The Acolyte (Star Wars)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,467
Om något av de sista avsnitten skulle vara helt fantastiska och rädda serien så lär jag höra det här i tråden och kommer då se vad alla pratar om. Men tills dess orkar jag inte med att titta, dock är jag lite för nyfiken för att hålla mig borta från diskussionen här.
Det som kommer att få serien att bära eller brista plottmässigt är

a) Vad som egentligen hände i flashbacken, och
b) Om Oshas korruption känns trovärdig (än så länge är det inte ens nära)

Det förra kommer väl i nästa avsnitt - nu kan de inte gärna dra ut på det längre (det är så vekt att Sol lovade det för två avsnitt sedan och det fortfarande inte har hänt).
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,393
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har inte hunnit se senaste avsnittet än, ska försöka hinna ikväll. Men generellt angående tempot så är det märkligt att de inte gjorde en film istället om de nu måste ha så mycket utfyllnad på 8 avsnitt. Det hade räddat problemet med tempo och möjligtvis hade de kunnat använda en större budget också.
Helt min tanke. Det kändes redan vid avsnitt 3 att det kunde ha använt tiden mycket mer effektivt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,324
Suck, jag blir frustrerad av att titta på den här serien. Den tassar runt sina bärande ämnen i det oändliga, till den grad att det som borde vara dramat inte får någon plats alls, gissar att det [hur systrarna hanterar sanningen, vad den nu är] kommer hastas igenom i sista avsnittet.
  • Har ondingen bara imroviserat sig fram? Vet han ens något om Osha och Mae eller dök han på dem av en slump? Eller ska det här antyda att han vara ute efter Osha redan från början? Onödigt komplicerat och farligt sätt att nå fram till henne i så fall. Jag begriper inte honom och inte på ett "oh vad spännande" vis utan snarare så att han framstår som helt ointressant.
  • Jedisarna påstår alltså att kraften är kan avta? Även om det nu är lögn tycks det vara en teori som de helt lagt åt sidan när vi är framme vid episod I.
  • Hyperrymdsresor är verkligen teleportering i denna serien, det är rent löjligt vad den viftar undan det. Jedisarna på Couroscant får allstå Sols meddelande, sätter ihop en expedition till "Outer rim", som de tydligt antyder är farligt och långt bort, och anländer inom loppet av några timmar (och det tjänar inte ens något dramatiskt syfte i intrigen, det liksom bara blir).
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,467
  • Jedisarna påstår alltså att kraften är kan avta? Även om det nu är lögn tycks det vara en teori som de helt lagt åt sidan när vi är framme vid episod I.
Det känns väl helt rimligt att den som inte tränar blir sämre på att få tillgång till och använda kraften? I alla fall om man tänker sig de "vanliga" Jedis och inte naturbegåvningarna inom Skywalker-familjen eller Yoda-arten. Och det är ju väletablerat att det tar längre tid att bli bra med Jedi-metoden än med den mörka sidan ("quicker, easier, more seductive").

"Your powers are weak, old man", som Darth Vader säger - uppenbarligen tycker han att Obi-Wan har tappat, och det är knappast av bara åldern.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,324
Det känns väl helt rimligt att den som inte tränar blir sämre på att få tillgång till och använda kraften? I alla fall om man tänker sig de "vanliga" Jedis och inte naturbegåvningarna inom Skywalker-familjen eller Yoda-arten. Och det är ju väletablerat att det tar längre tid att bli bra med Jedi-metoden än med den mörka sidan ("quicker, easier, more seductive").

"Your powers are weak, old man", som Darth Vader säger - uppenbarligen tycker han att Obi-Wan har tappat, och det är knappast av bara åldern.
Jo men visst. Men Osha verkar ju mena att de säger att ens "kraft" minskar (som att din PSY sänks om det var DoD :)) snarare än att det är svårt att göra grejer för att man är otränad. (Eller ovan vid att kämpa med dem - som jag tolkar Vaders uttalande + att hans kunnande relativt Kenobis växt under Palpatines ledning.) Men hur som.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,491
Location
Maastricht
Sådär, då har jag sett ikapp.
Efter att ha läst i stort sett allt i den här tråden så tyckte jag det var rätt underhållande även om det är riktgt uselt skådespeleri på sina håll och jag fattar inte vad de håller på med med Osha och Mae.....
Jag tror ölen jag hade druckit hjälpte att höja upplevelsen.

Vet inte helt vad jag tycker. Men det var ju ball sabelfäktning på hög nivå iaf.

Vid det här laget har jag absolut inga förväntningar alls på något Disney gör med Star Wars framöver.
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
276
Jag har egentligen inga större problem med den generella storyn, förutsatt att de nu får ihop något på slutet men det hoppas/räknar jag med att de gör. För min del behöver inte en serie få ett maffigt slut varje säsong utan att historien är pågående. Det som jag tycker är problemet är filmandet/klippningen som hantverk. Man får ibland känslan att de har en historia att berätta men att den är lite för lång för den tid de har på sig så istället bestämmer de sig för att dra ut den så den går över två säsonger istället för en. Jag kan uppskatta ett långsamt tempo för att förstärka vissa delar men här så är det mest bara utdraget.
Jag tycker det är synd då jag tror att med enkla medel (eller till och med bara i efterbearbetningen) kunnat göra serien mycket bättre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,169
Har sett ikapp nu. Detta avsnitt är mycket bättre än de två föregående, nog det bästa sen avsnitt 3! Men det har även en del rejäla brister.

Generellt så är relationerna karaktärerna emellan riktigt bra! Sol och Mae samt Osha och Qimir är intressanta när de ställs mot varandra. Det känns som att Qimir har en bättre motivation än vad jag först trodde.

Miljöerna fortsätter att vara riktigt bra! Ön som Osha och Qimir är på är riktigt vacker och miljön fungerar även som en bra symbol för Qimirs sinnesstämning.

Jag gillar tematiken! Det centrala i berättelsen är känslor och olika sätt att hantera sina känslor. Osha, Mae, Sol och Qimir plågas av starka känslor och alla väljer olika sätt att hantera dessa. En riktigt intressant tematik och den funkar fint i en Star Wars-setting!

Sedan de lite mindre bra sakerna:

Fotot är fortfarande trist.

Det har ju pratats om detta innan, både jag och @Girighet har redan påpekat det, men tempot är ett väldigt stort problem. Jag pratade om att det känns som att Qimir har en bra motivation. Jag använde ordet ”känns” då vi inte vet helt vad han vill än! Att dra ut på att avslöja skurkens motivation är inte spännande, det gör bara honom mindre intressant! Och tänk på hur lite av vikt som sägs dem emellan. Osha ertappar honom på stranden, sen promenerar de upp till hans hem, men det är inte förrän de är på balkongen som något viktigt faktiskt sägs! Och det är ännu värre med Mae och Sol! Det ända av vikt som händer är att rymdbävern avslöjar att Mae klätt ut sig, något vi redan visste skulle hända i förra avsnittet! Snacka om slöseri med tid!

Det är inte så att historien är dålig, tvärtom tycker jag att den är bra och intressant! Men utförandet, främst tempot, drar ner kvalitén. Detta hade ju kunnat bli en film! Jag undrar om det inte var tänkt som en film från början, sen ringer producenten till manusförfattaren och säger ”Hörru, vi har bestämt att det blir en tv-serie istället för en film. Du har en vecka på dig att brodera ut manuset till åtta avsnitt. Lycka till!”
 
Joined
19 Jan 2011
Messages
3
Location
Gothenburg
Problemet med Jedi ordern är att medan det är ganska svårt att rättfärdiga vad Sithernas håller på med… Så är det nästan lika svårt att rättfärdiga vad Jedi ordern håller på med. De är en anti-humanistisk dödskult som inte ingriper för att stoppa slaveri, backar upp ett korrupt system, inte respekterar demokratin, kidnappar barn och som använder slav soldater. Och allt det hade varit okej om det här var en moraliskt grå konflikt men Lucas framställer det här som svart/vitt gott mot ont.

Till och med hur de bekämpar Sitherna är shady. Mace Windu försöker störta en demokratiskt vald ledares regering genom att hacka honom till döds medan han ligger försvarslös på golvet. För att han tillhör en annan religös sekt.

Medan vi ser de här intressanta nyanserna hanterade i kringmaterial, kanske bäst i KoTOR 2, så är det inte med i filmerna.
Mycket intressant analys.

Jag har spel-lett mycket Star Wars och jag (som spelledare) ser inte Jedi som "goda" jag ser dem som "nödvändiga" för att "keep the peace and balance in the universe" och att dom i princip får göra precis vad som helst så länge det främjar "the greater good".
Så jag ser t.ex. Windus attack på Palpatine som "the greater good" och har inte - ett enda ögonblick - funderat över att det skulle kunna vara kontroversiellt... förrän jag läste det du skrev.

Det *jag* privat har haft svårast med är 1 master, 1 apprentice.
Det kan jag inte få ihop och motiverat på ett bra sätt.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,467
Jag har svårt för att vi verkar förväntas ha sympati med Qimir när hans motivation är ”men varför ska inte jag få ha ett trevligt liv och göra vad jag vill bara för att jag är en massmördare med ond magi? fy för Jedi som är emot det!”
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,169
Jag har svårt för att vi verkar förväntas ha sympati med Qimir när hans motivation är ”men varför ska inte jag få ha ett trevligt liv och göra vad jag vill bara för att jag är en massmördare med ond magi? fy för Jedi som är emot det!”
Nu tycker jag att hans motiv är irriterande vaga, men jag har uppfattat att de snarare är:
”Jedisarna vill döda mig för att jag vill leva ett trevligt liv, därför är jag tvungen att döda dem i självförsvar.”
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,467
Nu tycker jag att hans motiv är irriterande vaga, men jag har uppfattat att de snarare är:
”Jedisarna vill döda mig för att jag vill leva ett trevligt liv, därför är jag tvungen att döda dem i självförsvar.”
Det verkar rätt uppenbart att de inte hade minsta susning om honom och att om han stannat på planeten eller ens bara, säg, inte mördat Jedis, så skulle de aldrig ha märkt honom.

(Vilket är litet märkligt - man tycker att orden borde hålla ögonen på avhoppade Jedis mer än ungefär något annat, och flagga om någon saknas, men han kanske fejkat sin död eller något. De hittade Osha omedelbart i en i teorin stor galax.)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,169
Det verkar rätt uppenbart att de inte hade minsta susning om honom och att om han stannat på planeten eller ens bara, säg, inte mördat Jedis, så skulle de aldrig ha märkt honom.
Säger han inte att de jedisar som han mördade hotade hans existens?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,467
Säger han inte att de jedisar som han mördade hotade hans existens?
Fast det verkar inte vara sant. Inte på ett annat vis än att han inte är nöjd generellt förrän Jedi-orden är utplånad till sista Youngling. Jag läser det inte som att de utgjorde något direkt hot, bara ett principiellt.

Som en brottsling som vill döda poliser för att kunna begå mer brott när de inte kan stoppa honom - det är inte mycket att sympatisera med. Självberättigande på Anakin-nivån. (En riktig Sith skulle inte hyckla på det viset - den skulle äga sin ondska! :) )
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,169
Fast det verkar inte vara sant. Inte på ett annat vis än att han inte är nöjd generellt förrän Jedi-orden är utplånad till sista Youngling. Jag läser det inte som att de utgjorde något direkt hot, bara ett principiellt.
Så ser inte jag det alls, det verkar som att han hade specifika mål tycker jag.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,491
Location
Maastricht
Så ser inte jag det alls, det verkar som att han hade specifika mål tycker jag.
Jag får nog hålla med Franz om att det verkar som att han har ett mål och jag skulle inte bli förvånad om han i sin tur har en mästare. Var dock smått berusad vilket kan ha höjt serien alltför mycket och fått mig att inbilla mig saker. Bara en side note.
Och @Minimoni hade rätt om vem skurken var. Det tänkte jag aldrig på.

Vet dock fortfarande inte helt vad jag ska tycka om serien, men att se 4 avsnitt i följd var trevligt. Den går att se, men man stör sig rätt ofta på en del saker, men detblir aldrig så fruktansvärt attjag måste stänga av eller sitter och slår mig i pannan. En -5/10 kanske? Knappt godkänd mao.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,467
En -5/10 kanske? Knappt godkänd mao.
Ja, förutom trean, som var 1/10 och drog ned medel till 4/10 för mig. Inte horribelt, men vekt, illa skrivet (särskilt den katastrofala dialogen) och med produktionsvärden som inte på minsta vis verkar motsvara budgeten. Den blir betydligt bättre när det bara är standard-Star Wars som en lightsaber-fight (alla fighter har varit minst rätt bra, så något gör de rätt), men tyvärr verkar den vilja säga något också - illa.

Fortfarande bättre än Kenobi. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,324
Apropå er diskussion @Franz @JohanL. Jag håller med att skurkens motiv är grumliga och att det är ett av seriens större problem, men tycker inte vilka motiv han möjligen har är så viktigt jämfört med det faktum att tittaren inte begriper dem. (Serien lider av den numera tyvärr ganska vanliga villfarelsen att drama och spänning skapas genom att undanhålla sakförhållanden för åskådaren, snarare än att låta rollfigurerna reagera på dem.)
 
Last edited:
Top