The Acolyte (Star Wars)

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,388
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det är trist, för många av de saker som verkligen sänker serien hade ju varit förhållandevis lätta att rätta till. Dialogen, fotot, en mer spännande motivation för antagonisten och i viss mån tempot. Det är ju inga aspekter som gör att man hade varit tvungen att göra om allt från början, bara finputsa det man redan har.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker om serien än, det beror helt på kommande avsnitt. Just mittenavsnitten brukar nästan alltid vara sämst i serier tycker jag, så möjlighet till något bra (om än med STORA skönhetsfläckar finns fortfarande). Men å andra sidan tyckte jag att både säsong 2 av The Mandalorian och inte minst hiskeliga Book of Boba Fett bara blev sämre för varje avsnitt vilket ju gör en rätt orolig. Det som ger mig lite hopp är att Sol fortfarande lever (trodde verkligen att han skulle dö i detta avsnitt), han har varit intressant hittills så hans närvaro kan möjligtvis lyfta kommande avsnitt något.
Jag håller med! Hela upplägget i serien nedskalat till sitt fundament, är inte dåligt. Men precis som du säger så är det så mycket som gjorts mycket sämre än det borde vara och skulle kunna vara. Dialogerna är hiskeligt dåliga på så många sätt och situationer, även om några skådespelare begränsar skadan med sin skicklighet.

Kan dock fortfarande inte förstå hur serien kunnat kostat så mycket och inte blivit mer än så här? Visst att det fortfarande finns avsnitt som kan rädda delar av serien...

Men jag föredrar trots allt serier som är bra rakt igenom även om det sker något överraskande/chockerande i de senare avsnitten. Är mer besviken och nedstämd över att serien inte kunnat vara bättre då jag faktiskt vill att Star Wars skall bli bra. Det behöver inte vara Star Wars precis som jag vill ha den, även jag kan se att det finns kvalitet i serier jag nödvändigtvis inte älskar.

Andor är ett bra exempel. Många tycks älska Andor och jag kan se varför, men serien lyckades inte få mig att bli övertygad. Något liknande hade jag i sämsta fall hoppats på att The Acolyte kunnat leverera.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
249
. Det som ger mig lite hopp är att Sol fortfarande lever (trodde verkligen att han skulle dö i detta avsnitt), han har varit intressant hittills så hans närvaro kan möjligtvis lyfta kommande avsnitt något.
Om jag har förstått snacket runt serien rätt så måste Sol dö, för annars får jedi counseln veta att det finns en Sith, och i prequelsarna säger de att sitharna inte synats på 1000 år
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,445
Om jag har förstått snacket runt serien rätt så måste Sol dö, för annars får jedi counseln veta att det finns en Sith, och i prequelsarna säger de att sitharna inte synats på 1000 år
Antagandet där är att kanon och kontinuitet är något de bryr sig om…

Samtidigt är det hyggligt effektivt om Osha dödar Sol, så.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,317
Det är chockerande och obegripligt att The Acolyte har högre budget än House of the Dragon. Liksom, vad fan har de använt pengarna till! Det är inte ens nära i hur de ser ut!
Nä, det är verkligen svårbegripligt. (Jag har läst en förklaring ang HBO som går ut på att eftersom det är ägt av Warner (?) har deras produktioner mycket "gratis" genom att de kan dra nytta det bolagets förråd/expertis. Men den känns liksom bara som en del av sanningen, uppenbarligen skapas ändå mycket direkt för en serie som HoD.)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,317
Nä, det är verkligen svårbegripligt. (Jag har läst en förklaring ang HBO som går ut på att eftersom det är ägt av Warner (?) har deras produktioner mycket "gratis" genom att de kan dra nytta det bolagets förråd/expertis. Men den känns liksom bara som en del av sanningen, uppenbarligen skapas ändå mycket direkt för en serie som HoD.)
Även om det ska sägas att budgetarna verkar ganska likvärdiga i termer av absoluta siffror -- men inte per minut så klart.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,445
Jag tror i och för sig att det stämmer att det är mer att HotD är effektiv än Acolyte ineffektiv - HotD slår ju även tRoP på fingrarna kring utseendet trots att den senare har en flera gånger så hög budget.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,145
Om jag har förstått snacket runt serien rätt så måste Sol dö, för annars får jedi counseln veta att det finns en Sith, och i prequelsarna säger de att sitharna inte synats på 1000 år
Om han dör på ett sätt som gör storyn bra har jag ingenting emot det. Tycker bara att hans karaktär har så mycket potential att det vore synd om han dig just nu. Jag kan även tänka mig att de hittar på någon tänkbar ursäkt för att hålla sitherna hemliga. Jag vill minnas tidigare att de sa att jedirådet måste rapportera till politikerna. Så det kanske blir något i stil med att de säger ”Vi får inte berätta detta, då bryter panik ut” eller något liknande.

Jag undrar om inte The Acolyte också lider av sina korta avsnitt - det kostade oss en Kelnacca-fight, till exempel.
Just Kelnacca-fajten är jag dock rätt glad att vi slapp, tyckte tiden de var på den där planeten var för lång som den var. Och det var mer effektfullt att ha hans död som överraskning från Maes perspektiv. Men med det sagt så tror jag att det är en kombination av korta avsnitt och lågt tempo. Tror att man ganska lätt hade kunnat korta ner avsnittet 4 och 5 till bara ett avsnitt och att det blivit bättre så.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,145
Nä, det är verkligen svårbegripligt. (Jag har läst en förklaring ang HBO som går ut på att eftersom det är ägt av Warner (?) har deras produktioner mycket "gratis" genom att de kan dra nytta det bolagets förråd/expertis. Men den känns liksom bara som en del av sanningen, uppenbarligen skapas ändå mycket direkt för en serie som HoD.)
Det konstiga är att Disney+ hade serier som verkligen såg dyra ut i början. Tyckte Mandalorian säsong 1, Loki, Wanda Vision och Falcon and the winter soldier såg riktigt dyra och lyxiga ut. Jag var övertygad om att det skulle vara Disney+’s selling point så att serierna ser billigare ut nu tycker jag är anmärkningsvärt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,145
Trean hade nog funkat mycket bättre som en serie flashbacks inom ett annat avsnitt än som ett helt eget också. Det var alldeles för långt som det var.
Just trean hade jag inget problem med rörande tempo, men jag vet att jag är rätt ensam om den åsikten 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,388
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Kopplade först nu att en anledning till att jag omöjligen kan ta Qimir på allvar är för att jag såg hela The Good Place.
Och i The Good Place gör han sin roll så bra under de flesta säsonger. Kan inte säga att han är nära samma kvalitet i The Acolyte. Men, ja! Inte helt lätt att se honom som en Sith när man är van att se honom i The Good Place.
 
Top