Färdigheter vs Talanger

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
4,466
Location
Oktoberlandet
Vad ligger i begreppen Färdigheter och Talanger och vad är skillnaderna spelmekaniskt i rollspel?

Finns ju även fler begrepp såsom tex specialiseringar, fördjupningar mm

Hur ser ni på dessa begrepp och hur de vettigt kan användas?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,265
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Vad ligger i begreppen Färdigheter och Talanger och vad är skillnaderna spelmekaniskt i rollspel?
Personligen ser jag dem som samma sak, eller vill att de är. Men oftast så verkar det som att färdighet kommer med siffervärde och kan utvecklas över tid. Talanger tenderar ha en beskrivning och en bonus, kanske nått man fått/föds med men som inte förändras.
 
Joined
20 Oct 2023
Messages
492
Vad ligger i begreppen Färdigheter och Talanger och vad är skillnaderna spelmekaniskt i rollspel?

Finns ju även fler begrepp såsom tex specialiseringar, fördjupningar mm

Hur ser ni på dessa begrepp och hur de vettigt kan användas?
Det beror helt och hållet på vad det är för spel vi pratar om och hur det spelas.
Någonstans är saker som "färdigheter", "talanger", "egenskaper" eller vad-det-nu-är bara regeltekniska termer, de får sin innebörd och betydelse i spel, och definieras av hur det aktuella spelet väljer att hantera dem.

Det är nära nog en omöjlig diskussion att föra utanför hur de fungerar i en specifik kontext, exempelvis inom ramen för ett specifikt rollspel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,080
Location
Ereb Altor
Vad ligger i begreppen Färdigheter och Talanger och vad är skillnaderna spelmekaniskt i rollspel?

Finns ju även fler begrepp såsom tex specialiseringar, fördjupningar mm

Hur ser ni på dessa begrepp och hur de vettigt kan användas?
Svårt att svara på generellt, men Färdigheter tycks nästan alltid representera tränad kunskap medan en talang (eller motsvarande) är något mer svårdefinierat, som medlemskap i ett sällskap eller skrå, en spetskompetens eller innehavare av något speciellt, som en verksamhet eller titel.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,128
Location
Umeå
Jag tänker att talanger ofta är binära, antingen så har du den, eller så har du den inte.

Sedan är de väl ofta smalare än färdigheter.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Den definition/åtskillnad som jag tycker funkar bäst handlar inte så mycket om inlärt kontra medfött som spelmekanik: färdigheter är sånt som alla har eller kan ha men som man är olika bra på, dvs den intressanta frågan är hur bra man är på den. Talanger/förmågor är mer binära, man har dem eller så har man dem inte.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Om vi pratar om Feats i D&D-stil är det dels som många sagt, att man antingen har dem eller ej (även om en del spel kan ha nivåer i dem), dels att de till skillnad från färdigheterna brukar lägga till eller ändra på vad för regler som gäller, något färdigheter sällan gör. Feats brukar utgöra exception-based design.
 
Last edited:

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Hur ser ni på dessa begrepp och hur de vettigt kan användas?
Tror det enda som är viktigt är att de förmedlar någonting. Abilities och Attributes är ju vad vi kallar "Grundegenskaper" i Svea rike. Tycker ursprungsorden är bättre: saker vi klarar att göra, egenskaper tillskrivna någonting. "Grundegenskaper" låter torrare där och känns som en översättning vi helt enkelt fått dras med sedan dess. Vad är de "grund" för, liksom? Egentligen hade jag föredragit mer av en direktöversättning: Förmågor och Färdigheter låter ju mindre byråkratiskt.

Skulle nog allmänt rekommendera att inte oroa sig allt för mycket för vad spel brukar kalla saker och istället hitta ord som passar rätt i just det spel du skriver. Sen kan det mycket väl innebära att kalla saker samma som i andra spel för att du exempelvis riktar dig till dem som spelar det redan. Många D&D-inspirerade rollspel beskriver aldrig varför de har STR, CON, etc., exempelvis; för de kan åka snålskjuts på alla andra spel som har samma uppsättning och som de tilltänkta spelarna redan känner till.

Titta istället på vad för syfte varje sak har i ditt spel och vad som kan förmedla det syftet för spelarna.

Tycker allmänt Talent eller Talang är lite torrt, särskilt när de kopplas till yrken. "Talang" som ordval känns som en fallenhet du föds med. Om du då har ett spel med typ Yrkestalang ... så indikerar ju det att du föds in i en roll, som i någon sorts feodalsamhälle? Vill du ha den indikationen, ös på. Men på liknande sätt behöver ju ordvalen tänkas igenom. Lite som när Richard Garfield designar kortspel och inte kallar det Discard utan Graveyard; inte Draw Pile utan Library. Sånt har betydelse pedagogiskt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
Feats brukar utgöra exception-based design.
Skills är ju oftast också "exception-based design", i praktiken. Du har en kärna som säger att du kan rulla slag mot färdigheter, sen får alla färdigheter i sig definiera vad detta faktiskt innebär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,598
Location
Ludvika
Klassiskt sett har jag alltid sett på det som att färdigheter är sånt du använder för att utföra handlingar, och kan förbättras på något sätt (tränas, köpas, levlas), medan talanger (ofta, men inte alltid, synonymt med "förmågor") låter dig göra nya saker som andra normalt inte kan. Saker som mörkersyn, dubbelattack, sjätte sinne, kroppskontroll kan alla vara talanger. Akrobatik, skjuta pistol, datakunskap, etc.

I korthet: färdigheter är sånt som alla kan göra (i teorin, även om de är dåliga på det), medan talanger är sådant endast vissa personer kan göra. Visst överlapp har existerat, i alla fall från rollspel till rollspel där det som var en talang i ett rollspel var en färdighet i ett annat. Men överlag två ganska skilda saker.

Men nu för tiden ser jag ingen större anledning att skilja på dem. I stället gillar jag att "sånt som alla kan göra" går direkt på grundegenskaperna, och sen kan talanger representera både de som har extra träning inom något område, och de som kan utföra saker utöver det vanliga.

Möjligen kan jag se en poäng i att dela upp "talanger" och "förmågor" där talanger är sånt man kan lära sig, men förmågor är sånt man födds med. Men även om man vill ha den distinktionen skulle man kunna lösa det genom ett tillägg som "den här talangen kan bara köpas vid karaktärsskapandet".
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
1,098
Tror det enda som är viktigt är att de förmedlar någonting. Abilities och Attributes är ju vad vi kallar "Grundegenskaper" i Svea rike. Tycker ursprungsorden är bättre: saker vi klarar att göra, egenskaper tillskrivna någonting. "Grundegenskaper" låter torrare där och känns som en översättning vi helt enkelt fått dras med sedan dess. Vad är de "grund" för, liksom? Egentligen hade jag föredragit mer av en direktöversättning: Förmågor och Färdigheter låter ju mindre byråkratiskt.
"Grundegenskaper" är väl mest omedelbart en översättning av "Characteristics" som motsvarande heter åtminstone i Runequest och, förmodar jag, i BRP/Magic World. Bara "Egenskaper" kanske kändes för generiskt?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,948
Location
Uppsala
"Grundegenskaper" är väl mest omedelbart en översättning av "Characteristics" som motsvarande heter åtminstone i Runequest och, förmodar jag, i BRP/Magic World. Bara "Egenskaper" kanske kändes för generiskt?
Sant! Abilities är ju vad D&D kallar det. BRP har andra ordval.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,589
Skills är ju oftast också "exception-based design", i praktiken. Du har en kärna som säger att du kan rulla slag mot färdigheter, sen får alla färdigheter i sig definiera vad detta faktiskt innebär.
Fast det ser jag mer som hur man tolkar saker för spel - i normalfallet är Pistol 72% och Hoppa 72% samma sorts sak, och det är mer riktlinjer om hur svårt att det är hoppa eller skjuta olika långt. Om det införs en ny färdighet vet du redan vad det innebär.
 
Top