The Acolyte (Star Wars)

Status
Not open for further replies.

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Rogue One var mycket bättre än jag någonsin hade kunnat hoppats på med tanke på att Episode VII var så tråkig. Dessutom tycker jag nog att karaktärerna utvecklas, eller? Andor gör en stor resa på kort tid i filmen utan att det känns för hastigt. Jyn Erso går från att vara en obstinat sökare till att göra upp med sin familjs historia och är en annan karaktär i slutet på filmen än hon var i början.
Mitt problem är inte att karaktärena inte utvecklas, utan att de utvecklas oberoende av varandra. För mig är själva kärnan i en ensemblefilm att karaktärerna utvecklas genom att umgås och lära av varandra. Jag saknade det i Rogue One.

Sure att skurken i Rogue One inte är den mest minnesvärda, jag håller med om det. Men ”skurkarna” i Andor är minnesvärda. Älskar både Syril Karn och Dedra Meero!
Jag vet inte om detta var till mig, men som sagt så har jag inte sett Andor så jag kan inte diskutera den serien.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Att The Acolyte nu läggs ner tror jag till stor del har att göra med publikens ogillande. Varumärket Star Wars skapar vissa förväntningar som serien inte infriar. Som att Kraften plötsligt kallas Tråden och hanteras (upptäcks?) av en grupp dansande rymdhäxor. Det är en könspolitisk twist som jag tror har retat många fans mycket. Att serien dessutom i mångas ögon är dåligt gjord har inte gjort saken bättre. Den som tvivlar på seriens publika bakslag kan googla runt en stund. Många är arga - inte bara manliga fans.

Att Kathleen Kennedy, som rimligen är att betrakta som en central företrädare för Disney, offentligt har vänt sig mot fansen framgår exempelvis här: https://variety.com/2024/tv/news/ka...ars-toxic-fans-women-attacked-1236019098/amp/

Uppgifter om strömmingsstatistik för The Acolyte och andra Star Wars-serier finns exempelvis här: https://deadline.com/2024/08/the-acolyte-canceled-no-season-2-star-wars-disney-plus-1236044233/

Så jag sitter inte och hittar på eller ”killgissar”om populärkultur. Den här serien - och inte minst diskussionen om den - har blivit politiskt laddad på ett sätt som jag tror har skadat Disneys varumärke i grunden.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Men det största kardinalfelet är att det är en enseblefilm där karaktärerna inte utvecklas genom sin interaktion med varandra.
Ok, ja, det är väl ett giltigt argument. Jag kallar den inte för ensamblefilm, och isf löser man ju det problemet rätt enkelt :) Jag tycker själv att det är en krigsfilm, den första som tar till vara på WARS i Star Wars på ett bra sätt. Och som sådan är den utmärkt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Att The Acolyte nu läggs ner tror jag till stor del har att göra med publikens ogillande.
Eller i alla fall de låga tittarsiffror det innebär (även om man kanske bryr sig om den rena varumärkesskadan också).

Kombinerat med hur den var svindyr, något som är lätt att glömma när den ser så billig ut (vissa mer konspiratoriskt lagda menar att det måste handla om penningtvätt :) ).
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,541
Location
Nirvana
Eller i alla fall de låga tittarsiffror det innebär (även om man kanske bryr sig om den rena varumärkesskadan också).

Kombinerat med hur den var svindyr, något som är lätt att glömma när den ser så billig ut (vissa mer konspiratoriskt lagda menar att det måste handla om penningtvätt :) ).
Ja, antal streams är förmodligen det som väger tyngst. Det är rimligen en bransch präglad av det mätbara. Möjligen hade riktigt många streama kunnat trumfa en kritikstorm på nätet. Men att öppet gå emot sin publik som Kennedy gjorde tror jag inte är en bra idé.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Ok, ja, det är väl ett giltigt argument. Jag kallar den inte för ensamblefilm, och isf löser man ju det problemet rätt enkelt :) Jag tycker själv att det är en krigsfilm, den första som tar till vara på WARS i Star Wars på ett bra sätt. Och som sådan är den utmärkt.
Intressant, jag minns den mer som en heist-film med lite krig på slutet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,065
Location
The Culture
Det borde väl vara helt uppenbart att serien inte förnyades för att tittarsiffrorna inte var tillräckligt bra. Professionella kritiker och youtube-kritiker kan såga den jämsmed fotsulorna, och serien kan ha 0 % från både kritiker och publik på Rotten Tomatoes -- om tillräckligt många tittar så kommer den att få en andra säsong ändå.

Det är möjligt att en riktigt kritikerrosad serie kan få en andra säsong trots mindre bra tittarsiffror, eftersom tv-bolaget kan tänka sig att publiken kommer att hitta den, men de kommer aldrig att avsluta en serie som många tittar på oavsett hur kritiserad den är.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Intressant, jag minns den mer som en heist-film med lite krig på slutet.
Jag tycker som sagt inte att det är superintressant att klassificera en film och sedan bedöma den utifrån hur den lever upp till de krav som ställs.

Om det nu är en ensamble/heist-film så är det inte direkt några djuplodande karaktärsporträtt som utvecklas via deras relationer i de jag har sett i genren (Oceans 11 är väl mest uppenbar). Mest att en kan vara skurk och så blir de andra arga :)
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Om det nu är en ensamble/heist-film så är det inte direkt några djuplodande karaktärsporträtt som utvecklas via deras relationer i de jag har sett i genren (Oceans 11 är väl mest uppenbar). Mest att en kan vara skurk och så blir de andra arga :)
Djuplodande karaktärsporträtt skulle jag nog inte förvänta mig i en Star Wars-film heller 🙂 Men jag likställer inte helt djuplodande karaktärer med att karaktärerna lär av varandra och utvecklas. Det sker ju exempelvis i första Star Wars-filmen och de karaktärerna tycker jag är mer charmiga än djupa 🙂
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,840
Location
Ereb Altor
Djuplodande karaktärsporträtt skulle jag nog inte förvänta mig i en Star Wars-film heller 🙂 Men jag likställer inte helt djuplodande karaktärer med att karaktärerna lär av varandra och utvecklas. Det sker ju exempelvis i första Star Wars-filmen och de karaktärerna tycker jag är mer charmiga än djupa 🙂
Han Solo och Andor är ju typ samma karaktär och gör samma resa. :)

Sedan har jag inte sett filmen sedan den kom så mina minnen är lite dimmiga. Jag försöker bara förstå vad du kritiserar och hänger inte riktigt med. Och det är såklart helt okej att inte gilla Rogue One.

Ligger hemma sjuk och kollar Acolyte. Tycker den är ett rejält steg upp från Boba Fett och känns väl som en habil SW-serie. Töntig skurk som man på lång väg såg, och något slags knepig lågbudget-känsla i skådespeleriet. Men en 3:a så här långt iaf.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Han Solo och Andor är ju typ samma karaktär och gör samma resa. :)

Sedan har jag inte sett filmen sedan den kom så mina minnen är lite dimmiga. Jag försöker bara förstå vad du kritiserar och hänger inte riktigt med. Och det är såklart helt okej att inte gilla Rogue One.
Som sagt, det handlar inte om att karaktärerna inte gör en resa, det handlar om att de gör sina resor oberoende av varandra. Det var åtta år sedan jag såg filmen så jag kan tyvärr inte vara tydligare än så. Såg filmen på bio tillsammans med syrran. Sen tog vi en öl och pratade om våra intryck. Ingen av oss var överförtjusta men vi kunde liksom inte sätta fingret på varför. Men tillslut kom vi på att det handlade om att karaktärerna inte utvecklades genom interaktion med varandra. Vilket jag tycker är en bärande del i en ensemblefilm, vilket jag klassar Rogue One som. För att vara tydlig, det handlar inte om att jag gick in och bestämde mig för att detta skulle vara en ensemblefilm och skulle dömas därefter, jag tycker att detta är en brist hos filmen oavsett vad den skulle klassas som.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,495
Absolut, men det är ju alltid bra att ha förväntningar i linje med vad franschisen tidigare levererat. Om jag ser en film i Fast & Furious-serien så är det ju rimligt att jag förväntar mig snabb action och coola bilar men kanske inte mer än så. Gällande Star Wars så tycker jag att man absolut kan förvänta sig roligt pang pang i rymden med spännande miljöer och roligt designade rymdisar. Och det kan ju vara nog så kul, inget fel i det alls. Men personligen tycker jag att allt utöver det är en bonus.
Skillnaden är väl i så fall att Star Wars - som setting för äventyrsfilmer - har några riktiga höjdpunkter. Ja, mycket är ojämnt och det är långt mellan topparna, men de finns där. Det är liksom, för målgruppen, inte som valfri krim eller action.

(Som personlig utvikning tycker jag inte jag har några särskilda förväntningar på Star Wars längre. Jag hade inte ens tänkt titta på Acolyte förrän sonen drog med mig och känner mig inte särskilt besviken över att den var dålig. Samtidigt kan jag konstatera att när Star Wars är bra - som Andor - då gör det fortfarande något extra för mitt känsla av underhållningsvärde, som jag inte får av så många andra produkter, om vi nu skulle jämföra serien med säg en vanlig välgjord spionthriller. Så i någon mening har Star Wars fortfarande en attraktionskraft som gör att jag bryr mig lite mer.)
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Skillnaden är väl i så fall att Star Wars - som setting för äventyrsfilmer - har några riktiga höjdpunkter.
F&F-filmerna tycker jag ofta är välgjorda i sin dumhet också. De lyckas vara vad de har ambitionen att vara. Vill man ha korkad action med bilar, så är det vad man får också!
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Skillnaden är väl i så fall att Star Wars - som setting för äventyrsfilmer - har några riktiga höjdpunkter. Ja, mycket är ojämnt och det är långt mellan topparna, men de finns där. Det är liksom, för målgruppen, inte som valfri krim eller action.
Absolut, jag tycker dock att det enbart är Attack of the Clones, Rise of Skywalker och Book of Boba Fett som har total avsaknad av höjdpunkter. Sen kan höjdpunkterna i de andra verken vara olika höga (eller låga, om det nu finns en sådan sak som en låg höjdpunkt) och av olika slag, men de finns där. Jag menade ju inte med min kommentar att Star Wars är som Fast & Furious, det var bara ett exempel, hade kunnat nämna vilket franschise som helst.
 
Status
Not open for further replies.
Top