VikingGamer
Veteran
- Joined
- 12 Jul 2024
- Messages
- 47
Hej
Några reflektioner:
1 Jag är inte superbra på statistik men jag förösker alltid förstå sannolikhet när jagläser ett rollspelssystem. Det är ett av skälen till att jag gillar T100 eller T20 och "slå under"- sannolikheten blir explicit. Vissa system verkar försöka dölja detta (för att göra det mystiskt?; tar explici statistik bort från upplevelsen?). En tilläggsrflektion är att "många?" rollspelare inte verkar förstå sannolikhet speciellt bra. ex. tror att om man slår 3T6 är det 1/18 i sannolikhet att få de 18 olika värdena...
2 Specifikt när det gäller FUMMEL eller PERFEKTA slag tycker jag det, speciellt vid fummel, kan bli väldigt fel, exempelvis om man vart 20e gång man använder magi skall få en snedtändning, även som erfaren magiker (om man inte ser detta som ett komiskt inslag och/eller en del av världsbygget "magi ärkaos". Det känns som om det ibland är hög eller låg sannolikhet för något "by accident" och inte design. kastar man 400 besvärjelser i vissa system är man sannolikt död av eget fummel.
3 När det gäller fummel/perfekt i strid på T20 gillar jag enkla husregler som perfekt = samma som att slå max på skadan (ev slå T20 igen och om perfekt igen, dvs 20+20 är 1/400 sannolikhet) då blir det verkligen exceptionellt, fummel = min på skadeslaget, eller 1/400 = rikitgt fummel...
Vad har ni för erfarenheter?
Hur ser ni på Sannolikhet? (explicit bättre/sämre? hur genomtänkt skall sannolikhet vara? vilka system gör det bra/dåligt?)
Några reflektioner:
1 Jag är inte superbra på statistik men jag förösker alltid förstå sannolikhet när jagläser ett rollspelssystem. Det är ett av skälen till att jag gillar T100 eller T20 och "slå under"- sannolikheten blir explicit. Vissa system verkar försöka dölja detta (för att göra det mystiskt?; tar explici statistik bort från upplevelsen?). En tilläggsrflektion är att "många?" rollspelare inte verkar förstå sannolikhet speciellt bra. ex. tror att om man slår 3T6 är det 1/18 i sannolikhet att få de 18 olika värdena...
2 Specifikt när det gäller FUMMEL eller PERFEKTA slag tycker jag det, speciellt vid fummel, kan bli väldigt fel, exempelvis om man vart 20e gång man använder magi skall få en snedtändning, även som erfaren magiker (om man inte ser detta som ett komiskt inslag och/eller en del av världsbygget "magi ärkaos". Det känns som om det ibland är hög eller låg sannolikhet för något "by accident" och inte design. kastar man 400 besvärjelser i vissa system är man sannolikt död av eget fummel.
3 När det gäller fummel/perfekt i strid på T20 gillar jag enkla husregler som perfekt = samma som att slå max på skadan (ev slå T20 igen och om perfekt igen, dvs 20+20 är 1/400 sannolikhet) då blir det verkligen exceptionellt, fummel = min på skadeslaget, eller 1/400 = rikitgt fummel...
Vad har ni för erfarenheter?
Hur ser ni på Sannolikhet? (explicit bättre/sämre? hur genomtänkt skall sannolikhet vara? vilka system gör det bra/dåligt?)