Klassiskt sett har jag alltid sett på det som att färdigheter är sånt du använder för att utföra handlingar, och kan förbättras på något sätt (tränas, köpas, levlas), medan talanger (ofta, men inte alltid, synonymt med "förmågor") låter dig göra nya saker som andra normalt inte kan. Saker som mörkersyn, dubbelattack, sjätte sinne, kroppskontroll kan alla vara talanger. Akrobatik, skjuta pistol, datakunskap, etc.
I korthet: färdigheter är sånt som alla kan göra (i teorin, även om de är dåliga på det), medan talanger är sådant endast vissa personer kan göra. Visst överlapp har existerat, i alla fall från rollspel till rollspel där det som var en talang i ett rollspel var en färdighet i ett annat. Men överlag två ganska skilda saker.
Men nu för tiden ser jag ingen större anledning att skilja på dem. I stället gillar jag att "sånt som alla kan göra" går direkt på grundegenskaperna, och sen kan talanger representera både de som har extra träning inom något område, och de som kan utföra saker utöver det vanliga.
Möjligen kan jag se en poäng i att dela upp "talanger" och "förmågor" där talanger är sånt man kan lära sig, men förmågor är sånt man födds med. Men även om man vill ha den distinktionen skulle man kunna lösa det genom ett tillägg som "den här talangen kan bara köpas vid karaktärsskapandet".