The Acolyte (Star Wars)

Status
Not open for further replies.

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
Är det inte lite märkligt att de går ut med det istället för att bara hålla tyst om en eventuell fortsättning tills folk har glömt bort det?
Jag antar att de ändå måste berätta för skådisarna och de andra inblandade att serien läggs ned och då hade det kommit fram ändå.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Hoppas att de bestämmer sig för att aldrig prata om det här igen och låtsas som att det inte finns.

(Som att ingen tar upp The Holiday Special i kontinuiteten.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Jag kan inte säga att det här gör mig ledsen... Dock blir jag lite vemodig att Disney totalt misslyckades med att göra något bra av en i grunden rätt cool idé.
Jag hade hoppats att High/Old Republic skulle kunna etableras som setting, i alla fall. Star Wars måste sluta packa "den vanliga" perioden med mer och mer saker. Mängden spring kring Skywalker-farmen är redan löjlig.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Vilken Star Wars-serie har fått flest strömningar och bäst recensioner? Är det samma serie eller två olika? Jag frågar alltså eftersom jag inte vet.

Det ska bli intressant att se hur Disney hanterar motgången med The Acolyte. Satsar de mer på serier med karaktärer från originaltrilogin (safe, antar jag) eller blir det istället vuxet material i stil med Andor (inte lika safe men kanske bättre i längden)? Oavsett vilket, så tror jag att de behöver ägna sig mer åt genomarbetade berättelser som håller sig till franchisens kärna (istället för att försöka göra om den med ideologiska pekpinnar). Jag tror att det är få som gillar att bli uppfostrade i något som rimligen bör vara underhållning.

Originaltrilogin var en klassisk hjälteberättelse i matinéstil. Det behöver inte vara krångligare än så.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Andor är - föga oväntat - den mest kritikerrosade. The Mandalorian är - lika litet oväntat - den mest sedda.
Okej! Och ja, det var väntat.

Såg att en ny serie, med en till synes mycket ung målgrupp, är på gång. Jag är väl ungefär 40 år för gammal för den.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Okej! Och ja, det var väntat.

Såg att en ny serie, med en till synes mycket ung målgrupp, är på gång. Jag är väl ungefär 40 år för gammal för den.
Star Wars-Goonies, menar du? :) Tja, vem vet, är det bra kan man eventuellt uppskatta det fast man är utanför målgruppen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,493
Originaltrilogin var en klassisk hjälteberättelse i matinéstil. Det behöver inte vara krångligare än så.
Nä, verkligen inte.

Sen kan jag någonstans tycka att en The Acolyte som koncept i sig inte behöver vara fel ibland. Hade man inte kört i diket med Mandalorian säsong 3, Book of Boba Fett och Asohka hade den nog bedömts lite mildare ur ett strukturellt perspektiv. Mer setts som enskilt dåligt hantverk än en tendens på att man inte riktigt greppar vad som går hem.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Nä, verkligen inte.

Sen kan jag någonstans tycka att en The Acolyte som koncept i sig inte behöver vara fel ibland. Hade man inte kört i diket med Mandalorian säsong 3, Book of Boba Fett och Asohka hade den nog bedömts lite mildare ur ett strukturellt perspektiv. Mer setts som enskilt dåligt hantverk än en tendens på att man inte riktigt greppar vad som går hem.
Något som gör att jag gillar Andor är att serien verkligen tillför något nytt samtidigt som originaltrilogins kärna - konflikten mellan Imperiet och rebellerna - finns kvar. Det är en svår men skickligt gjord balansgång mellan nytt och nostalgiskt. Själv är jag trött på fan service som jag uppfattar som alltför förutsägbart och fantasilöst - inte bara i Star Wars. Men samtidigt tror jag att den som gör något nytt till en franchise behöver gilla den. Bottnar man inte i det man gör så märks det. Precis det tror jag är problemet med The Acolyte. Leslye Headland tycker inte tillräckligt mycket om Star Wars. Åtminstone känns det inte så.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,164
Men samtidigt tror jag att den som gör något nytt till en franchise behöver gilla den.
Jag såg ett nytt begrepp häromdagen - ett "hate-letter" till något. Många av de serier jag tar mest anstöt över är just sådana hate-letters - antingen att den som gör serien inte gillar källmaterialet, eller kanske tänker sig gilla det med måste "rätta till" det på vis som går rätt emot fundamenten.

The Acolyte, The Last Jedi (de andra två var också usla, men de var inte hate-letters, bara kasst gjorda), Lindelofs Watchmen, Foundation, The Rings of Power... alla adapteringar där skaparen ogillar hela eller delar av sitt källmaterial och känner ett obetvingligt behov att "rätta" originalversionen, typiskt sett till en mer "progressiv" version.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Jag såg ett nytt begrepp häromdagen - ett "hate-letter" till något. Många av de serier jag tar mest anstöt över är just sådana hate-letters - antingen att den som gör serien inte gillar källmaterialet, eller kanske tänker sig gilla det med måste "rätta till" det på vis som går rätt emot fundamenten.

The Acolyte, The Last Jedi (de andra två var också usla, men de var inte hate-letters, bara kasst gjorda), Lindelofs Watchmen, Foundation, The Rings of Power... alla adapteringar där skaparen ogillar hela eller delar av sitt källmaterial och känner ett obetvingligt behov att "rätta" originalversionen, typiskt sett till en mer "progressiv" version.
Har inte sett uttrycket ”hate-letter” i det här sammanhanget förut. Men det är mitt i prick och just därför mycket roligt!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,635
Location
Stockholm
Jag såg ett nytt begrepp häromdagen - ett "hate-letter" till något. Många av de serier jag tar mest anstöt över är just sådana hate-letters - antingen att den som gör serien inte gillar källmaterialet, eller kanske tänker sig gilla det med måste "rätta till" det på vis som går rätt emot fundamenten.

The Acolyte, The Last Jedi (de andra två var också usla, men de var inte hate-letters, bara kasst gjorda), Lindelofs Watchmen, Foundation, The Rings of Power... alla adapteringar där skaparen ogillar hela eller delar av sitt källmaterial och känner ett obetvingligt behov att "rätta" originalversionen, typiskt sett till en mer "progressiv" version.

MODERERING

Tillbaks till att prata om The Acolyte. Det här är snubblande nära, om inte redan över, gränsen till att elda på kulturkriget som vi inte vill ha på vårt forum.

MVH

/Magnus
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
281
Jag tycker att acolyte inte hade ett tillräckligt bra manus. De hade ok skådisar de flesta karaktärer var bra. Skådespelare, val av visuell stil var helt ok även om det inte passade alla. De försökte vara så ambitiösa men det blev bara pannkaka av allt.

De hade kunnat skrivit lite enklare spaceopera med de flesta av de här karaktärerna i en annan typ av historia och haft lite bakgrunds grejer som gav lite mer djup och det hade kunnat vara en större framgång. En av de trista sakerna var att de ville visa en ny tidsperiod men missade att visa varför vi ska vara intresserade av den.

Jag tyckte dessutom att historien kändes ganska avslutad. Jag ser gärna ett nytt försök i samma tidsperiod och det finns etablerade saker från the acolyte som de kan spinna vidare på utan att fortsätta på samma serie.
 

Oscar Silferstjerna

Frö som vänder i vinden
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Så, då är det utom tvivel att det bara blev en säsong. Undrar vilka andra projekt som följer med i fallet?
Förhoppningsvis Kathleen Kennedy själv. Jag tycker att hennes track record hos Disney är för dåligt. Hon ligger visserligen bakom Rogue One, Solo och Andor, men i övrigt är det för svagt sett till resurserna (jag tänker främst på Star Wars men inte bara). Rimligen blir också antal strömningar per investerad dollar avgörande.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,482
The Acolyte är inget som jag tyckte hemskt illa om eller hemskt bra om så har inga direkts känslor kring att serien läggs ner. Star Wars har hållit relativt låg kvalitet sen efter1980 (med undantag för The Last Jedi som var riktigt bra) så jag begriper mig inte riktigt på vad folk förväntar sig.
 
Status
Not open for further replies.
Top