Jag har spelat 63 minuter av Front Mission 2nd: Remake på PC.
Jag gillar ju Front Mission-serien generellt, även om jag fortfarade inte klarat något av spelen. Men jag håller på och tar mig igenom bonuskampanjen i FM1 på min Switch nu, så jag tänkte provspela lite FM2…
Om jag fattat rätt så är det här typ första gången tvåan funnits officiellt översatt utanför japan? Det är rätt nice att det finns tillgängligt nu, och med hög upplösning och så. Sedan är ju grafiken mer som uppskalad PS2-grafik än något som släppts idag, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det är stora mechas, det är uppdrag, det är turbaserade strider på rutnät. Precis vad jag vill ha alltså! En del mekanik har definitivt byggts om jämfört med ettan – av vad jag kunde se i den strid jag hann med så har alla vapen numera ammo man måste bry sig om? Eller fler av dem, iaf, kändes det som. Man får också exp per skill, så om man skjuter mycket närstrid så blir man bättre på det. Jag lyckades aldrig riktigt bli klok på hur en del vapen funkade, framför allt avståndsvapen… När får jag egentligen skjuta raket? Jag tyckte att jag var inom range och att jag hade raket kvar men… nä. Nåja, det är såna man räknar ut när man spelar lite längre tänker jag.
Men, en sak är väldigt viktig: Spela inte det här med tangentbord och mus. Spelet har i teorin stöd för det, men exakt noll av kontrollerna är anpassade för det. Det är ofta direkt kontrainuitivt och exakt hela gränssnittet är anpassat för att styras med handkontroll. Som PC-spelare har man ju vant sig vid att tangentbord+mus i strategispel funkar på ett visst sätt… t.ex. att wasd/pilar styr kameran kanske, och att man klickar fritt på marken dit man vill gå. Här styr istället WASD markören på marken. Kameran följer med. Musen? Ja, den styr också samma markör. Det här funkar… okej med handkontroll. Inte med mus och tangentbord.
Jag kommer att vilja spela det här spelet framöver, tror jag, men inte på PC. Jag skriver nog om det igen när jag blivit klar med FM1 på Switchen och gått vidare.
BETYG: 85
(Åh, och en sak: Om man nu lagt en massa tid på att modellera och regissera ett intro, varför renderar man det då år 2024 i hopplöst låg och suddig upplösning, och komprimerar med något slags extremt fuldålig mpeg?)
EDIT: Åh, en sak till: De klassiska FM-scenerna när robotarna skjuter på varandra? Om man inte har koll på hur ens egna robot ser ut så är det helt hopplöst att fatta vem som är vem. HP och sånt står i varsitt hörn av skärmen, men det finns ingen konsekvens i vilken robot som står var i förhållande till den informationen. Jag får känslan av att spelmakarna fått storhetsvansinne av att få tillgång till 3D-kamera… Det här var ju från början det första FM-spelet i 3D, där originalet var till SNES.