DoD DoD23 Husregeltråden

Vill man ha en lösning för för- och nackdel som är mindre känslig för små statistiska finesser är det nog bättre att slå 3t6 två gånger och välja den bästa/sämsta. Det är också mer i linje med standardlösningen.
 
Människa spelar man ju för en väldigt bra släktesförmåga. Och dessutom, handlar alllt om minmax?
 
Jag kommer på rak arm inte på en enda husregel jag skulle använda (utöver saker som ny magiskola och sådant, men det är bara tillägg).

Och rekommenderar alla att tänka till både en och två gånger innan man stoppar in sina - det här är ett väldigt starkt designat och balanserat spel, och att börja peta på reglerna kan få oväntade konsekvenser.
 
Min erfarenhet ger att dessa RPer snabbt blir tomma på VP dock. Så det blir rätt självreglerande.

Hellre tom på VP än tom på KP. :)

Och ja, att ta en av Hal som en Ål eller Defensiv känns fullständigt obligatoriskt för alla som ska in i närstrid (och som inte kör t.ex. Bärsärk). Så det är litet av en "feat tax", men det är inte hela världen.
 
Munkar som kan meditera har ju även DoD-historia, och introducerades i Gigant

Shaolin-munkar och liknande känns som väldigt udda fåglar i den västerländska medeltidsfantasy som spelet är.
 
Och rekommenderar alla att tänka till både en och två gånger innan man stoppar in sina - det här är ett väldigt starkt designat och balanserat spel, och att börja peta på reglerna kan få oväntade konsekvenser.

Jag håller med om att man generellt bör tänka sig för innan man husreglar. Samtidigt uppfattar jag ligans DoD som ganska enkelt att husregla. Detta tack vare att regelgrunden är både robust och transparent.
 
Jag håller med om att man generellt bör tänka sig för innan man husreglar. Samtidigt uppfattar jag ligans DoD som ganska enkelt att husregla. Detta tack vare att regelgrunden är både robust och transparent.

Ja och nej. Ett förslag ovan om att bara få erf-bock på Drakslag och inte Demonslag skiftar hela belöningsstrukturen.
 
Jag är litet för Pendragon-slag för motsatta slag, men det är så oestetiskt när spelet inte i övrigt är designat så!
 
Jag är litet för Pendragon-slag för motsatta slag, men det är så oestetiskt när spelet inte i övrigt är designat så!
Pendragon-slag för motsatta slag är än så länge den enda regeländringen vi gjort, annars har vi bara lagt till lite förmågor och föremål.
 
(Jag antar att 'motsatta slag' är motståndsslag).

Nackdelen med Pendragon-slag är att det ytterligare gynnar den som är bättre. Inte nog med att hen har större chans att lyckas från början, om bägge lyckas och man ska jämföra slag, så gynnas den bättre ytterligare då hen kan slå högre och lyckas än den som är sämre kan.

Så som reglerna i DoD23 är utformade så händer motståndsslag väldigt sällan och de där mer extrema utfallen (5-15 t.ex.) som ofta folk som inte gillar DoD23s motståndsslag ofta tar som exempel är näst intill obefintliga.

Men fördelen med att motståndsslag är sällsynta är att man inte behöver använda ev. husregler så ofta :)
 
Nackdelen med Pendragon-slag är att det ytterligare gynnar den som är bättre. Inte nog med att hen har större chans att lyckas från början, om bägge lyckas och man ska jämföra slag, så gynnas den bättre ytterligare då hen kan slå högre och lyckas än den som är sämre kan.
Exakt detta ser jag som en feature, eftersom motståndsslag RAW, endast gynnar den bättre väldigt lite. Men som du säger så är ju motståndsslag ovanliga så det är ingen större grej att ändra på.
 
Jag har förlikat mig med att jag inte kommer att använda några husregler*.

Det här är ett spel där en stark halvängdsman är lika stark som den starkaste dvärg. Där en tålig anka är lika tålig och uthållig som den grövsta och mest ärrade vargmannen..
Det är helt enkelt ett sådant spel. Du behöver två, max tre grundegenskaper, resten kan dumpas.

Jag fick tillräckligt med mothugg när jag anförde ovanstående punkter innan spelet släpptes (realism och trovärdighet är FULA ord och ska icke användas..)

Vill jag ha ngt mer karaktärsbaserat/realistiskt så får jag använda ett annat system. DoD23 gör det det ska och gör det bra, med den påföljande chansen/risken att det kommer riddarankor med helrustning och tvåhandssvärd i Ereb Altor..

/C

*Men om någon mot förmodan kunde få fram något som i ton påminner om EDD och gick att använda på Foundry så.....)
 
När jag lirar fantasy så vill jag ha känslan att allting är möjligt och inte att reglerna sätter upp ramar som begränsar det. Så generellt kommer jag att husregla alla begränsningar. Tex att man bara kan slåss från en stridshäst och inte från en vanlig. Lägga max 3 effektgrader på en besvärjelse osv. Vill rollpersonerna slåss från en vanlig häst eller lägga en 4:e effektgraden så kommer det finnas en möjlighet. Inte för att det kommer att bli lätt att lyckas.
Risken är ju förstås att det blir lite obalans men det är det värt! :)

Bra. Bard hade aldrig (SPOILER ALERT THE HOBBIT) dödat Smaug inom de vanliga reglerna
 
Det vi har upplevt vid spel är att Tillstånd Uppgiven (Karisma) blir ett dump-tillstånd. Dock har vi inte gjort något åt det (ex skulle man med T6 kunna slumpa fram det).
 
Jag har bestämt mig för att vi ska köra med alla frivilliga regler, förutom att jag tagit bort XP för att övervinna svaghet, och skippat återhämtning via en minnessak. Rollpersonerna kan fortfarande ha svagheter, om de inte blir för stereotypiska och störiga, och de får ha en minnessak, men den har inte någon regelteknisk betydelse.

Sedan kommer jag att göra som @Lirarn och ta bort många begränsningar. Till exempel är det inte bundna av yrket i val av tränade färdigheter, utan det är bara en rekommendation. Och jag har lagt till råttfolk (från Fenix) som spelbart släkte, plus missla och ljustroll (från Hjältarnas tid), utöver de som finns i regelboken och Monsterboken.
 
Det vi har upplevt vid spel är att Tillstånd Uppgiven (Karisma) blir ett dump-tillstånd. Dock har vi inte gjort något åt det (ex skulle man med T6 kunna slumpa fram det).
Jag tycker inte att det är ett problem om det uppstår ett mönster i vilka tillstånd spelarna väljer i första hand. De kanske tycker att de kommer billigt undan när de tar det första tillståndet men enligt min erfarenhet så kommer de att ta flera.

Sedan, om du vill råda bot på just det som beskrivs i ditt exempel med Uppgiven som dump-tillstånd så är det bara att be spelarna slå Bluffa och Övertala lite oftare. Och att du även inför kännbara resultat om/när de misslyckas. Om de är uppfattas som dryga och opålitliga så får de inga rum av värdshusvärden, smeden tar överpris för att reparera deras rustningar och vapen och de får problem att hitta någon att guida dem till rätt gravkummel. Det kan vara så enkelt att Uppgiven blivit ett dump-tillstånd för att Karisma inte används fullt så mycket som det skulle kunna.
 
Jag tycker inte att det är ett problem om det uppstår ett mönster i vilka tillstånd spelarna väljer i första hand. De kanske tycker att de kommer billigt undan när de tar det första tillståndet men enligt min erfarenhet så kommer de att ta flera.
Ja, mina spelare hittade fort dumptillstånd, men dels var det lite olika för olika rollpersoner vilka de var. Sedan gör det ju ingenting att det blir en liten buffert innan det svider ordentligt. Så det känns mer som feature än bugg. Skulle det bli för enkelt så kan man ändå höja svårigheten på en massa andra sätt.
 
Back
Top