The Acolyte (Star Wars)

Status
Not open for further replies.

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Jag gillar verkligen Count Dooku-duellen.
Tycker det är en av de absolut värsta duellerna i hela franschisen 😄 Ska dock erkänna att fajten mellan Obi och Jango i regnet inte är jättedålig.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
126
Location
Karlskrona, typ.
Det borde väl vara helt uppenbart att serien inte förnyades för att tittarsiffrorna inte var tillräckligt bra. Professionella kritiker och youtube-kritiker kan såga den jämsmed fotsulorna, och serien kan ha 0 % från både kritiker och publik på Rotten Tomatoes -- om tillräckligt många tittar så kommer den att få en andra säsong ändå.

Det är möjligt att en riktigt kritikerrosad serie kan få en andra säsong trots mindre bra tittarsiffror, eftersom tv-bolaget kan tänka sig att publiken kommer att hitta den, men de kommer aldrig att avsluta en serie som många tittar på oavsett hur kritiserad den är.
Nu går jag OT så det skvätter men... *stares in Deadwood* Nu fick vi en film som avslutning men det sveket sitter fortfarande djupt i mig.

Åter till Acolyte som jag inte ens sett färdigt då annat kom emellan och nu vet jag inte om jag kommer att se färdigt den. Inte för att jag tyckte att den var fruktansvärt skitkass, jag hade ganska lite problem med den iom att ribban för Star Wars hos mig är ganska låg och jag mest slötittar om jag inte har nåt annat som är roligare att se. Men det känns sådär att lägga tid på något som är nerlagt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Det borde väl vara helt uppenbart att serien inte förnyades för att tittarsiffrorna inte var tillräckligt bra. Professionella kritiker och youtube-kritiker kan såga den jämsmed fotsulorna, och serien kan ha 0 % från både kritiker och publik på Rotten Tomatoes -- om tillräckligt många tittar så kommer den att få en andra säsong ändå.
Vilket förvirrar mig, för det verkar som om alla har sett den. Precis alla hatar den och måste prata om den så ofta de kan. Hate-watching är ju också tittarsiffror liksom. Ibland känns det som att jag är i en minoritet av folk på internet som inte har sett den (jag blev avtänd på SW efter Book of Boba/sista säsongen av Mando/Ahsoka).

Du vet vad man säger: Fool me thrice and I can't get fooled again.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Vilket förvirrar mig, för det verkar som om alla har sett den. Precis alla hatar den och måste prata om den så ofta de kan. Hate-watching är ju också tittarsiffror liksom. Ibland känns det som att jag är i en minoritet av folk på internet som inte har sett den (jag blev avtänd på SW efter Book of Boba/sista säsongen av Mando/Ahsoka).

Du vet vad man säger: Fool me thrice and I can't get fooled again.
Tror det känns som om "alla" sett serien för att vi/de flesta på forumet, befinner sig i en bubbla. Jag upplever själv att de flesta jag umgås med samt de jag följer på youtube etc, har sett serien. Men jag tror inte speciellt många utanför min bubbla ens vet vad serien är för något, men min gamla mor och min bror som egentligen inte gillar Star Wars har inte sett The Acolyte men de har sett alla The Mandalorian.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Tror det känns som om "alla" sett serien för att vi/de flesta på forumet, befinner sig i en bubbla. Jag upplever själv att de flesta jag umgås med samt de jag följer på youtube etc, har sett serien. Men jag tror inte speciellt många utanför min bubbla ens vet vad serien är för något, men min gamla mor och min bror som egentligen inte gillar Star Wars har inte sett The Acolyte men de har sett alla The Mandalorian.
Ja, det är helt klart risken med att hänga på sociala medier utanför typ Facebook där du mest ska prata med kollegor och familj. På Reddit, Youtube och Twitter verkar alla ha sett den, men de är förmodligen i verkligheten en ganska liten minoritet i det stora världsalltet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,065
Location
The Culture
Vilket förvirrar mig, för det verkar som om alla har sett den. Precis alla hatar den och måste prata om den så ofta de kan. Hate-watching är ju också tittarsiffror liksom. Ibland känns det som att jag är i en minoritet av folk på internet som inte har sett den (jag blev avtänd på SW efter Book of Boba/sista säsongen av Mando/Ahsoka).
Jag har inte sett den. Såg recensioner av de första avsnitten, vilket inte fick mig det minsta sugen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,012
Jag roade mig med att kolla betygen på de serier (och den film) som nämnts mest i den här tråden, och så här ser det ut:

TitelMetacritic (kritiker)Metacritic (publik)IMDB
Rogue One657.67.8
The Acolyte673.94.1
Andor748.18.4
The Mandalorian717.88.6
The book of Boba Fett595.37.2
Obi-Wan Kenobi736.47

Jag vet inte hur mycket, om något, det säger. Men några av mina reaktioner:
  • Jag är inte så överraskad över att Andor och The Mandalorian får höga betyg av både kritiker och publik.
  • Jag är däremot överraskad över att Rogue One har det näst lägsta kritikerbetyget. Jag tycker den är helt överlägsen t.ex. Obi-Wan Kenobi (The Acolyte har jag inte sett, så kan inte uttala mig om den). Personligen tycker jag att den är bäst av alla Star Wars-filmer.
  • Folk som recenserar på IMDB verkar vara snällare i betygen än de på Metacritic (jag tror att den senare är mer utsatt för review-bombing).
  • Kritikerna verkar generellt inte särskilt förtjusta i Star Wars.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Precis alla hatar den...
Inte jag. Och det jag ogillar med den är på en nördnivå som jag gissar att de flesta tittare inte bryr sig om. Jag tycker nog att den håller ungefär samma klass som Mandalorian. Min gissning är att Disney+ glömde att sätta en populär kändis i en huvudroll, eller åtminstone lägga in något som slentriantittare kunde relatera till. Så därför blev man trött. Att den sågades av arga nördar gjorde nog sitt till med. Jedi och lasersvärd i all ära, men inga smugglare, inga roliga robotar, ingen hjälte, en usel "skurk" o.s.v.

Acolyte är dock ljusår ifrån den bottenlöst usla Boba Fett. Där snackar vi ju nästan Willow-nivå!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,012
Acolyte är dock ljusår ifrån den bottenlöst usla Boba Fett. Där snackar vi ju nästan Willow-nivå!
Boba Fett är ett praktexempel på hur man kan ha ett svinbra koncept (gangsterfilm i spaghettiwesternmiljö, med en välkänd och älskad men ännu inte överexploaterad antihjälte i huvudrollen) och ändå lyckats supa bort genomförandet fullständigt. Det kunde blivit så otroligt bra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,449
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Boba Fett är ett praktexempel på hur man kan ha ett svinbra koncept (gangsterfilm i spaghettiwesternmiljö, med en välkänd och älskad men ännu inte överexploaterad antihjälte i huvudrollen) och ändå lyckats supa bort genomförandet fullständigt. Det kunde blivit så otroligt bra.
Precis så jag känner för The Acolyte. Låt de som anses vara ondskefulla stå i rampljuset för en stund, låt oss se varför de anser sig ha rätten att göra som de gör och låt oss se en Star Wars berättelse ses via antagonisternas ögon. Det hade kunnat bli så bra och coolt!!! Men det blev skit.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Precis så jag känner för The Acolyte. Låt de som anses vara ondskefulla stå i rampljuset för en stund, låt oss se varför de anser sig ha rätten att göra som de gör och låt oss se en Star Wars berättelse ses via antagonisternas ögon. Det hade kunnat bli så bra och coolt!!! Men det blev skit.
Att göra rymdfantastik slätstruket är en konst i sig självt. Att dessutom göra det så dåligt att folk blir förbannade...? Ja, det är en förvriden form av genialitet!
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
Precis så jag känner för The Acolyte. Låt de som anses vara ondskefulla stå i rampljuset för en stund, låt oss se varför de anser sig ha rätten att göra som de gör och låt oss se en Star Wars berättelse ses via antagonisternas ögon. Det hade kunnat bli så bra och coolt!!! Men det blev skit.
”Ondskan är cool” funkar jättebra i Star Wars. ”De onda är egentligen de goda och vice versa”, not so much. Av för mig obegripliga skäl vill The Acolyte rehabilitera den mörka sidan och The Rings of Power Sauron och i viss utsträckning orcherna.Det tycker jag är ett tecken på att man helt missat vad som gör att originalverken fungerar.

Kieron Gillens Darth Vader-serie hos Marvel är ett bra exempel på cool ondska (extremt bra serie).

(En sak som är slående nu när det inte blir mer är att serien är ”den onda sidan vann och Jedis suger, gg.”) Kanske inte helt tillfredsställande storytelling för Star Wars? En litet längre säsong med bättre pacing hade kunnat inbegripa fall och redemption, men nu blev det som det blev i stället.)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
(En sak som är slående nu när det inte blir mer är att serien är ”den onda sidan vann och Jedis suger, gg.”) Kanske inte helt tillfredsställande storytelling för Star Wars? En litet längre säsong med bättre pacing hade kunnat inbegripa fall och redemption, men nu blev det som det blev i stället.)
Att Järnmasken hade en mästare (eller mästarinna?) med ond hand och att Yoda måste kallas in antyder att det inte är så mycket att onda sidan som vann utan att "onda sidan kan problematiseras" och det har vi ju redan sett med Anakin/Darth Vader.

Hade ju varit lite intressantare om de artificiella tvillingarnas roll blev lite tydligare så man förstod varför de slets mellan ljus och mörker.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,765
Location
Eslöv
Jag roade mig med att kolla betygen på de serier (och den film) som nämnts mest i den här tråden, och så här ser det ut:

TitelMetacritic (kritiker)Metacritic (publik)IMDB
Rogue One657.67.8
The Acolyte673.94.1
Andor748.18.4
The Mandalorian717.88.6
The book of Boba Fett595.37.2
Obi-Wan Kenobi736.47

Jag vet inte hur mycket, om något, det säger. Men några av mina reaktioner:
  • Jag är inte så överraskad över att Andor och The Mandalorian får höga betyg av både kritiker och publik.
  • Jag är däremot överraskad över att Rogue One har det näst lägsta kritikerbetyget. Jag tycker den är helt överlägsen t.ex. Obi-Wan Kenobi (The Acolyte har jag inte sett, så kan inte uttala mig om den). Personligen tycker jag att den är bäst av alla Star Wars-filmer.
  • Folk som recenserar på IMDB verkar vara snällare i betygen än de på Metacritic (jag tror att den senare är mer utsatt för review-bombing).
  • Kritikerna verkar generellt inte särskilt förtjusta i Star Wars.
Hur är skillnaden Rotten tomatoes/Metacritic? De mäter ju lite annorlunda.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,195
"onda sidan kan problematiseras" och det har vi ju redan sett med Anakin/Darth Vader.
Det här tycker jag är intressant - hur tycker du att Mörka sidan problematiseras i prequels? Vi får se hur man kommer in i (och ibland, ut ur) den mörka sidan, men det är väl inget snack om att den bara är dålig och destruktiv och så massmördar man snart barn?

Möjligen finns det en implikation att bägge sidor är oundvikliga och en del av den kosmiska balansen, men...

(En sak som jag älskar är hur Jedi-orden känns sturig i prequel-filmerna, men det visar sig att de har rätt. Anakin borde inta ha tränats, och romantik leder till den Mörka sidan (i alla fall ibland, och det är illa nog). Vill man minimera mängden Darksiders gör Jedi-orden det korrekt!)
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Det här tycker jag är intressant - hur tycker du att Mörka sidan problematiseras i prequels? Vi får se hur man kommer in i (och ibland, ut ur) den mörka sidan, men det är väl inget snack om att den bara är dålig och destruktiv?

Möjligen finns det en implikation att bägge sidor är oundvikliga och en del av den kosmiska balansen, men...

(En sak som jag älskar är hur Jedi-orden känns sturig i prequel-filmerna, men det visar sig att de har rätt. Anakin borde inta ha tränats, och romantik leder till den Mörka sidan ( ialla fall ibland, och det är illa nog). Vill man minimera mängden Darksiders gör Jedi-orden det korrekt!)
Anakins väg mot den mörka sidan är måhända banal men han blir inte ond med en gång och förförs gradvis. Och det beror på saker från hans barndom och hans mammas slaveri och död. Vi ser samma sak mellan Rey och Kylo Ren. Ondskan är inte definitiv.

Alltså, gränsen mellan ljusa och mörka sidan problematiseras. Det är inte uppenbart att en ond handling är ond om den kan rättfärdigas.
 
Status
Not open for further replies.
Top