Med den sortens inflytande är det dock som vi vet ofta enkelt för spelledaren att se till att berättelsen går i den planerade riktningen oavsett vad tärningen säger.Det här tycker jag är intressant, för vad är din rollperson om inte ett spelarinflytande?
Varje gång du väljer att använda en färdighet eller dylikt i ett klassiskt BRP-spel så är det ju ett sätt att försöka utöva ditt inflytande. Lyckas du får du vara med och påverka vad som sker; misslyckas du tvingas du anpassa dig och ditt försök att påverka spelet gick inte som du tänkt dig utan kommer få någon annan konsekvens.
Om din enda uppgift som spelare är att prata med en kul accent ibland och fingera att du röker pipa mellan spelledarens narrativa monologer, då har vi helt olika hobby.
(Vilket för övrigt är helt okej!)
Spelaren: Jag öppnar dörren.
SL: Den är låst.
Spelaren: Jag försöker dyrka upp den.
SL: Den är reglad från insidan.
(Vi pratar här inte om huruvida det är bra eller uppmuntrat, bara möjligt.)
I ett spel med den sortens spelarinflytande som @krank pratar om är det ju mycket svårare för SL att göra så.
Spelaren: Jag öppnar dörren.
SL: Den är låst.
Spelaren: Öh, nej? Jag sade ju att jag öppnar den? Eller menar du att jag har en nyckel?