigt frågande till det avgrundsdjupa hatet avsnittet får. Håller med om att det här finns grejer som verkligen inte är bra, men det finns en del intressanta saker också.

Men vi kan ju börja med de dåliga sakerna:

Fotot passar fortfarande inte alls den typ av historia som berättas.

Musiken är rätt tråkig. Kom igen, detta är Star Wars, ge oss minnesvärda melodier!

Dialogen är rätt dålig. Inte prequel-dålig, inte på långa vägar, men ändå inte bra.

Hur tusan kan ett palats gjort av sten brinna upp?! Visst, det är rätt vanligt att sånt sker i fiction, samma händer ju i Conan Barbaren exempelvis, men det känns ändå rätt dumt.

Vi ges ingen, absolut ingen anledning till varför Osha vill bli jedi. Vem har talat om jedis med henne, hon lever ju i en häxkult?! Vad är det med jedis som gör att hon vill bli en? Visst, hon vill se galaxen, men det behöver man ju inte vara jedi gör att göra.

Framförallt den sista punkten vill jag inte förminska, det är en stor stor brist. Men det finns som sagt grejer som jag gillar också:

Miljöerna är riktigt intressanta! Har inte sett något liknande i Star Wars tidigare, så detta uppskattas verkligen!

Mother Aniseya var en karaktär som jag gillade! Känns rätt mångbottnad och detta främst genom det skickliga skådespeleriet.

Jag älskar vilka skitstövlar jedisarna är! Att Sol på riktigt blir förorättad och säger att jedisar inte tar barn när de är så kända för det att det typ är ett meme är priceless!

Sol börjar för övrigt bli en av mina favoritkaraktärer i hela Star Wars-universat! Här får vi veta mer om honom och vad som ligger bakom hans moraliska kompass och det är sjukt intressant!

Jag gillar att det är ambivalent om Mae faktiskt tuttade eld på templet. Jag tror det är någon annan, förmodligen den arga häxan. Kanske använde hon något kraft-knep för att anta Maes utseende eller så var det Mae som låste in Osha men menade inte vad hon sa om att döda henne. Hursomhelst tror jag arga häxan tuttade på, sen dödade de andra häxorna och sen sade till Mae att det var jedisarna som gjorde det. Fast jag tycker det skulle vara ännu bättre om det faktiskt var jedisarna! Hur som helst, jag gillar detta! (Gissar på att det har avslöjats hur det ligger till i avsnitt fyra och alla nu skrattar åt hur fel ute jag är 😄)

Nåväl, detta var ju inte något av de bättre avsnitten, men jag förväntade mig verkligen något värre.
 
Top