Quadrante
Grisbonde
Så vad är tidsspannen vi talar om här? Dagar eller månader?
Ja, jag vill inte tänka på hur många gånger stackars Luke fick kissa i sin rymddräkt när han åkte från Hoth till Dagobah i episod VJag gillar inte heller att nästan ingen som skapar serier/film till Star Wars bryr sig om att det faktiskt tar tid att resa mellan olika solsystem.
Luke och en del andra kan man dock ha överseende med. The force och allt det där. Det finns flera "force powers" som sätter utövaren i dvala, vilket går att använda om man skall göra hyperhopp i flera dagar sittandes inklämd i en X-vinge.Ja, jag vill inte tänka på hur många gånger stackars Luke fick kissa i sin rymddräkt när han åkte från Hoth till Dagobah i episod V
Tänker du rymdresor? 12h vid kortare resor om du har en riktigt bra hypermotor... Dagar om den är sämre. Flera veckor i hyperrymden vid långa komplicerade resor mellan olika system som inte ligger vid någon av de kända "hyper lanes".Så vad är tidsspannen vi talar om här? Dagar eller månader?
Då känns det som något jag skulle lösa med ett tidsförkortande klipp mellan scener på olika platser. Lite som spelledaren som säger ”… och tolv timmar senare anländer ni vid …”Tänker du rymdresor? 12h vid kortare resor om du har en riktigt bra hypermotor... Dagar om den är sämre. Flera veckor i hyperrymden vid långa komplicerade resor mellan olika system som inte ligger vid någon av de kända "hyper lanes".
Absolut! Att alltid visa stora delar av resan är onödigt rent allmänt. Men det finns anledning till att vi i episode IV får se Luke träna ombord på Millenium Falcon och vi ser att tid passerar. Detta visas även i några andra sammanhang som i Ahsoka tex. Men oftare så känns det som om det vore en fem minuters resa till och från olika system.Då känns det som något jag skulle lösa med ett tidsförkortande klipp mellan scener på olika platser. Lite som spelledaren som säger ”… och tolv timmar senare anländer ni vid …”
Tja, första filmen är officiell och den lägger grunden på ett bra sätt.Gissar att detta officiella material inte är filmerna.
En mycket roligare force-power (insåg just att detta blir kraft-kraft översatt till svenska ) skulle ju vara ”force-bladder”, du håller dig från att kasta vatten i flera veckor genom att använda kraften. Sen när du möter en fiende, då jävlar! Det var det som Yoda och Obi-Wan menade när de sa att han inte tränat tillräckligt mycket för att vara i skick att resa till molnstaden, det är längre däremellan och Dagobsh än vad det är mellan Hoth och Dagobah och Yoda menade att Luke hade så dålig tränad force-bladder att han garanterat skulle göra i byxorna under färdenLuke och en del andra kan man dock ha överseende med. The force och allt det där. Det finns flera "force powers" som sätter utövaren i dvala, vilket går att använda om man skall göra hyperhopp i flera dagar sittandes inklämd i en X-vinge.
En del av materialet är böcker släppta av Lucas Arts som ”guider till filmerna”. Star Wars Atlas etc…Gissar att detta officiella material inte är filmerna.
Förmodligen, vilket är sorgligt då mycket av det utanför filmerna höll Star Wars vid liv under en lång tid. Star Wars hade inte varit lika stort utan just allt material som inte utgör filmerna, även om Star Wars förmodligen skulle vara en stor franchise ändå.För Disney gissar jag att allt utanför filmerna är en ” vink till fansen” men inget de egentligen behöver förhålla sig till under manusprocessen.
Jag stör mig mer på att alla planeter har en markyta motsvarande en liten svensk kommun. I alla serier kan man säga "han finns på planeten Plutte", landa på ett slumpmässigt ställe, och vara inom några kilometer."Galaxen är stor..." eller är den det? Något som stör mig något så förbannat är att uppenbarligen teleporterar man runt galaxen nu.
Jag tror att en av seriens teser är att Jedi-orden inte varit i en seriös Kraft-konflikt på väldigt länge och därför tappat en del skärpa. Jämför hur den första hypotesen om Maes mästare är någon från en Jedi-fraktion. Liksom, till och med Kejsaren tog sig bara an fyra Jedis på en gång - det här borde inte vara en utmanande strid om de var rimligt skickliga. Indara borde inte heller ha strukit med om hon varit litet bättre.Slutscenen där, vad jag hoppas är en dark jedi/force user och inte en Sith, dyker upp är i mitt tycke rätt usel. Förutom att han posar som ett redigt miffo, för att lightsabern ska synas så är responsen från de övriga ett enda stort wtf.
De bara tjurrusar som inkompetenta idioter, efter att ha sett att snubben uppenbarligen har en kraftig forcepush och gör inget för att försvara sig.