Mogger
Hipsteranka
SKYMNINGSZONENNu kan man hexkräla i Samfundet med omnejd!
View attachment 18682
Skymningszonen, denna släckta skapelse av urtida slagfält, robotkadaver och monster, består av ett lopptäcke av gängrevir, rövarstater och fortifierade gumsegårdar. Ett lopptäcke där tomhylsor värderas högre än livet självt och där makt bygger på våld, kraft och resurser. Makten ligger ibland hos tillfälliga pakter mellan små utmarkssamhällen, ibland hos traktens boss och ibland hos zonplundrare som med jämna mellanrum susar in och snattar vad de vill ha, och klubbar de som sätter sig emot.
Det är en karg och oförlåtande plats där makten är bräcklig och lätt kan rubbas. En storfräsare med en laddad laserkarbin och några grova kompanjoner kan ändra det politiska läget lika snabbt som ett storskövlarsvin kan lägga en skrotby i ruiner och skoningslöst gluffsa i sig den styva överkuckun. Det är som de säger, “zonen ger och zonen tar. Men mest tar.” Och, som man också säger “där det finns död, där finns det liv”. Och svin-äte-mig, i zonen finns det död.
Det är ur denna smoggtäckta otrakt, ur detta evighetens förintande kretslopp, ur denna strålskadade pestmark, som våra äventyrare ska karva sin lycka. Hemula turgubbar! Vi önskar dem all välgång!
Så, jag tänkte SL:a mitt första häxkräl inom kort. Mitt upplägg, förrutom det ovan (och lite till) är följande:
1. Slumpa väder
2. Slumpa miljö (utifrån hexens terräng)
3. Slumpa innehåll
Viktiga platser/grupper har jag redan satt ut.
Ett dygn är uppdelat i 4 skift (morgon/dag/kväll/natt)
Handlingar (varje tar ett skift) funkar som i Twilight 2000:
- Traska. 2 hex/skift vid goda förutsättningar, 1 hex/skift övrigt.
- Köra
- Speja
- Jaga/fiska/samla
- Slå läger
- Laga mat
- Sova
- Utforska (leta, samla, etc)
Utöver det har jag en bunt grupper som är verksamma i området samt rena slumpmöten.
Vad behöver jag mer? Detta är ju prepp, men hur hanterar jag detta väl i spel? Rent konkret ska spelarnas äventyrare in i det område som heter Musközonen på kartan ovan. Ett område stort som Stockholm+skärgård, rätt exakt . Jag har en senare karta med koordinater.
Stämningen är Mutant 1, År Noll, Zonernas Zoologi.
Last edited: