The Acolyte (Star Wars)

Status
Not open for further replies.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Men verkligen oklart varför Mae tycker att han måste dö - han är den som inte gjorde något alls.
Jo, tycker väl överhuvudtaget Maes motiv delvis är svårbegripliga. Ok för att hon vill hämnas i allmänhet, men varför har hon slagit sig ihop med Qimir? Vad är grejen med att göra det utan vapen? I serien säger hon att Oshas överlevnad ändrar allt, vilket jag kan köpa rent emotionellt men sett till händelseutvecklingen i avsnitt 7 så stämmer det inte riktigt. (Och om systerns uppdykande verkligen ändrade allt, varför agerande hon som hon gjorde i avsnitt 5 och 6?) Vad är det egentligen Sol ska bekänna för henne? Hon vet ju i princip redan allt som hänt?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
294
Inte helt otippat håller jag inte alls med de tidigare recensenterna, jag tyckte detta var ett väldigt bra näst sista avsnitt.
De som de hade problem med tycker jag inte alls är lika jobbigt. Angående gruvan på planeten, det kan både vara så att planeten var helt död på liv, men hade mineraler så det byggdes en gruva där eller så kanske gruvan orsakade katastrofen (jag kommer inte ihåg deras exakta förklaring i avsnittet) men bägge funkar för mig.
Att Torbin sitter i en bubbla hela dagarna så ingen kan nå honom känns också helt ok, han blev ju kontrollerad och tillsammans vetskapen att hans agerande ledde till att alla dog får kanske självmord att verka som en vettig lösning. Wookieen flyr ut i ensamheten är inget konstigt och att Sol väljer att träna unga tycker jag också funkar. Han kunde inte rädda bägge tvillingarna utan tvingades välja och rädda den ena, nu tränar han andra så de kan rädda sig själva. Lite långsökt, ja kanske, men funkar för mig. :)
Häxorna verkade känna till att Jedin var på planeten, antagligen trodde de att de var där i andra syften än att stoppa en massa mossa i en låda och var därför misstänksamma och aggressiva. De har ju antagligen "källan" i sin gruva (kanske den som orsakade katastrofen?) och tänker att Jedin är där för att köra bort/döda dem.
Det som jag däremot stör mig på är Quimir. Jag måste erkänna att jag inte tänkte på honom en sekund under avsnittet. Det var först när jag läste kommentarerna här som jag blev påmind om att han existerade. Om serien inte gör något riktigt oväntat och får in honom på något annat i historien sätt tycker jag han hade kunnat strykas helt ur berättelsen. Hade bara blivit till det bättre.
Så, min spaning/förhoppning inför avsnitt 8.
Att de på ett snyggt sätt lyckas få så att seriens titel inte handlar om Quimir/ Mae utan något annat.
Att en stor del kommer utspela sig på planeten.
Att tvillingarna egentligen är två halvor av en person/varelse som skapas av källan (då de är olika till sättet och kan olika saker) och slås ihop till en harmonisk varelse.
Så jag ser fram mot hur de syr ihop sista avsnittet.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Så, min spaning/förhoppning inför avsnitt 8.
Att de på ett snyggt sätt lyckas få så att seriens titel inte handlar om Quimir/ Mae utan något annat.
Tycker att vore direkt märkligt om det inte är Osha som egentligen blir ”The Acolyte”.

Det hypotiseras också att Mother Koril är Qimirs mästare (för Rule of Two verkar ju inte gälla det minsta).
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,454
Nu har jag sett det näst sista avsnittet. Jag är supertrött så jag orkar inte skriva lika mycket som jag brukar. Men det finns vissa saker i avsnittet som är bra och andra saker som inte är bra.

Saker som jag gillar:

Som vanligt gillar jag Sol. Man hade ju kunnat tycka att hans affektion för tvillingarna är väldigt plötslig och hastig, men när man vet hans inställning till känslor och vad Mae berättar så känns det fullt rimligt.

Jag gillar att det finns så många motsättningar inom de egna leden på båda sidor och att dessa motsättningar grundar sig i de inblandades tolkning av deras läras filosofi.

Rätt häftig action.

Saker som jag inte gillade:

En hel del saker, men allt hänger egentligen ihop med att detta var tvunget att vara ett mysterium. Det finns liksom ingen vettig tematisk orsak till det. Jag hade föredragit om avsnitt tre och detta hade klippts ihop till ett första avsnitt. Sen hade vi kunnat få följa tvillingarna parallellt och se vilka beslut de fattade som konsekvens för vad som hände. Och sedan hade de kunnat få ställas mot varandra tillsammans med deras stridande ideologier. Tycker dessutom att det sättet att berätta historien hade stämt mycket bättre in på influenserna från wuxia/kung fu som jag hela tiden antagit att de använt sig av.

Historien i sig är verkligen inte dålig, men hur de klippt ihop den gör den tyvärr inga tjänster.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,436
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag orkade inte hålla mig borta efter att ha läst här och har nu sett alla avsnitt(utom avsnitt åtta då, för självklara orsaker). Jag har inget bra att säga om det jag sett annat än att en del stridsekvenser ser ”bra” ut. Men hela handlingen är helt vansinnigt dålig på alla sätt. Serien är inte så snygg som den borde vara, manuset är skräp, de flesta skådespelare är extremt dåliga och resultatet av allt detta sammantaget är då att serien är 95% skräp. Inget som hände i avsnitt 7(eller de andra avsnitten heller) är trovärdigt annat än att saker händer för att plotten kräver det. Jag hoppas Disney förstår att det här är precis så dåligt som det är och överlåter stafettpinnen till personer som kan bättre.

Ja, jag är bitter då jag verkligen ville gilla den här serien.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
219
Jag fick se en ljussabelsvingande wookie-jedi som var precis så badass som en ljussabelsvingande wookie-jedi ska vara, så jag känner mig ganska förlåtande över resten.

Detta förklarar också varför Kelnacca blev dödad off camera. Qimir hade dött av att bara försöka spela in den scenen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Jaja, då var det slut. Det finns mycket att säga om denna serien, vet knappt var jag ska börja.

Men några snabba reflektioner.
  • Bra action. Både rymdjakten och Sols slutstrid.
  • Som påpekats från flera håll, det finns ju något där i grundintrigen. Men händelseutveckling och gestaltning är så pass undermåliga att serien inte lyckas underbygga det alls.
  • Rollfigurer fortsätter ta helt obegripliga beslut. Exempelvis Basil som till synes hindrar Sol från att skjuta ner Mae?? Eller systrarnas plötsliga önskan att separeras? Varför flyr de inte bara ihop?
Skriver kanske mer senare. Edit: Nä, det får vara. Mer eftertanke ger bara fler frågetecken och omständigheter jag känner att serien bara borde förklarat mycket tidigare.
 
Last edited:

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,841
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Påminner mig om när ett rälsat äventyr är dåligt. Rollpersoner som tar märkliga beslut och agerar på sätt som inte underbygger grundidén. Men storyn fortsätter sammanknuten med ett par malplacerat episka situationer. SL lyckas, men de som var där och såg storyn kände inte att de var delaktiga, känslomässigt eller logiskt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Jag hoppades i det längsta på att det skulle finnas något smart tänkt i manuset och en intressant reveal, men det visade sig vara fåfängt. Att Osha skulle gå över till den Mörka sidan var uppenbart från halvvägs i serien (se kommentarer ovan). Mindwipes signalerades tydligt. Av oklar anledning tycker serien att Sols under omständigheterna rimliga handlingar var fullständigt ohyggliga.

Vad var poängen med alltihop? Att visa att Jedis var dåliga genom att skriva dåliga Jedis? Visst, det är ju svårt när man har manuset, inte. Det finns ingen dramatik någonstans. Avslutningen borde ha varit halvvägs genom en säsong på tio avsnitt i stället, så att andra halvan kunde vara att få tillbaka Osha från den Mörka sidan. Som det är nu är det "jaha, hon blev ond, så oväntat..."

Den enda intressanta saken i avsnittet är den okända mästaren och att det verkar som att hjälmen är en ond artefakt med egen vilja.

Det dummaste i hela avsnittet är att Jedis tydligen helt saknar försvar mot Force Chokes. Detta faller på sin egen orimlighet.

Och är det verkligen en grej att ens lightsaber blir röd för att man använder den Mörka sidan? Det har väl att göra med syntetiska kristaller och sådant?

Oväntat att en seriemördare bara behöver bli mindwipad för att allt ska vara förlåtet. Jag kan inte se hur det någonsin kan missbrukas!

Det är inte det att det är en absolut katastrof i alla avseenden, men serien saknar helt existensberättigande. Jag brydde mig inte om någon utom den coola padawanen (det är nästan som Dafne Keen kan både kan skådespela och har karisma, till skillnad från de flesta andra). Det finns inget intressant drama. Serien har inget att säga annat än att Jedis är dåliga på alla sätt och vis. Jag bryr mig inte ett skvatt om vad som händer i nästa säsong.

3/10 som helhet. Trodde inte den skulle hamna under Ahsoka eller Kenobi, men de var inte helt utan poänger (bara nästan). En stor bra lightsaberfight kommer att vara det enda avtrycket den lämnar efter sig. Det är otroligt att man kan göra sådant här skräp när man har två miljarder kronor att spendera. Det är inte ens anstötligt kasst, bara vekt på alla plan samtidigt. Det är så risigt gjort i allt utom fightkoreografin. De ansvariga borde skämmas som hundar och aldrig få göra tv igen! Vem tyckte att det här var en bra idé?
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Påminner mig om när ett rälsat äventyr är dåligt. Rollpersoner som tar märkliga beslut och agerar på sätt som inte underbygger grundidén.
Ja, det är Idiot Plotting i de sista typ två tredjedelarna av serien. Ingen gör något för något annat syfte än att plotten kräver det. Det är så svagt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,466
Och är det verkligen en grej att ens lightsaber blir röd för att man använder den Mörka sidan? Det har väl att göra med syntetiska kristaller och sådant?
Jo tydligen enligt några andra recensioner jag läst. (Orkar inte leta fram källorna.) Däremot inte helt (surprise!) konsistent med Disney-kanon i övrigt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,060
Ge mig en prequel med Yord och Jeckis äventyr i stället, de var seriens behållning!

Hur kan det vara så här svårt att göra OK tv?!

(Till och med The Rings of Power är i alla fall intressant i sin uselhet, typ "men vad för vansinnighet kommer de att hitta på den här gången?" Man kan hatewatcha tRoP, men The Acolyte är bara blah.)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,436
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Tyvärr är det Disney-canon nu att ljussabeln får färg efter bärarens tillhörighet gällande kraften. Lila betyder att man har en del ”darkside” i sig men kan balansera det, orange betyder att man nästan gått över till den mörka sidan och rött betyder då självklart att man är genomondskefull. Det är en oerhört töntig och mycket tråkigare canon än den som etablerades i ”legends”. Där var Sith-orderns ljussablar röda tack vare att de använde syntetiska kristaller istället för de som fanns naturligt på Ilum eller andra världar. Dessutom så är det tyvärr Ilum som blir Starkiller Base i de nyare filmerna… Ja jag är inte förtjust i speciellt mycket av den canon Disney etablerat.
 
Status
Not open for further replies.
Top