Ett bra spel (av den här typen) tål att utsättas för minmaxning.Människa spelar man ju för en väldigt bra släktesförmåga. Och dessutom, handlar alllt om minmax?
Hellre tom på VP än tom på KP.Min erfarenhet ger att dessa RPer snabbt blir tomma på VP dock. Så det blir rätt självreglerande.
Shaolin-munkar och liknande känns som väldigt udda fåglar i den västerländska medeltidsfantasy som spelet är.Munkar som kan meditera har ju även DoD-historia, och introducerades i Gigant
Jag håller med om att man generellt bör tänka sig för innan man husreglar. Samtidigt uppfattar jag ligans DoD som ganska enkelt att husregla. Detta tack vare att regelgrunden är både robust och transparent.Och rekommenderar alla att tänka till både en och två gånger innan man stoppar in sina - det här är ett väldigt starkt designat och balanserat spel, och att börja peta på reglerna kan få oväntade konsekvenser.
Ja och nej. Ett förslag ovan om att bara få erf-bock på Drakslag och inte Demonslag skiftar hela belöningsstrukturen.Jag håller med om att man generellt bör tänka sig för innan man husreglar. Samtidigt uppfattar jag ligans DoD som ganska enkelt att husregla. Detta tack vare att regelgrunden är både robust och transparent.
Pendragon-slag för motsatta slag är än så länge den enda regeländringen vi gjort, annars har vi bara lagt till lite förmågor och föremål.Jag är litet för Pendragon-slag för motsatta slag, men det är så oestetiskt när spelet inte i övrigt är designat så!
Exakt detta ser jag som en feature, eftersom motståndsslag RAW, endast gynnar den bättre väldigt lite. Men som du säger så är ju motståndsslag ovanliga så det är ingen större grej att ändra på.Nackdelen med Pendragon-slag är att det ytterligare gynnar den som är bättre. Inte nog med att hen har större chans att lyckas från början, om bägge lyckas och man ska jämföra slag, så gynnas den bättre ytterligare då hen kan slå högre och lyckas än den som är sämre kan.
Bra. Bard hade aldrig (SPOILER ALERT THE HOBBIT) dödat Smaug inom de vanliga reglernaNär jag lirar fantasy så vill jag ha känslan att allting är möjligt och inte att reglerna sätter upp ramar som begränsar det. Så generellt kommer jag att husregla alla begränsningar. Tex att man bara kan slåss från en stridshäst och inte från en vanlig. Lägga max 3 effektgrader på en besvärjelse osv. Vill rollpersonerna slåss från en vanlig häst eller lägga en 4:e effektgraden så kommer det finnas en möjlighet. Inte för att det kommer att bli lätt att lyckas.
Risken är ju förstås att det blir lite obalans men det är det värt!
Jag snabbläste rubriken under boxen som "Var en lasagne". Blev besviken.Jag lade förresten till den viktigaste regeln av alla
View attachment 19440
Jag tycker inte att det är ett problem om det uppstår ett mönster i vilka tillstånd spelarna väljer i första hand. De kanske tycker att de kommer billigt undan när de tar det första tillståndet men enligt min erfarenhet så kommer de att ta flera.Det vi har upplevt vid spel är att Tillstånd Uppgiven (Karisma) blir ett dump-tillstånd. Dock har vi inte gjort något åt det (ex skulle man med T6 kunna slumpa fram det).
Ja, mina spelare hittade fort dumptillstånd, men dels var det lite olika för olika rollpersoner vilka de var. Sedan gör det ju ingenting att det blir en liten buffert innan det svider ordentligt. Så det känns mer som feature än bugg. Skulle det bli för enkelt så kan man ändå höja svårigheten på en massa andra sätt.Jag tycker inte att det är ett problem om det uppstår ett mönster i vilka tillstånd spelarna väljer i första hand. De kanske tycker att de kommer billigt undan när de tar det första tillståndet men enligt min erfarenhet så kommer de att ta flera.