Tror att jag inte riktigt förstår frågeställningen. Och framförallt det här avsnittet är nog det som kanske förvirrar diskussionen.
"Planerar" syftar här på att skriva en handling i förväg, och tex. försöka nå viktiga dramatiska höjdpunkter eller scener som är uttänkta i förväg.
Som jag ser det är det ganska stor skillnad på följande tolkningar.
A) Att i förväg försöka förutse eller planera för ett (eller flera) möjliga (eller troliga) händelseförlopp och i äventyrskonstruktionen ge stöd åt spelledaren för dessa olika utfall.
B) Att planera och genom förberedelser uppmuntra eller eftersträva ett visst händelseförlopp i t.ex formen av en Blorb.
C) Att genom samtal eller session 0 diskutera önskemål om teman eller händelser som man vill att spelet ska ta upp eller handla om, för att sedan gemensamt försöka styra spelet mot det.
D) Att SL har en planerad dramatisk kurva, och sen genom att anpassa tajming, pacing, scener och klippning försöker styra spelet för att matcha den.
E) Att SL genom att gestalta SLP:er, eller hur och när information förmedlas, försöker locka spelarna i vissa riktningar.
F) Att SL genom att gestalta SLP:er. eller hur och när information förmedlas, försöker styra spelarna i vissa riktningar.
G) Att SL genom kommentarer, hån eller andra meta-beteenden försöker styra spelarna i vissa riktningar.
H) Att SL genom att anpassa omständigheter som inte finns i preppen, försöker styra spelarna i vissa riktningar. Dessa begränsningar upplevs ofta som ”osynliga väggar”. (Om man får slå ett iaktagelseslag, sannolikheten att stöta på en viss typ av SLP, att undanhålla eller försvåra att få information)
I) Att SL styr spelarna genom att vaddera eller curla rollpersonerna. Att t.ex skydda dem från misslyckanden, skador och död genom fudgning eller för ”att vara schysst” och styra handlingen framåt.
J) Att direkt styra spelarna i vissa riktningar genom fejkade valsituationer, illusionism eller kvantresar.
K) Att indirekt styra spelarna genom mäktiga SLPer, gudomliga ingripanden, naturfenomen eller andra saker i fiktionen.
L) Att direkt styra rollpersonernas beteenden genom att öppet köra över spelarens förväntade agens.
M) varianter på ovanstående och etc.
Generellt tror jag att om SL innan spel förbereder olika alternativ, men att denne under spel låter berättelsen flöda fritt, så är det relativt oproblematiskt.
Men att under faktiskt spel tvinga fram eller öppet manipulera spelare eller system för att nå det tänkta händelseförloppet kan upplevas som väldigt otillfredsställande om det inte är nåt man kommit överens om innan.
Det finns alltså många möjliga tolkningar av vad ”planering” i ursprungsposten kan betyda. Vissa av dem har säkert en hel rad med spel som försvårar eller omöjliggör dem. Men att något spel skulle försvåra dem alla har jag svårt att se?
TL;DR
Förbereda/Planera=oftast bra.
Rälsa=oftast dåligt.
Vilket/Vad är det tråden egentligen handlar om?
//EvilSpook