SLP som talar klarspråk. Gör tydligt både metamässigt men även i dialog vad SLP vet och vill, utan att hymla med orden. Svårövertalade eller misstänksamma SLP drar ut på tiden. ”Jaha, vill ni ha hjälp att rymma? Då behöver jag en muta på 125 guld, därmed basta.”
Det här är verkligen sant (har jag upptäckt nu när jag har varit spelare i en kampanj där det är många otydliga SLPs). Det blir verkligen segt när alla man stöter på är tröga att prata med, misstänksamma och behöver typ övertalas för att ens ge ifrån sig relativt ointressant information. Jag förstår att tanken är att det är "realistiskt" att de inte känner till RP och man kanske inte säger vad som helst till främlingar, men det är verkligen tråkigt och tidsödande problem att lösa. (Det är helt ok att några personer är så, men normalfallet måste vara att SLPs är raka och tydliga.)
Och har man ett system där man har typ färdighet
manipulera så måste ett lyckat slag verkligen ge något. Det är irriterande om man lyckas med slaget (kanske mot oddsen) för att få veta att den här personen vet lika lite som alla andra. För att sedan mot en annan person (som förmodligen vet) misslyckas med slaget varav det skiter sig apmycket: "Jaha, nu sitter vi i arresten, skurken har förmodligen fått veta att vi är efter honom och vi måste försöka snacka oss ur situationen med polischefen, vi har blivit av med bevismaterialet och tiden rinner iväg. Det var ju synd att det visade sig att det var
det enda slaget som vi borde ha lyckats med och inte någon av de fem menlösa som vi lyckades med före..."
I one shots måste man verkligen tänka motsvarigheten till
auto aim. Finns det något skäl till att inte ge spelarna det de vill ha? Annars, ge dem det!