Rickard
Urverk speldesign
Notera att det var två olika personer som skrev titeln och inlägget.Som ett svar eller inlägg i diskussionen om Vad är vitsen med tärningar?, vilket är titeln på tråden.
Notera att det var två olika personer som skrev titeln och inlägget.Som ett svar eller inlägg i diskussionen om Vad är vitsen med tärningar?, vilket är titeln på tråden.
Om du inte förstår premissen med tråden kanske du kan fråga, precis som @Sidd gjorde?Formuleringar som att "folk förstår inte" eller "man borde fundera lite mer på..." är ju jättemärkliga då kontexten är att vi är Sveriges nördigaste rollspelsnördar som har funderat på spelregler i decennier
Det här är ju ett intressant fenomen. Det måste ju vara för att spelkortsbaserade rollspel är såpass ovanliga? Om DnD hade använt spelkort hade vi tyckt att det var normalt, och du hade antagligen sagt om tärningar att det funkar, men då ska det vara ett spel där det passar (vilket intressant nog torde vara ungefär samma miljöer där spelkort passar, då kort- och tärningsspel väl ofta följs åt).Eller så får man använda vanliga spelkort, men då vill jag ha ett spel där det passar (som ett Old West-spel, eller 20-talets gangsters, eller siare eller så).
Nja, jag vågar nog säga att spelkort äger ett större visuellt och kulturellt symbolvärde än vad en tärning gör. Knekt, dam, kung, joker etc är ju betydligt mer beskrivande än 1, 3 och 7. Även klöver och hjärter, spader och ruter är värdeladdade som ord. Siffror är neutrala, bortsett från 1, 3, 7, 13 och så.Det här är ju ett intressant fenomen. Det måste ju vara för att spelkortsbaserade rollspel är såpass ovanliga? Om DnD hade använt spelkort hade vi tyckt att det var normalt, och du hade antagligen sagt om tärningar att det funkar, men då ska det vara ett spel där det passar (vilket intressant nog torde vara ungefär samma miljöer där spelkort passar, då kort- och tärningsspel väl ofta följs åt).
Vad är det du tror att jag inte förstår? Det är ju exakt detta jag pratar om. Givetvis förstår vi. Att "allt är bra som det är" har jag varken sagt eller ens antytt. Ord i min mun betackar jag mig för.Om du inte förstår premissen med tråden kanske du kan fråga, precis som @Sidd gjorde?
Mycket bättre än att "Allt är bra som det är", för det dödar premissen med att diskutera rätt mycket, tycker du inte?
Fast är de verkligen det? Det enda kostspel jag kan komma på där det finns något som helst symbolvärde i namnen på de klädda korten eller på färgerna är Svarte Petter. Annars är de bara siffror och abstrakta symboler. Den enda skillnaden när jag lägger en klöveråtta istället för en ruteråtta är huruvida du råkar ha några klöver eller ruter på hand. Jag tycker inte att de är särskilt symboliskt laddade alls. Tarotkorten är ju något annat; där finns det en symbolisk laddning. Men även om det färgar känslan i spelet lite tycker jag inte att det finns några genrer där de inte passar. DYD använder ju tarot för scifi, Om natten använder dem för vardagsdrama, Magie de minuit använder dem för fantasy och Marchebranche för en sorts surrealistisk postapokalypsfabel. Och jag tycker att de funkar alldeles utmärkt i alla dessa spel. Men det är såklart en personlig smaksak.Nja, jag vågar nog säga att spelkort äger ett större visuellt och kulturellt symbolvärde än vad en tärning gör. Knekt, dam, kung, joker etc är ju betydligt mer beskrivande än 1, 3 och 7. Även klöver och hjärter, spader och ruter är värdeladdade som ord. Siffror är neutrala, bortsett från 1, 3, 7, 13 och så.
Ja, det är såklart en personlig smaksak. Men jag tror nog att vi kan enas om att en bild säger mer än tre prickar. Vad man sedan lägger i bilden (eller prickarna) är såklart svårt att säga något om på ett individuellt plan, men tills motsatsen är bevisad tänker jag nog hävda att "Hjärter dam" bär på mer symbolik än siffran 4Fast är de verkligen det? Det enda kostspel jag kan komma på där det finns något som helst symbolvärde i namnen på de klädda korten eller på färgerna är Svarte Petter. Annars är de bara siffror och abstrakta symboler. Den enda skillnaden när jag lägger en klöveråtta istället för en ruteråtta är huruvida du råkar ha några klöver eller ruter på hand. Jag tycker inte att de är särskilt symboliskt laddade alls. Tarotkorten är ju något annat; där finns det en symbolisk laddning. Men även om det färgar känslan i spelet lite tycker jag inte att det finns några genrer där de inte passar. DYD använder ju tarot för scifi, Om natten använder dem för vardagsdrama, Magie de minuit använder dem för fantasy och Marchebranche för en sorts surrealistisk postapokalypsfabel. Och jag tycker att de funkar alldeles utmärkt i alla dessa spel. Men det är såklart en personlig smaksak.
Alltså visst. Jag menar ju att skillnaden är otroligt marginell och att den (för mig) inte spelar någon praktisk roll, om man inte gör något med den. Som sagt, kortspel använder förutom i extremt sällsynta undantagsfall inte den svaga symboliken överhuvudtaget. Och tärningar är i sig symboliskt laddade, även om deras enskilda resultat inte är det (fast ja, "snake eyes" är ju ett kulturellt symboliskt fenomen). Jag vidmakthåller nog att hade D&D använt spelkort så hade ingen tyckt att det var märkligt alls (massor av spel använder ju spelkort). Att Yatzy är mer "symboliskt neutralt" än Hej knekt … visst? Men det känns inte så viktigt för dessa spel, och gör inte, tycker jag, att det passar sämre att använda spelkort för ett scifispel än tärningar.Ja, det är såklart en personlig smaksak. Men jag tror nog att vi kan enas om att en bild säger mer än tre prickar. Vad man sedan lägger i bilden (eller prickarna) är såklart svårt att säga något om på ett individuellt plan, men tills motsatsen är bevisad tänker jag nog hävda att "Hjärter dam" bär på mer symbolik än siffran 4
Det var mest en förklaring till varför jag tycker att spelkort inte passar lika bra som tärningar. Givetvis spelar allt roll. Hade D&D använt spelkort hade sannolikt DoD gjort det, och hela min kulturella spelvärld hade sett annorlunda ut. Men nu var det inte så. Sedan är det även estetiskt för mig. Estetik är subjektivt. Jag kan exempelvis inte använda "fel" tärningar när jag spelar. Att använda Ur varselklotets orangea tärningar till Alien hade jag inte gillatAlltså visst. Jag menar ju att skillnaden är otroligt marginell och att den (för mig) inte spelar någon praktisk roll, om man inte gör något med den. Som sagt, kortspel använder förutom i extremt sällsynta undantagsfall inte den svaga symboliken överhuvudtaget. Och tärningar är i sig symboliskt laddade, även om deras enskilda resultat inte är det (fast ja, "snake eyes" är ju ett kulturellt symboliskt fenomen). Jag vidmakthåller nog att hade D&D använt spelkort så hade ingen tyckt att det var märkligt alls (massor av spel använder ju spelkort). Att Yatzy är mer "symboliskt neutralt" än Hej knekt … visst? Men det känns inte så viktigt för dessa spel, och gör inte, tycker jag, att det passar sämre att använda spelkort för ett scifispel än tärningar.
Jag menar såklart inte att du har fel om de associationerna. Men jag tror att de till stor del är betingade av rollspelstradition snarare än något inneboende i spelkortens symbolik.
EDIT: Jag menar alltså att anledningen till att man tänker att spelkort passar bättre till vissa genrer är inte för att hjärter dam har någon symbolisk betydelse, utan för att vi har vissa associationer till kortspel i sig, men vi har också associationer till tärningsspel, men eftersom tärningar har varit med i rollspel "från början" så finner vi det helt naturligt att tärningar är med, medan det inte känns lika naturligt för kort, så då behöver vi liksom en anledning.
Javisst, och det var lite min tanke. Hur det kulturella sammanhanget spelar roll. Min poäng var inte att det är betydelselöst, mer att det är har kulturhistoriska anledningar. Och det fann jag intressant.Det var mest en förklaring till varför jag tycker att spelkort inte passar lika bra som tärningar. Givetvis spelar allt roll. Hade D&D använt spelkort hade sannolikt DoD gjort det, och hela min kulturella spelvärld hade sett annorlunda ut. Men nu var det inte så. Sedan är det även estetiskt för mig. Estetik är subjektivt. Jag kan exempelvis inte använda "fel" tärningar när jag spelar. Att använda Ur varselklotets orangea tärningar till Alien hade jag inte gillat
Sånt här spelar roll för mig, även om jag förstår att det inte påverkar mekaniken i spelet ett dugg.
Men för mig är det alltså samma sak som att fundera lite över vilka kläder man har på sig, beroende på vad man ska ägna sig åt eller vad de signalerar. Och då menar jag inte funktion. För vissa är sånt här helt meningslöst, men för mig spelar det roll.
Mycket coolt! Finns ju "card-crafting" som koncept, med genomskinliga kort och plastfickor. Så varför inte "dice-crafting" med lösa komponenter som du sätter ihop en tärning med?På ett sätt hade jag velat se legotärningen mer i rollspel där man kan modifikera tärningen, inte bara siffrorna utan även med färger.
Japp!På ett sätt hade jag velat se legotärningen mer i rollspel där man kan modifiera tärningen, inte bara siffrorna utan även med färger. Blanka tärningar man kan skriva på hade kunnat funka som substitut.