Rickard
Urverk speldesign
Jag har länge lekt med tanken att se om jag skulle kunna göra något vettigt av Symbaroums förmåge-system.
Satt igår i sex timmar och skrev ihop ett utkast. Jag tycker grunden i Symbaroums mekanik är väldigt bra. Mina regler är inspirerade av @damogn och @Paal och deras hus-/regler och faktiskt även av Shadowrun: Anarchy.
Några designmål gentemot vad jag ogillade i Symbaroum:
2 sidor regler. 10 sidor nytolkade förmågor.
Satt igår i sex timmar och skrev ihop ett utkast. Jag tycker grunden i Symbaroums mekanik är väldigt bra. Mina regler är inspirerade av @damogn och @Paal och deras hus-/regler och faktiskt även av Shadowrun: Anarchy.
Några designmål gentemot vad jag ogillade i Symbaroum:
- Inte behöva sitta och räkna motståndets differens.
- Inget uppmuntrat dumpstat-beteende.
- Förmågorna är bättre strukturerade, vilket gör att de är enklare att förklara tydligt.
- Förmågorna gör någonting övermänskligt, snarare än mestadels ger en (tråkig) bonus.
- Jag har behållit namnen på alla förmågor men tolkat dem generöst, för att få bort stridsbetoningen. Se bara vad jag gjort med förmågan Fint.
- Jag har gjort de släkt-specifika förmågorna valbara för alla.
- Undantaget var bortbytingens Förväxling. I framtiden tar jag säkert bort den och gör en variant på Svartkonst och låter bortbytingen få en extra fördel när Förväxling istället blir en mystisk kraft.
- Alla karaktärsdrag har sex förmågor kopplade till sig.
- Stark är undantaget med åtta förmågor eftersom jag kände att det Stark används mer sällan än de andra karaktärsdragen.
- Jag ökade bonusen för Exceptionellt karaktärsdrag då jag kände att den var på tok för dyr för kostnaden.
2 sidor regler. 10 sidor nytolkade förmågor.
Symbaroum, nya grundregler
Designmål Detta är nya grundregler till Symbaroum och är ett experiment för mig att balansera upp förmågorna. Bara spelarna slår, aldrig spelledaren. Vid varje regelmoment slår spelaren normalt bara en tärning. Inga beräkningar under spel. Ingen stat dump för karaktärsdrag. Förmågorna följer en k...
docs.google.com
Last edited: