Inte helt otippat håller jag inte alls med de tidigare recensenterna, jag tyckte detta var ett väldigt bra näst sista avsnitt.
De som de hade problem med tycker jag inte alls är lika jobbigt. Angående gruvan på planeten, det kan både vara så att planeten var helt död på liv, men hade mineraler så det byggdes en gruva där eller så kanske gruvan orsakade katastrofen (jag kommer inte ihåg deras exakta förklaring i avsnittet) men bägge funkar för mig.
Att Torbin sitter i en bubbla hela dagarna så ingen kan nå honom känns också helt ok, han blev ju kontrollerad och tillsammans vetskapen att hans agerande ledde till att alla dog får kanske självmord att verka som en vettig lösning. Wookieen flyr ut i ensamheten är inget konstigt och att Sol väljer att träna unga tycker jag också funkar. Han kunde inte rädda bägge tvillingarna utan tvingades välja och rädda den ena, nu tränar han andra så de kan rädda sig själva. Lite långsökt, ja kanske, men funkar för mig.
Häxorna verkade känna till att Jedin var på planeten, antagligen trodde de att de var där i andra syften än att stoppa en massa mossa i en låda och var därför misstänksamma och aggressiva. De har ju antagligen "källan" i sin gruva (kanske den som orsakade katastrofen?) och tänker att Jedin är där för att köra bort/döda dem.
Det som jag däremot stör mig på är Quimir. Jag måste erkänna att jag inte tänkte på honom en sekund under avsnittet. Det var först när jag läste kommentarerna här som jag blev påmind om att han existerade. Om serien inte gör något riktigt oväntat och får in honom på något annat i historien sätt tycker jag han hade kunnat strykas helt ur berättelsen. Hade bara blivit till det bättre.
Så, min spaning/förhoppning inför avsnitt 8.
Att de på ett snyggt sätt lyckas få så att seriens titel inte handlar om Quimir/ Mae utan något annat.
Att en stor del kommer utspela sig på planeten.
Att tvillingarna egentligen är två halvor av en person/varelse som skapas av källan (då de är olika till sättet och kan olika saker) och slås ihop till en harmonisk varelse.
Så jag ser fram mot hur de syr ihop sista avsnittet.